Elektricien

Toen ik thuis kwam ging ik naar boven om me om te kleden en drukte op de lichtschakelaar. Er gebeurde niks. Een kapotte lamp, dat gebeurt wel vaker. Maar bij nadere inspectie deden meer lampen het niet, en ook de wasmachine en de droger stonden zonder stroom. En dat was nog niet het ergste, er was ook geen verwarming of heet water meer. Ik ging op zoek naar de oorzaak, en waar kun je beter naar een oorzaak zoeken dan in de meterkast? De kinderen assisteerden mij door elke lichtschakelaar uit te proberen en mij te melden of hij het deed of niet. In het begin is dat leuk, maar veertig schakelaars later heb je toch liever dat ze even hun mond houden. Tammar had nog het beste advies, ik moest maar even naar de buurvrouw gaan om daar stroom te halen.

Ik zocht op internet en belde een servicebedrijf. Ik moest mijn naam en nummer inspreken en dan zouden ze terugbellen. Dat irriteerde me enigszins, want ik heb slechte ervaringen met mensen die beloven terug te bellen. Maar vijf minuten later werd ik al gebeld. De elektricien vroeg me een paar dingen en zei toen dat hij langs zou komen. Een half uur later kwam er een elektricien binnen die vertrouwen uitstraalde. Een grote man met grijze krullen en slechts gewapend met een schroevendraaier en een tang. Hij testte het een en ander in de meterkast maar kon de oorzaak niet vinden. Aangezien hij echt niets anders bij zich had -hij was met zijn eigen auto in plaats van met de bedrijfsbus- belde hij een collega die hier in de wijk bleek te wonen om te vragen of die een zogenaamde tester had. De elektricien haalde de tester op, maar ook daarmee kon hij het probleem niet vinden.

Maar deze elektricien was niet voor één gat te vangen. Hij ging naar boven en schatte in waar het probleem kon zitten. Ik lichtte hem bij, en de eerste de beste lamp die hij losschroefde kwam knetterend en vonkend naar beneden. Ik hoefde hem niet eens meer te assisteren met de zaklamp. Een draad bleek finaal doorgefikt waarop hij zei dat het beter was om daar een nieuwe draad in te laten zetten. Dat leek mij ook ja. Hij wilde het wel even provisorisch repareren, en zocht zijn zakken na of hij toevallig nog een stop had. Nee, die had hij niet, dus ging hij in zijn auto zoeken. Een paar minuten later kwam hij terug met de benodigde stop. Of ik de stroom er even af wilde halen, vroeg hij. Ik deed het maar zei hem wel dat ik niet zeker wist of ik de goede groep te pakken had. Het boeide hem niet zoveel en ging aan het werk. Even later vonkte de boel weer, waarop hij droog opmerkte dat ik niet de goede groep te pakken had. Alles doet het nu weer, morgen komt hij een nieuwe draad trekken. Ik dacht vroeger dat als er zo’n stroomdraad in je huis niet meer werkte, je dan je huis kon weggooien, maar dat bleek mee te vallen.

Maar zo zie ik de elektriciens graag. Hij had natuurlijk ingeschat aan mijn gestuntel aan de telefoon dat hij alleen maar een knopje hoefde om te zetten, dus kwam hij zonder gereedschap van betekenis. Maar als een ware MacGyver klaarde hij de klus. Een man zoals een man ooit bedoeld was. Ik neem er mijn pet diep voor af.

7 reacties op “Elektricien

  1. Jolie schreef:

    Dat beperkte gereedschap was vast niet vanwege je telefoontje, maar omdat hij het telefoontje onderweg van A naar B in zn priveeauto afluisterde 😉 En eh, zelfs HTSers bellen elecriciens bij stoppenkastproblemen (ik ben er met een getrouwd ;-)) wettelijk gezien màg je er zelf ook niet aan knoeien 🙂

  2. Rob Alberts schreef:

    Spannend verhaal, de vonken springen er van af.
    Vrolijke groet

  3. Eva schreef:

    Krakkemikkig?

    Leuk logje, mooie denkwijze van Tammar. Ook van jou trouwens : “je huis kon weggooien”. 😀

    Je had gewoon net als ik met een handige man moeten trouwen. Had je veel geld en gedoe gescheeld.

  4. Mack schreef:

    Ja, maar ik was geen homo, net als jij.

  5. Eva schreef:

    Je kunt altijd alsnog homo worden hoor.

  6. Irene schreef:

    Linda was zeker niet thuis? Anders had zij het natuurlijk zo gefikst, daar hoef je echt geen homo voor te zijn hoor.

Zegt u het maar

