Luchtmacht

Ik zat eens even mee te denken met het kabinet over de aanschaf van de JSF. Er is steeds minder geld, en steeds meer stemmen gaan op die zeggen dat het zonde van het geld is. Maar is dat wel zo? Ik vind wel dat een zichzelf respecterend land behoorlijk wat straaljagers behoort te hebben. Nederland kan momenteel dus wel met wat minder af, maar in de toekomst, als het zichzelf weer gaat respecteren, moeten we er wel een stuk of 100 hebben vind ik. Als een gemiddeld gezin tijdens haar bestaan toch 1,1 miljoen euro belasting betaalt, moeten een paar straaljagers er makkelijk af kunnen. De JSF schijnt dingen te kunnen die een Saab of een F16 niet kan. Ik geloof het gelijk, in het verleden gebruikte de politie ook drogredenen om de Porsche 911 aan te schaffen. Hij kon namelijk door zijn achterin geplaatste motor lang op de vluchtstrook achteruit rijden zonder te overhitten. In werkelijkheid vonden de politiemannen het natuurlijk gewoon een leuk speeltje om de hele dag in rond te scheuren. En het intimideerde ook wel, moet ik zeggen. Soms zie ik een VW Polo politieauto met één zwaailicht midden op het dak rijden en dan vraag ik me af waar het heen moet met de rechtsorde. Je kunt zo’n Tonka toch onmogelijk serieus nemen?

Iets dergelijks speelt er met de JSF ook. Stel dat we er 100 hadden, en af en toe kwam er eens eentje laag over scheren om geluk te bieden aan zowel de piloot als aan mij? Het was vroeger toch heel normaal dat je je soms rotschrok van het geluid van een plotseling laag overscherende straaljager die een halve minuut later weer uit het zicht en het gehoor was verdwenen? Bovendien, met 100 JSF’s tel je mee en bedenken de Russen zich in het vervolg wel een paar keer eer ze ons luchtruim schenden zoals ze nu geregeld doen. Ik bedoel, een Nederlands vliegtuig hoeft het ook niet te wagen even een hoekje boven Rusland af te snijden. En mocht u denken dat er geen gevaar meer is en de hele krijgsmacht kan worden afgeschaft, dan vind ik dat u eens goed moet nadenken over wat er twee landen verderop gebeurt. Daar is een machtswellusteling en ex-KGB chef de baas van het land en gaat nu een wet ondertekenen waarmee hij ongeveer alles onder hoogverraad kan scharen. Dus mocht iemand zich daar kritsch willen uitlaten over de staat, zoals ik nu doe, dan verdwijnt hij richting Siberië. Als Rusland terug wil in de tijd, dan moeten wij ook mee. Te wapen!

5 reacties op “Luchtmacht

  1. Laurent schreef:

    Ik vraag me alleen nog steeds af of die JSF wel zo goed is, daar waren destijds een heleboeel bezwwareb tegen, ik heb het nog eens beschreven op mijn blog. het was een lompe kist met teveel computers die teveel herrie maakte, volgens mij.

  2. Emigrant schreef:

    En het is gedwongen winkelnering, of niet …?

  3. Bertie schreef:

    Poetin zal lachen om Nederland’s JFS’s.
    Bovendien wil ik het niet hebben, er is hier al genoeg geronk van vliegbasis Volkel.

  4. Ximaar schreef:

    Als ze over een jaar of 30 eindelijk zonder errors een stukkie kunnen vliegen, dan blijken ze niet te voldoen aan de dan geldende EU-regels voor hybride-vliegtuigen. Lijkt mij net zoiets als Windows-ME en Vista, gewoon overslaan.

  5. Bertie schreef:

    Ook hier belanden mijn reactie bij het afval….snik.

Zegt u het maar

