Bedgeheimen

Als kind droeg ik als ik naar bed ging, een pyjama. Geen ondergoed eronder om één of andere vage reden. Ik had nog lakens, dekens en een sprei. Blij dat ik dat nog heb meegemaakt en ik kan me niet herinneren dat ik het ooit koud had in bed. Toen ik een jaar of 18 was droeg ik alleen een boxershort. Later heb ik daar een T-shirt aan toegevoegd vanwege eventuele kou. Ook in de zomer is dit nog mijn nachtelijke outfit, tenzij het echt bloedheet is, dan kan het T-shirt achterwege blijven, maar met al die drukte in mijn slaapkamer de laatste jaren ga ik liever een beetje gekleed. Tegenwoordig heb ik een elektrische onderdeken, die ik uit principe nooit aanzet, tenzij ik het koud heb, dan wel. Maar liever laat ik één van mijn kinderen mijn bed even voorverwarmen. Dat de ergste kou eraf is, begrijpt u? Ik word een beetje een koukleum want in de winter gooi ik het raam ’s nachts dicht. Ik weet het wel, er zijn bikkels die het raam open willen hebben, al vriest het veertig graden, maar ik vind het prettiger als het overdag openstaat en ’s nachts dicht is. Waar dit naar toe gaat… Ik ben 43, maar ik zie toch wel aankomen dat ik over niet al te lange tijd weer een pyjama koop. Volgens mij slaapt dat prima. Misschien een slaapmuts erbij, want dat zie je werkelijk nooit meer, maar het zal toch zeker een functie hebben gehad. Sokken gaat me dan weer te ver, maar een pyjama (met knoopjes) en een slaapmuts, ja. En zo kom ik tot precies dezelfde conclusie als Rob Hamilton vandaag, dat je als je jong bent, je van het dorp naar de stad trekt, om vervolgens als je wat ouder bent, met gierende banden weer terug te keren. Welterusten!

22 reacties op “Bedgeheimen

  1. von Bloghausen schreef:

    Dacht dat Linda je slaapmuts was

  2. ria schreef:

    Ze zijn nog volop te koop, dus er zijn vast nog meer mensen die een pyama dragen. Van slaapmutsen weet ik het niet, die zal je denk ik zelf moeten haken.

  3. Irene schreef:

    Wat is er mis met sokken in bed?

  4. Mack schreef:

    Nou, ik bewaar ze liever in de kledingkast.

  5. Fien. schreef:

    Vroeger droegen ze een hansop. Dat is een ééngeheel pyama met een luikje van achteren. Niet van voren, want vroeger deden ze denk ik niet aan sex.
    Het klinkt wel spannend allemaal. Een pyama aan in bed.

  6. Mellody schreef:

    Zet de droger in je slaapkamer 🙂

  7. Mack schreef:

    @Mellody: We hebben maar één droger, die staat al in de huiskamer. 😉

  8. R van InR schreef:

    Ik ben bang dat jij bezig bent met gierende banden een watje te worden.
    Straks ga je ook nog vanaf eind september weer met warm water douchen :-s

  9. Eva schreef:

    Ik moest waarschuwen wanneer je oud ging klinken op je website, weet je nog?
    Ehm, nou: hier is de waarschuwing. Pyjama aan in bed.. Met knoopjes… Pfffffffffff.

  10. pjotr schreef:

    Doe dan op zijn minst een tricot pyama aan (gebreide katoen). Zit veel lekkerder, is soepeler en de knoopjes gaan niet zomaar open, want die zitten er niet aan. Een pyamabroek is alleen voor matige tot ernstige vorst.

  11. Bertie schreef:

    Wij laten een bedstee inbouwen.

  12. CiNNeR schreef:

    Dan ben je zeker een rustige slaper. Ik heb nooit in kleding kunnen slapen, het geworstel met mijn dekbed is zat.

  13. Ximaar schreef:

    Ben ik even ouderwets. Ik draag (in de winter) een soort pyama-shirt van zacht en meerekkend katoen. Knopen vind ik niks. De reden is simpel. In de winter zakt de temperatuur in mijn bedstee (jawel ik heb een moderne versie daarvan) en dan krijg ik het koud als een blote arm buiten de dekens raakt. Ik gebruik dus ook lakens en dekens net als de duurdere hotels. Een sprei zeker niet. Is net zo functieloos als een stropdas. Met dekbedden kan ik slecht overweg. Regelmatig tref ik ze vooral in de goedkopere Duitse hotels. Met geluk is het in de zomer zo warm dat zo’n gevaarte in z’n geheel op een stoel beland.

  14. Fien schreef:

    Over bed gesproken. Wij werden vannacht uit onze eerste slaap gebeld door de schoondochter. Jongste zoon moest naar Rijnstate gebracht worden. Ondraaglijke pijn en morfine hielp niet. Lang verhaal, kort verteld. Darmafsluiting, gedraaid en gescheurd. Geopereerd en een stuk dikke darm verwijderd.
    37 Jaar en nog nooit ziek geweest, behalve de normale kinderziekten.
    Alleen kleinzoon heeft goed geslapen en zit er zeer tierig bij. Ik moet oppassen. En zit er een beetje verwezen bij.

  15. Mack schreef:

    Dat klinkt serieus zeg. Hoe is het inmiddels? Al verbetering?

  16. Margo schreef:

    Geen bedkleding hier. Ik raak erin verstrikt in het vele gedraai wat ik doe. Lekker warm dekbed, en geen ijselijk koud onderlaken en een warme man.

    Sterkte Fien, hoop dat het beter gaat!

  17. Margo schreef:

    Even off topic: in mijn adresbalk staat nu https://mackwebber enzovoort. Sinds wanneer gaat dat via een beveiligde pagina? Dat heb ik niet.

  18. Mack schreef:

    @Margo: alles hier is top secreet.

  19. Margo schreef:

    Dat wist ik wel, gezien je vermomming.

  20. yukikopesik schreef:

    Gewoon alleen een slaapmuts en sokken. Is theoretisch gezien genoeg, want de warmte verlaat je lichaam het meest via je hoofd en voeten. Als je dan de rest gewoon bloot houdt, heeft Linda geen Vijftig Tinten meer nodig. Iedereen blij.

  21. yukikopesik schreef:

    Oh help, ik probeerde nog zo geen beeldvorming te kweken.

  22. Margo schreef:

    Nou dat is niet best gelukt, Yukiko, ik krijg een wonderlijk beeld …

Zegt u het maar

