Nutteloze vakken

Ik las vandaag dat er naar schatting tussen de 10 en 20 miljoen diersoorten bestaan. Ten eerste vind ik dat een vrij ruime schatting en ten tweede denk ik dat als ik ga tellen, dat ik niet verder dan een soort of 100 kom? Waar komen die andere 9.999.900 of 19.999.900 soorten dan vandaan? Biologie heeft mij nooit echt geïnteresseerd, maar dat kwam omdat wij een biologieleraar hadden die eikels at en bananen pas kocht als ze bruin waren. De enige feiten die ik met biologie geleerd heb en waar ik later mijn voordeel mee kon doen waren dat vliegende vogels in V-vorm ganzen zijn, en dat suiker reukloos is, wat je dus echt niet gelooft als je er nooit aan hebt geroken.

Grappig trouwens, ik krijg zojuist een déjà vu en ik ga zoeken in de geschiedenis van dit weblog, vind ik inderdaad een logje waarin ik al eens gemeld had dat het enige feit dat ik met biologie leerde, dat van die ganzen was. Dat was dus gelogen, want dat van die suiker weet ik ook. Maar goed, als ik toch in herhaling val kunnen we het beter over geschiedenis hebben. Daar heb ik helemaal niks van onthouden. 1600? Slag bij Nieuwpoort. Waar ligt Nieuwpoort? Dat weet niemand. En mijn leraar heette Jan, dat weet ik dan ook nog. Maar zoals alle politici zeggen, je moet niet achterom kijken maar vooruit. Dus geschiedenis eruit, waarzeggerij erin. Echte waarzeggerij dan hè, niet dat je allemaal mensen met toekomstvisies kweekt, want die zijn apneu verwekkend, net als biologieleraren, alleen pakt het financieel beter uit. Qua toekomst voorspellen kunnen ze er niks van, maar ja, dat kun je toch pas controleren tien jaar nadat hun rekening al lang en breed is betaald.

13 reacties op “Nutteloze vakken

  1. Eva schreef:

    Knal dan ook meteen handarbeid eruit. Als er iets… En maar met die soldeerbout hè, en maar proberen om dat smeltspul op die verbinding te houden en te laten smelten. Niets van opgestoken en zonde van mijn tijd geweest!

  2. Mack schreef:

    Ik heb er ook niks van opgestoken, al heb ik wel eens een mooie asbak van klei gemaakt. Maar zonde van mijn tijd wil ik niet zeggen. Ik weet wel zeker dat ik met die extra tijd weinig nuttigs gedaan zou hebben.

  3. Irene schreef:

    Aardrijkskunde, ook zinloos. Je onthoudt pas waar iets ligt als je er zelf een keer geweest bent. Denk niet dat ik Sappemeer op een kaart kan aanwijzen, terwijl wij toch met de hele klas dat rijtje langs de spoorlijn hebben opgedreund.

  4. Eva schreef:

    Duh. Hangen en roken natuurlijk.

  5. Mack schreef:

    Wiskunde. Ook zoiets. Ik ken pi uit mijn hoofd maar ik heb het nog nooit nodig gehad. Scheikunde al helemaal niet en als je iets over natuurkunde ter tafel wilt brengen zit je toch altijd met mensen die het niet kunnen bevatten/geloven of met mensen die er meer van weten.

  6. Margo schreef:

    Economie: zinloos. Op heldere momenten snapte ik alles, op duffe momenten niets. En de leraar was een fossiel.

  7. Mack schreef:

    Inderdaad zinloos. Je kunt het bestuderen, je kunt het niet bestuderen, het gebeurt toch wel om je heen. Eigenlijk was alleen Nederlands nuttig.

  8. Laurent schreef:

    @Mack: als jij formules maakt in Excel gebruik je in wezen vergelijkingen; dat concept leer je bij wiskunde. En pi gebruik je als je wilt weten hoeveel meters je extra loopt als je de stoep aan de overkant van de straat neemt in plaats van de binnenbocht, dat is namelijk pi maal de afstand tussen de stoepen gedeeld door vier.

  9. Laurent schreef:

    Gedeeld door twee trouwens

  10. Mack schreef:

    Laurent, het is toch wonderbaarlijk hoe zinvol jij schoolvakken vindt, om ze, als je ze vervolgens op een duf kantoor gaat gebruiken, nutteloos te vinden. 😉 Maar ik vind het uiteraard niet allemaal nutteloos. Sterker nog, ik vind dat de mens ook nutteloze kennis moet hebben. En hoe rechtvaardigde jij dan het feit dat onze opa’s wiskunde kregen? Terwijl die nooit met excel gewerkt hebben?

  11. Ximaar schreef:

    School is natuurlijk volledig nutteloos, want voor taal heb je immers ook spelkonteroleerdingen. 🙂

    Hing bij mij erg van de leraar af. Zo was Frans en Boekhouden gewoon nix, maar viel Wiskunde bij mij erg mee.

    Op de MTS had ik echt een enorm dom vak; ‘meetinstrumenten’. Ging alleen over draaispoelmeters en welke veertjes en steensoorten afwijking veroorzaakten. Al tijdens het vak kwamen de eerste digitale meetapparaten en je moet nu naar een museum voor een draaispoelmeter. Meet- en regeltechniek vond ik wel erg belangrijk, is ook goed toe te passen op verkeersgedrag en hoe politici en media met elkaar omgaan. Dat oorzaak en gevolg zou je ook via geschiedenis op kunnen pikken, maar dat is me nooit gelukt.

    Een leraar zei het heel goed: ‘op school moet je leren leren, de rest pik je dan makkelijker op in de praktijk.’

  12. Laurent schreef:

    @Mack: nou, ik zeg niet dat het werk nutteloos is op die kantoren, alleen is het meestal stomvervelend. Eén van mijn opa’s was scheepswerktuigkundige, dus die zal best hier en daar zijn wiskunde nodig gehad hebben. De andere was wijnhandelaar, dus dat zal wat minder geweest zijn maar als zakenman moet je op zijn minst kunnen rekenen.

  13. von Bloghausen schreef:

    Apneu………..hihihi, gek woord.

Zegt u het maar

