You’ve got talent.

Vanochtend liep ik met mijn kroost richting kerk. Het was een speciale “you’ve got talent” dienst voor school en sinds onze kinderen op een protestantse school zitten, schijnt daarbij te horen dat je dan als ouder meegaat naar de dienst. Ik ben veel meer van de Rooms-Katholieke diensten, met de pastoor in een sinterklaasgewaad zodat er geen twijfel over bestaat wie er de baas is, en gezangen in het Latijn, zodat je niet weet waar het over gaat en je je dus ook niet ongemakkelijk hoeft te voelen over of je wel achter de tekst staat, en hoppakkee die mis er doorheen jagen. Nu voelde ik me af en toe toch wat ongemakkelijk. Zo’n dominee, die gaat nog wel, maar de mevrouw die voor de dominee sprak over dat als het eens moeilijk is, of het zit tegen, wat eigenlijk het zelfde is, dat ik dan mág weten dat… En daar zit ‘m net de crux. In dat mógen weten. Daar kan ik niks mee. Ik wil iets weten of ik wil iets niet weten, maar ik wil niet iets mógen weten. Ik vind dat zo, tja, hoe zeg ik dat? Halfzacht bekeerderig? De tien geboden werden nog even uitgelegd door de dominee, en dan is het: “de Heer wil dat…” , en “de Heer wil niet dat..”, in plaats van “God wil dat” en “God wil niet dat…” Niet dat het erg is hoor, maar het zijn van die subtiele verschillen. Overigens verschillen de tien katholieke geboden lichtjes van de protestante, maar daarvoor moet u de geschiedenis van 1566 nog maar eens teruglezen.

Verder zette de dominee me nog even aan het denken. En dat is goed. Hij zei namelijk dat iedereen een talent heeft en daar ben ik het wel mee eens. Het hoeft geen groot talent te zijn, maar sommigen kunnen goed luisteren, anderen goed praten, weer anderen schrijven goed en nog weer anderen kunnen goed rekenen. Soms is een talent bij een kind verklaarbaar, zoals het racetalent van Max Verstappen, de zoon van Jos. Maar soms vraag je je ook af van wie een kind het talent heeft. Goed, de dominee vraagt zich dat niet af, die weet het immers, maar wij, gewone zielen, wel. In elk geval, de boodschap van de dominee, en die wilde ik toch even verder verspreiden, was: moedig talent aan! Zodat degene die bijvoorbeeld aardig kan schrijven bij zichzelf denkt: Hee, misschien kan ik dat toch wel aardig. Opdat diegene dat talent verder ontwikkelt. Begrijpt u?

9 reacties op “You’ve got talent.

  1. Irene schreef:

    Ja, dat laatste is een goeie maar daar hoef ik niet voor naar een dominee te luisteren, om dat te bedenken.

  2. Mack schreef:

    Nee, misschien niet, maar hij brengt het wel even onder de aandacht. Of realiseer jij je zoiets doorlopend?

  3. Margo schreef:

    Natuurlijk! Ik wel. Maar ik ga ook niet naar een dominee luisteren, ik heb zelf leren denken. Of ben ik nou negatief? Was het verder wel gezellig in de kerk? Kreeg je bijv. koffie?

  4. Mack schreef:

    Dat weet je dan verdomd goed te verbergen Margo. 😉 Nee, geen koffie. Het is the passion of the Christ, vandaar de houten banken en geen koffie.

  5. Jolie schreef:

    Ja, het is me bekend dat ze óók wel eens iets zinnigs kunnen zeggen (net als kinderen en dronken mensen tenslotte) maar over het algemeen (ik hoor dit soort praat ook altijd aan op verjaardagen en wat dies meer zij) ben ik volslagen allergisch voor dat bekrompen “ik ben beter dan jij want ik geloof en jij bent maar een zielige dwaalgeest en mijn god is beter dan de jouwe”-geouwehoer.

    Eerlijk gezegd vind ik die ondertoon, van ‘ik weet het beter want ik heb Jezus’ en ‘Jij hebt Jezus niet dus jij bent een zielige dwaalgeest’ EINDELOOS ARROGANT.

    En van mij mag er best een Verbod komen op scholen die eisen dat de ouders van de leerlingen mee naar een kerk (welke dan ook) gaan. Ja, een VERBOD!!! En waarom? Omdat IK, de eerste vrouwelijke paus van het onkerkelijk halfrond, het zeg! 😉 😉

    Dus HUP, terug naar de katholieke kerk, biechten dat je gezondigd hebt en in een afschuwwwwwwwelijke kerk geweest bent (waar ze ook wel eens wat zinnigs zeggen ja, hè hè, als er niets zinnigs gezegd werd heette het “Inrichting”) en voortaan alléén nog luisteren naar gezangen in het Latijn en een man in een jurk. (Zolang ie z’n handen maar thuis houdt dan.)

  6. Irene schreef:

    @Jolie: Haha, goed bezig!

  7. Margo schreef:

    Yeah Jolie!!
    Ik kan dat van jou niet zeggen Mack! 😉

  8. Laurent schreef:

    Het vervelende is dat men voor sommige talenten bereid is een flink salaris te betalen, en dat andere talenten mensen werkelijk geen reet kan schelen. Althans niet in de zin dat ze er ook voor willen betalen. Dus daar zit je dan met je talent, of je maar even wat anders wilt proberen. Ook kan het zijn dat een talent van een kind veel overeenkomst vertoont met dat van de postbode.

Zegt u het maar

