Parijs

Ik ben dus terug van een retourtje Parijs. Nou ja, Parijs, een buitenwijk. Druk daar, niet normaal. De navigatie zei: hier afslaan, dus ik deed het. Daarna ging hij gelijk herberekenen en wist ik dat ik een verkeerde afslag had. Dat kan in Parijs gelijk staan aan nooit meer terug keren, en even had ik dat gevoel ook, toen de navigatie mij een straat wilde laten ingaan waar ik niet in mocht. Ik ben een stuk stressbestendiger dan vroeger, maar dit was toch wel een uitdaging. Gelukkig kon ik een rondje rijden en stond ik even later weer bij de afslag waar het fout was gegaan. Daarna ging ik twijfelen omdat de navigatie elke keer het tijdstip dat ik aan zou komen verlegde. Ik kwam op drie minuten, maar dichterbij lukte steeds niet. Dat bleek echter aan de file te liggen.

Apart hoor, zo’n B&B in een Parijse buitenwijk. Het had wel wat van Apeldoorn weg. Veel groen, dure huizen en een rustige buurt. € 110 voor een nachtje in een klein bed, en een ontbijtje met stokbrood en een croissantje. Voor dat geld ben ik twee keer in bad geweest en heb ik de badspullen ook gebruikt. Ja, komop zeg. Ik werd vanochtend vier uur wakker en heb geen oog meer dicht gedaan. Paris ‘s’éveille. Maar ik dacht aan wat mijn moeder altijd zei, als je ligt, rust je ook uit.

Na het werk joeg ik de parkeergarage uit en het noodlot sloeg toe; de navigatie was dood. Wat ik ook probeerde, geen leven meer in te krijgen. Moet u zich eens voorstellen, je bent in Parijs en je navigatie houdt er mee op. Ik stopte ergens aan de kant om het even op me in te laten werken. Zou ik hier voor altijd moeten blijven? Er was ook geen ster aan de hemel waar ik me op kon oriënteren. En al had de hemel vol gestaan met sterren, dan nog was er geen ster waar ik me op kon oriënteren. Om een lang verhaal kort te maken, ik reed gewoon de weg terug die ik de avond daarvoor had gereden. Ik herinnerde me de namen en al redelijk snel zag ik Lille. Lille, werd mij altijd geleerd, is een voorstad van Parijs. Ja ammehoela. Lille ligt bijna in België. In België ging het nog een keer mis, iets met Gand en Gent, maar verder ben ik zonder stoppen van Parijs naar een benzinestation even over de Rijn gekacheld. Het aantal resterende kilometers dat ik volgens de computer nog kon rijden, was de hele weg al gelijk aan de afstand die ik nog moest. Ik had ook geen zin om te tanken, maar ik zag al aankomen dat ik net voor Vaassen zou stranden. Zal je altijd zien. Maar goed, het navigatiesysteem is een wonder der techniek, maar tijdens het beleg van Alésia hadden we ook geen navigatie.

11 reacties op “Parijs

  1. robschimmert schreef:

    Volgens Jacques Dutronc wordt Parijs om vijf uur wakker. Maar verder is je moeder inderdaad een wijze vrouw.

  2. hetbewijs schreef:

    Als je ligt,rust je ook. Dat zei mijn moeder ook.

  3. Margo schreef:

    Alweer terug? Dat is snel! Niet eens een middagje shoppen eraan geplakt? De Eiffeltoren en andere bezienswaardigheden niet bezocht?

    Toch snap ik iets niet. De gps doet het niet. Even later weer wel. Wat heb je ermee gedaan? Of moest ‘ie vanuit de parkeergarage eerst wakker worden?

  4. Margo schreef:

    Dat zeiden alle moeders denk ik.

  5. Laurent schreef:

    Jezus, zonder enige pauze teruggereden? Gekkenwerk…

  6. Mack schreef:

    @Margo: Nee, de gps doet het nog steeds niet. Heeft het de hele weg niet gedaan. Gelukkig had ik nog wel een versie op mijn iPhone staan. Dat was behelpen maar beter dan niks.

    @Laurent: heb ik ook wel eens vanuit Gap gedaan. Alleen moest ik toen elke 5oo km tanken. Maar op zich gaat dat prima hoor.

  7. Margo schreef:

    Toen ik nog getrouwd was met iemand uit Slovenië reden wij de afstand Nederland – Slovenië (zo’n 1200 km) altijd in een ruk. Bij het tanken even de benen strekken, hapje meegenomen broodjes happen, koffie uit de thermosbeker, en karren maar weer. Nu heb ik geen zin meer in lange afstanden.

    Heb je Navigon op je iPhone? Ik heb die altijd naar tevredenheid gebruikt, en nog regelmatig. Je moet dan wel een zuignaphouder op je voorruit hebben.

  8. R van InR schreef:

    Veel groen en dure huizen . . . dan heb je vast niet in de banlieue in het noorden gezeten. Waar zat je? (Ik heb ruim twee jaar in Antony gewoond)

  9. Mack schreef:

    In Maisons Laffitte. In het Noordwesten.

  10. R van InR schreef:

    Ah dicht bij de Seine, heel mooi daar. Dan had je mooi even naar de bijzondere architecturen in La Défense kunnen gaan kijken.

    Ot. Ik dacht even bij het invoeren van een reactie dat ik rechts het VW logo zag, maar het is WordPress geloof. Jammer.

  11. Laurent schreef:

    Hahahah, dat zou een mooie hack zijn van Macks weblog.

Zegt u het maar

