Gezondheid

Maandagavond pakte ik tegen al mijn gewoontes in, de krant. Ik blader hem normaal gesproken alleen ’s ochtends door, en ik kijk even hoe het met PSV is, zo had ik ook deze maandagmorgen gedaan. Maar ik besloot hem nog een keer te pakken en mijn oog viel op een overlijdensadvertentie van een oud collega waar ik twintig jaar geleden veel mee omging, en die ik elk jaar wel een keertje ergens sprak in het dorp. Maar daar bleef het ook bij. De laatste keer dat ik hem zag was een paar maanden geleden. Hij was 50 en hij had de ongelijke strijd tegen de ziekte verloren stond er in de advertentie. Ik wist niet eens dat hij ziek was.

Vanavond kwam ik thuis en ik roerde het onderwerp aan, want ik vroeg mij af of ik niet naar de condoleance moest gaan. Zijn familie, of wat daar van over is, ken ik amper, zijn oudste zoon moet nu 23 zijn want die heb ik nog vastgehouden toen hij een baby was. Ik twijfelde zo erg dat Linda zei dat ik moest gaan. Ik ben gegaan. Ik had in de krant gezien dat het om zeven uur begon en het was inmiddels tien voor zeven, dus ik liep er met loodjes in mijn schoenen heen. Bij het uitvaartcentrum aangekomen, bleek alles donker. Geen levende ziel te bekennen. Ik haalde de advertentie terug in mijn hoofd. Nr. 91 had er gestaan, en dit was 93. Maar de buurman is een bakkerij dus iets klopte er niet. Ik pakte mijn telefoon en googelde tevergeefs op de rouwadvertenties. Plotseling herinnerde ik me de naam van het uitvaartcentrum en ik googelde. Andere straat. Veel dichter bij mijn huis.

Om half acht kwam ik aan en de rij was lang. Ik hoorde aan de gesprekken om me heen dat het kanker was geweest en dat het razendsnel was gegaan. Ik herkende hier en daar een gezicht, en ik zag nog twee oud collega’s. Toen ik binnenliep en mijn naam gezet had, liep ik het kamertje binnen waar hij opgebaard lag. Asgrauw en nog maar net te herkennen. Het is dat ik wist dat hij het was, anders had ik het niet gezien. Ik dacht bij mezelf: “jongen toch, wat is er met jou gebeurd?” Toen ik een minuut later het kamertje uitliep condoleerde ik zijn vrouw, die een blijk van herkenning gaf. Zijn schoonzus die ik ook nooit meer gesproken had, noemde mijn naam en bedankte me. Ik condoleerde de rest van de familie en ging toen weer huiswaarts. Het feit dat de schoonzus wist wie ik was, maakte het voor mij goed dat ik gegaan was. Maar jongen, wat kan een ziekte je slopen. Ik wens u allen gezondheid. De rest komt wel goed.

7 reacties op “Gezondheid

  1. von Bloghausen schreef:

    Wat een bedrukt verhaal. Je hebt niet ff een koffie genomen?

  2. Mack schreef:

    Er was geen koffie bij. Erin en eruit, zoals in het echte leven, al krijg je daar wel koffie.

  3. Ximaar schreef:

    Ik ga wel naar condoleances, maar de overledene zie ik dan liever niet. Die wil ik graag onthouden zoals hij of zij was. Ik kom dus echt alleeen voor de achterblijvers. En zeker in dit geval zullen ze dat als een flinke steun ervaren.

  4. Bertie schreef:

    Je hebt er goed aan gedaan.
    En koffie kun je thuis ook drinken.

  5. Eva schreef:

    En van hetzelfde. Goed dat je gegaan bent.

  6. riakristelijn schreef:

    Meestal gaat die kist toch van tevoren al dicht, of er wordt gevraagd of je eventueel wilt kijken. Ik vind het verschrikkelijk altijd. Zeker goed dat je gegaan bent. Dankje hoor, jij ook!

  7. carla schreef:

    We gaan straks naar de crematie van de moeder van mijn beste vriendin(Petra).
    Ook kanker. Het is ook snel gegaan. Begin september nog op ons feestje geweest.
    Ze is nog maar een schim van wat ze eerst was. Het is zo onwerkelijk…
    Heel goed van je dat je gegaan bent. Het zijn geen fijne dingen om te doen, maar het hoort nou eenmaal bij het leven. En ik denk dat het heel erg gewaardeerd word door de familie, dat je even geweest bent.

Zegt u het maar

