De leaseauto

Makkelijk praten had ik altijd, en geen idee waar ik het over had. Ik heb een luxeprobleem waarvan ik niet gedacht had dat het ooit zou optreden. Het gaat om de leaseauto. Het doet rare dingen met een man en hij moet waken. Want zijn baas gaat voor hem een auto betalen en de man trapt dan gegarandeerd in de valkuil van hebberigheid en het status ontlenen aan zaken die niet van hem zijn.

Vroeger toen ik geen leaseauto had was het simpel. Alfa Romeo, klaar. Maar het moet diesel zijn, en diesel in een Alfa is vloeken in de kerk. Maar nu, nu het bijtellingsverhaal op je afkomt zeg, wat een ramp. Je mag van de belastingdienst kiezen uit 0%, 14%, 20%, 25% of 35%. Het klinkt misschien vreemd, maar de eerste en de laatste categorie zijn de gunstigste. De eerste geldt voor elektrische auto’s en de laatste voor auto’s van meer dan 15 jaar oud. Nu heb ik een 14% auto met een lage waarde zodat ik werkelijk super af ben voor praktisch geen geld. Alleen zit deze auto niet zo fijn, en ik vind de navigatie wat onoverzichtelijk. Omdat ik er niet uitkwam belde ik de leasemaatschappij voor advies. Die kwamen met Volkswagen Passats die al op kenteken stonden en die je voordelig kon leasen. Maar ik vertelde de man dat ik mijzelf onsterfelijk belachelijk zou maken als juist ik met een VW aan zou komen. Dus die moest ik laten gaan.

Verder is er de schitterende Peugeot 3008 hybrid 4 met 14% bijtelling en 200!pk. Maar die schijnt alleen leverbaar te zijn met een waardeloze automatische versnellingsbak. Kortom, het is moeilijk en ik ben nu bezig precies al die argumenten toe te passen waarvan ik vroeger dacht dat het onzin voor verwende kereltjes was. Willen de kinderen nog ingebouwde dvd-schermpjes in de hoofdsteunen ook.

10 reacties op “De leaseauto

  1. Laurent schreef:

    In het algemeen hou ik ook niet van automaten, maar in de file is het wel een uitkomst.

  2. Mack schreef:

    Ja, maar dit is een waardeloze automaat. Een gerobotiseerde handbak die hort en stoot en inhoudt. Ik bedoel niet dat alle automaten waardeloos zijn, al vind ik dat persoonlijk wel.

  3. robschimmert schreef:

    Wat er met een mens niet kan gebeuren. Ook voor Mack is er dus geen ontkomen aan. Hoe moet het met jou aflopen als je nu al door deze simpele verleidingen voor de bijl gaat?

  4. Mack schreef:

    Ach, ik riep vroeger ook om het hardst: nóóit een station-diesel. En nu heb ik er al drie gehad. En ook nog een busachtige. Principes slaan nergens op.

  5. Margo schreef:

    Ik dacht dat leasen een beetje uit was?

  6. Mack schreef:

    Oh dat zou kunnen. Geen idee. Is er iets als “het nieuwe leasen” dan? Mij maakt het niet uit hoor, dat het uit is. Ik rij wel voor lul dan.

  7. Irene schreef:

    Verstand heb ik er niet van maar een VW Passat is wel euh … betrouwbaar 😀

  8. Mack schreef:

    Inderdaad zeg, plaats 54 van de meest betrouwbare wagens. Maar ach, het is toch helemaal niet interessant of een leaseauto betrouwbaar is.

  9. Margo schreef:

    Een beetje uit in de zin dat werkgevers niet meer zo makkelijk lease auto’s geven. Maar wat weet ik er ook eigenlijk van. Ik dacht het, maar waar dat op gebaseerd was??

  10. Bertie schreef:

    Wat dacht je van een sportvliegtuigje

Zegt u het maar

