Dieren

Vroeger was ik een enorme bepaalde-dierenliefhebber. Niet elk dier had ik lief, wespen, muggen en vliegen voerde ik het liefst aan de spinnen, die ik wel weer mocht. Maar het waren toch voornamelijk de honden die ik leuk vond. En parkieten. Katten ook wel, maar net iets minder. Tegenwoordig is er iets veranderd. Ik vind beesten lastig. Wij hebben twee katten, ik heb er alleen maar last van. Wij zorgen voor een konijn, het beest bijt me als hij de kans krijgt. Wij zetten voer voor egels neer, als dank schijten ze de tuin onder. De vogels eten twee potten pindakaas per week leeg, de hele muur zit onder de vogelpoep. De guppies maken mij angstig omdat ze zich vermenigvuldigen. Alleen de honden van de buren, die vind ik nog leuk. Zodra ze mij zien in de keuken gaan ze gebiologeerd naar me zitten kijken, omdat ze weten dat ik het raam opendoe en ze een koekje geef.

Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen een keer niet voor de beesten te zorgen. Geen egel die hier de tuin verlaat met een lege maag, geen kat die zijn zin niet krijgt, geen vogel zonder pindakaas en als straks de guppies te groot worden moet ik er óf een paar vermoorden, of een grotere bak kopen. Maar het konijn baart me de meeste zorgen. Hij heeft een deel van onze tuin ingepikt, dus hij kan een beetje rondlopen. Vorige week, toen ik alleen thuis was en het niet aandurfde om hem de hele dag zonder toezicht rond te laten lopen, ging ik na mijn werk eerst naar huis om het konijn nog even los te laten, voordat ik naar mijn moeder ging om te eten. (kuch) Maar nu komt straks de winter eraan, ik weet nu al dat ik niet zorgeloos slaap als het min 18 is en het beest zit ’s nachts in zijn hok. Even hoopte ik dat de eigenaren, zij wonen tijdelijk in Curaçao, vervroegd terugkwamen vanwege de staatsgreep daar. Maar dat bleek slechts een storm in een glas water. Dus ik ben voorlopig niet verder gekomen dan het idee van een deken over zijn hok tijdens koude winternachten. Misschien hebt u suggesties?

Ik ben er maar mee behept, met deze vervelende eigenschap om voor dieren te zorgen die ik liever kwijt dan rijk ben. Maar als ze hier eenmaal zijn, dan blijven ze ook. Ik moet eens van te voren nee leren zeggen. Keihard.

7 reacties op “Dieren

  1. Irene schreef:

    Aha. Mooi. Bij jou kunnen we de paarden brengen als het heel koud wordt.

  2. Eva schreef:

    Ik weet niet of het je ooit is opgevallen, maar konijnen zijn vaak aan de stevige kant. Ik heb zo’n idee dat hij in zijn hok wel warm zit met zijn konijnenvet, zolang je hem maar lekker warm, knapperig hooi geeft.

  3. Jenni schreef:

    Ja, men zegt, dat konijnen de hele winter buiten kunnen blijven, maar ik zou er zelf toch voor kiezen om ze in de winter in een hok binnen te zetten, het voelt toch niet goed, die dieren met – tig buiten terwijl we zelf binnen zitten.

  4. Mellody schreef:

    Konijn kan met hooi en stro wel buiten tot min drie en een deken over het hok, maar het is de laatste winters veel kouder geweest …. Je kan het hok in de schuur zetten… Onze cavia’s gaan altijd een paar weken de schuur in met die kou. Niet binnen, omdat anders de overgang van binnen naar buiten te groot is en ze dus veel te lang binnen moeten blijven.

  5. Mack schreef:

    Mellody, ik leest overal dat konijnen tot -10 buiten zonder noemenswaardige problemen buiten kunnen. Mijn schoonzus heeft haar konijn afgelopen winter buiten gehad (-/- 17), toen heeft ze alleen gezorgd dat er geen wind het hok in kon. Je moet ze veel stro geven als het zo koud is, en zorgen dat er altijd voer is. Dat is wat ik lees, ik wilde het alleen even bevestigd hebben van een konijnenkenner.

  6. Mellody schreef:

    Ik ben geen konijnenkenner….. dus het zal wel kunnen. Vind -17 wel heel koud hoor. Brrrrr.

  7. Mellody schreef:

    Het hok tegen het huis aan zetten scheelt ook al…

Zegt u het maar

