Zeven.

Tot beste DJ ter wereld is wederom uitgeroepen, Armin van Buuren. Ik merk dat mijn slapen terecht grijs beginnen te worden. In plaats van het blij te accepteren en mee te hossen, stel ik de kritische vraag wat nu eigenlijk de verdienste is van zo’n DJ, en dat heeft helemaal niks met het niet gunnen te maken. Ik vraag me gewoon af wat ze nu doen. Ik weet echt niet beter dan dat ze plaatjes aan elkaar draaien en dat middels vijftientriljoen watt een stadion in pompen. Eigenlijk wat Ben Liebrand vroeger al deed, maar dan met een minder wattage. En goed, eentje is daar het beste in van de hele wereld. Hulde.

Dat is het grootste probleem van ouder worden, of arroganter: “inzicht krijgen” , dat je dingen niet meer klakkeloos aanneemt. Ik vond het vroeger ook geweldig wat Ben Liebrand deed. Hoe meer hij aan elkaar mixte, hoe beter ik het vond. Maar in mijn geval, dat zal bij u ongetwijfeld anders zijn geweest, zat er een vleugje meeloopgedrag bij. Want het gaf aanzien in de klas, als je Ben Liebrand op je walkman had. Niet dat ik een walkman in de klas had, maar bij wijze van.

Neemt niet weg dat ik al vanaf mijn zestiende een probleem heb met ouder worden. Ik wilde toen zo snel mogelijk ouder worden. Het liefst wilde ik 23 zijn, zodat ik de schooltijd gelijk achter me kon laten en me met belangrijkere zaken kon bezig houden. Ik wist me toch geen raad met die leeftijd. Helaas kostte mij het zeven jaar om van zestien naar drieëntwintig te geraken. Maar ook toen voelde ik me zeven jaar ouder. Eigenlijk voel ik me altijd zeven jaar ouder dan dat ik ben. Misschien loop ik het verschil nog eens in. En anders noemt u me gewoon Fred Schuit. Aangenaam.

12 reacties op “Zeven.

  1. Ximaar schreef:

    Fred was xinisch, dat is veel erger dan oud zijn. Sommige mensen worden dat al erg snel door teleurstellingen op welk gebied dan ook. De schuld ligt volgens die lieden ook altijd bij een ander. Ik ken aardig wat mensen die geen last van xinischme hebben ook al zijn ze de 70 gepasseerd. Dat is dan ook weer niet handig. Dwz het plezier in het leven moet op latere leeftijd wel verdwijnen, anders is het afscheid nemen zo lastig. 🙂

    Dat schijfruiteren heb ik overigens nooit aanbeden. Ik ben wel in hele grote schijfruimtes geweest, maar dat was meer omdat ik ’s avonds in het buitenland niets te doen had. Goeie oorpdoppen doen wonderen.

  2. Margo schreef:

    Dat haal je wel in. Ik voelde me ook altijd ouder, maar ouder wordend voelde ik me steeds jonger dan ik ben. Van dj’s en hun gemix enzo heb ik ook nix. Je moet pillen slikken om die lawine aan lawaai aan te kunnen.

  3. Jenni schreef:

    Leeftijd heeft er niets mee te maken, want ik heb ook een paar jaar met veel plezier in het housewereldje rondgehangen en ik ben 42. Mensen die er niets mee hebben doen het inderdaad af als ‘lawaai’, en het vooroordeel van pillen slikken komt er ook altijd bij. Tegenwoordig word er in elke scene van alles geslikt en gesnoven, dat is allang niet meer voorbehouden aan de dancescene. Ik vind het geen lawaai, en een discussie of het wel of geen lawaai is ga ik niet aan. Het is gewoon een heel ander soort genre. Ik kan niet uitleggen wat er zo leuk aan is. Het is een gevoel.

    En bij de absolute wereldtop horen in wat voor scene dan ook, is in mijn ogen altijd een prestatie, helemaal in een genre wat zo wereldwijd verbreid is als de dancescene heden den dage is. Ik vind dat Armin van Buuren die prijs zeker heeft verdiend. Overigens mixt hij niet alleen plaatjes aan elkaar, maar produceert en remixt hij ook, componeert muziek voor spellen, en een DJ als Junkie XL heeft bijvoorbeeld de soundtrack voor de film “The Dark Knight Rises” gecomponeerd. (Hij heeft ook de remix van “A Little Less Conversation” van Elvis gemaakt voor een Nike reclame een paar jaar geleden).

    Kortom, op de voorgrond draaien ze hun plaatjes, maar op de achtergrond dragen ze hun steentje bij aan een heel groot deel van de hedendaagse muziek, of je nou van die muziek houd of niet.

  4. Jenni schreef:

    Oh trouwens, ik ben 41 en niet 42. Ik voel me blijkbaar ook al ouder dan ik daadwerkelijk ben.

  5. Margo schreef:

    Met lawaai bedoel ik (te groot) volume. Alles dat zo luid is dat het pijn aan mijn oren doet is lawaai. En slecht voor mijn oren. Verder voer ik geen discussie over wat muziek is en wat lawaai (of wat kunst en wat gekladder) is, want dat is een kwestie van smaak (of geen smaak haha).

  6. Jenni schreef:

    Ja, dat klopt. Mijn man is fan van o.a. Slayer. En alhoewel mijn muzieksmaak heel breed is (Van Iron Maiden tot klassiek en dus ook house ergens ertussendoor) gaat me dat ook een tandje te ver. Maar zolang hij de CD-wisselaar in de auto er niet meer volstopt, zal ik er geen woord of muzieknoot aan vuilmaken 🙂

  7. R van InR schreef:

    Daar moet je echt iets aan doen, dat ouder voelen dan je bent. You only live twice is een mythe; je moet nu zorgen dat je “leeft”. Je jong blijven voelen moet je zelf doen en is geweldig belangrijk, voor jezelf en je omgeving. Misschien eens overwegen te gaan paardrijden . . .

  8. R van InR schreef:

    O ja, en wat muziek betreft, als over 25 jaar mensen nog steeds weten wie Armin van Buuren is, dan heeft hij het verdiend. (Net als jij heb ik het niet zo op “beroemde” DJ’s).

  9. Mack schreef:

    Ik heb al eens paardgereden, hielp niks.

  10. Mack schreef:

    @Jenni: ik hou wel van Alice DJ trouwens, maar die noemt zich toch gewoon DJ terwijl hij die plaatjes gemaakt heeft? Will I ever en Better of alone vind ik enorme feel-good nummers.

  11. Jenni schreef:

    Mack: Alice DJ is een dancegroep die onder andere uit Jürgen Rijkers bestaat, en Jürgen is van origine inderdaad een DJ die plaatjes draait op feesten, al is hij tegenwoordig vooral actief als producer en radiomaker bij Fresh FM. (Dat laatste moest ik even googelen omdat ik hem een beetje uit het oog ben verloren). Maar er waren meer mensen actief bij Alice DJ. Drie mannen en drie vrouwen, maar wat die allemaal bij één zo’n groepje deden weet ik niet.

  12. Bertie schreef:

    Fred, maak je niet druk om die zeven jaartjes.
    Yolo!

Zegt u het maar

