Koorts

Maar goed, nu is het dus toch Tammar die de meeste moeite heeft met school. Vanochtend om zes uur kwam ze klaarwakker melden dat ze koorts had. Nog geen vier jaar. Tuurlijk Tammar, kom maar even in ons bed dan. Ze voelde wel wat warm aan, maar Tammar misbruikt ziek en koorts om onder verplichtingen uit te komen.

Om half twaalf belde de school dat ze had overgegeven. Mijn moeder, die op dertig meter afstand van de school woont, ging haar halen. Om half zeven kon ik haar pas mijn excuses aanbieden. Ze had het toch niet verzonnen. Ik bracht haar naar bed en zei dat ik even bij haar kwam slapen, na het verhaaltje. Ze pakte mijn pols en wreef mijn hand over haar rug, ten teken dat ik over haar rug moest blijven wrijven. Ze vertelde dat ze terug wilde naar Nijntje (de kinderopvang) of dat ze naar groep vier wilde, bij Hans. Juffrouw Ans was wel lief maar de andere kindjes niet. En het was saai. Toen ik zei dat we gingen slapen was ze binnen vijf minuten naar dromenland.

Helaas werd een klein uurtje later de droom wreed verstoord door een krijsende Tammar, volledig in paniek en niet meer stil te krijgen. Ze gloeide van de koorts en was drijfnat. We namen haar mee naar beneden en gaven haar een zetpil. Daarna werd ze rustig en koelde ze langzaam af. Ze lag met haar ogen open naar één punt te kijken en praatte op vertederende toon. Ze viel weer in slaap. Maar helaas, zojuist werd ze weer gillend en gloeiend wakker. Haar nieuwe bed is simpel om te bouwen tot een tweepersoonsbed. Linda houdt vannacht een oogje in het zeil.

4 reacties op “Koorts

  1. Bertie schreef:

    O jeetje, arme meid.
    Knapt ze al op?

  2. Jolie schreef:

    Arma Tammar, arme Linda! Beterschap!!

  3. Irene schreef:

    Daar heb je het. Hoewel dit ook toeval kan zijn en vanzelf weer overgaat.
    (handig, zo’n mening van een ervaringsdeskundige)

Zegt u het maar

