Leidinggevende m/v

Linda is een paar dagen op vakantie. Italië is de bestemming. Samen met vijf vriendinnen waarvan er één haar veertigste verjaardag gaat vieren, en waardoor dit hele idee ontstaan is. Nu laat ze mij volledig verzorgd achter, en heeft ze dagen stress gehad om vijf dagen te ontstressen. Maar nu moet alles maar eens meezitten voor haar. Het weer wordt volgens de voorspellingen goed, dus het gaat er nu om dat ze niks meer hoeft als ze er is. Vaak heeft ze het over even weg bij de kinderen (en mij, want ik ben ook een kind) om een paar dagen niet constant “mama” te horen. En nu is het dan zo ver. Ze gaat vijf dagen met een boek op een stretcher liggen en ze hoeft niks te doen. Dus als het goed is komt ze als een Zenboeddhist terug.

Mannen in een gezin hebben het in bepaalde opzichten maar makkelijk. Maar misschien is het niet overal zo dat de vrouw automatisch de leiding neemt als het om de familie-bv gaat. Ik hoef eigenlijk nergens over na te denken, ik stap ’s ochtends in mijn auto, rij naar mijn werk en begin dan pas te denken. De rest is geregeld. De emancipatiebeweging heeft geen bal bereikt. Het lijkt alsof er veel is bereikt, maar in feite is dat niet zo. Deed een vrouw vroeger uitsluitend de uitvoerende taken in het huishouden, nu doet ze de uitvoerende én de leidinggevende taken van het huishouden. Daarbij heeft ze vaak ook nog een parttime baan. Eigenlijk heeft ze het alleen maar drukker gekregen. Want we weten allemaal dat de leidinggevende beroepen de zwaarste verantwoordelijkheden met zich mee brengen, en als je voor een leidinggevende functie ook nog eens niet betaald wordt, is dat helemaal onmenselijk. Normaliter moet ik geinstrueerd worden over het huishouden, en geheel gedachteloos voer ik mijn taak uit. De man zorgt op een of andere manier altijd dat hij de dans ontspringt, en hij komt er mee weg ook. Bij leeuwen is het makkelijk te verklaren. Het mannetje doet niks, in ruil voor het zorgen voor nageslacht. De leeuw heeft het het beste voor elkaar van alle levende wezens, maar ook de man scoort niet slecht. In ruil voor inkomen en een paar uitvoerende huishoudelijke taken, doet hij nog steeds niks. Want laten we eerlijk zijn, werken is toch een beetje hobbyen.

Maar goed, de komende vijf dagen heeft ze me toch even mooi te pakken. Maar het is haar gegund. Maar weer kan ik niet bewijzen voor een vrouw niet onder te doen, want de kinderen zijn tot vrijdag bij oma. Heeft ze geregeld.

16 reacties op “Leidinggevende m/v

  1. jenni70 schreef:

    Heeft ze genoeg cola en Ritter Sport meegenomen?

  2. R van InR schreef:

    Hoezo “de komende vijf dagen” . . . je denkt toch niet dat ze weer terugkomt?

  3. von Bloghausen schreef:

    Dat jij dat allemaal maar pikt joh. Moet mijn vrouw ’s doen, dat vluchtgedrag. Oh wacht.

  4. Eva schreef:

    Ik vind het maar kort, vijf dagen. Ik ben aan het plannen om vijf maanden weg te blijven, das pas vakantie!

  5. Mellody schreef:

    Heeeeeeerlijk voor Linda! … Voor jullie allemaal eigenlijk. De kinderen lekker logeren bij oma en jij hebt ook een rustig weekje. Kan je het eten zo in de magnetron zetten?

  6. Irene schreef:

    Maar jij hebt ook geen parttime baan toch? Dan zouden je bloedjes doordeweek op straat zwerven tot vader thuiskwam, als zij dat niet goed geregeld had.

  7. Bertie schreef:

    Je vrouw op vakantie, kinderen bij oma… ben jij ook eens de baas 🙂

  8. robschimmert schreef:

    Nu ben je eens alleen en wordt er niet over je schouders meegekeken terwijl je schrijft, heb je alle ruimte, is het nog Calimero die ik aan het woord hoor en druipt de nederigheid er nog af. Wanneer word jij een kerel?

  9. Mack schreef:

    Rob, dat gaat nog heel lang duren. Ik hoop in de tussentijd af en toe wat kerelachtige acties te doen. Maar wat bedoel je precies? Waarom druipt de nederigheid eraf?

  10. Ximaar schreef:

    Ondertussen volgt Linda je de hele tijd op dit blog, facebook, twitter, LinkedIn e.d. En als er te weinig opdates zijn dat belt ze vast of er iets aan de hand is.

  11. Linda schreef:

    Klopt Ximaar…

  12. ria schreef:

    Wat heb jij gegeten vanavond? Ik had daghap in de kroeg, maar ik ben niet blijven plakken deze keer 😉

  13. robschimmert schreef:

    @ Mack:
    Het logje is een voortdurende lofzang op wat de vrouw allemaal presteert. Wat bij mij de vraag oproept of dat wel jouw taak is. Laat ze dat fijn maar zelf doen en zorg jij er gewoon voor dat jij daar sneaky de vruchten van kunt plukken en daarmee jouw superioriteit bewijst. Om jouw competenties voor het dictatorschap te bewijzen zul toch hier, dus klein, moeten beginnen…..

  14. Leez schreef:

    Tegenwoordig zeg ik (niet meer in loondienst): “Als jij voldoende doekoe binnenbrengt, hoor je mij niet klagen over het huishouden.” En ik vind het wel prettig eigenlijk, scheelt ontzettend in nadenken. Op het vlak van de wasopvouw dan. Niet wanneer er een plan voor het avondeten moet komen of wanneer we weggaan met de hond (riem, bak, brokken, bak, waterfles, zakjes – en dat weer allemaal in een tas).

  15. Mack schreef:

    Leez: dat is lang geleden. Kom je elke vier jaar even kijken?

  16. Leez schreef:

    Als jij inmiddels Algemeen Directeur bent geworden zeg maar. Ja, ’s goed 😉

Zegt u het maar

