Niet eerder lezen dan over zes dagen.

Als u dit leest is het 22 december en is de wereld niet vergaan. De Inca’s hebben het niet bij het rechte eind gehad en eigenlijk vermoedde u dat al wel. Maar toch, helemaal lekker zat het niet. Elk jaar is er wel een onheilsprofeet die de aandacht naar zich toe trekt met een einde van de wereld voorspelling. Des te vaker je het hoort, des te minder aandacht je eraan besteedt. Maar deze keer waren het wel de Inca’s en zonder dat we weten waarom moest daar toch wat meer geloof aan gehecht worden dan aan een nog levende sekteleider. Want een uitgestorven indianenstam, zo is ons ingeprent, had meer kennis dan wij voor mogelijk houden. Is absoluut niet zo hoor, het waren gewoon primitieve bijgelovigen, die Inca’s. Waren het de Maya’s geweest dan was het een heel ander verhaal.

Ik ben ook bijgelovig geweest. Best wel behoorlijk zelfs. Maar meer zoals een voetballer dat is. Zo had ik een ongeluksonderbroek. In plaats van hem weg te gooien liet ik hem altijd ongebruikt in de kast liggen. Ik had een gelukssteen die me ongelukkig maakte omdat ik afhankelijk van dat ding werd. Op een nuchtere dag heb ik hem 100 meter ver weg gekeild. Ik nam bepaalde routes om het gevaar te bezweren. Op vrijdag de dertiende durfde ik geen vrij te nemen uit angst dat ze mijn bijgeloof zouden doorzien, maar liefst had ik het wel gedaan. En verder had ik nog enkele “if then” constructies bedacht.

Overigens is bijgeloof maatschappelijk geaccepteerd. Het komt overal voor. Neem een thuisvoetballende ploeg. Iedereen gelooft, of weet eigenlijk zeker, dat thuis voetballen een voordeel oplevert. Niemand weet hoe het precies werkt, maar de statistieken tonen aan dat het werkt. De tegenstander is kennelijk geïntimideerd en komt niet tot zijn beste prestatie. Zo hebben de Duitsers ons in 1974 van de wereldtitel beroofd, en hebben ze in 1945 verloren, omdat ze uit speelden.

Als u denkt dat ik wartaal uitsla, dan kan dat kloppen. Ik heb vandaag morfine in lichte dosis voorgeschreven gekregen wegens rugpijn met uitstraling naar mijn linkerbeen. Al twee nachten slecht geslapen en nu hallucineer ik waarschijnlijk een beetje. Neemt u mij vooral niet kwalijk. Maar misschien merkt u geen enkel verschil, en ontbreekt de samenhang als altijd. Ook in dat geval heet ik u welkom in de nieuwe tijd.

13 reacties op “Niet eerder lezen dan over zes dagen.

  1. Laurent schreef:

    Wat is het verschil tussen een geloof en een bijgeloof?

  2. Mack schreef:

    Nou, dat zal jij toch wel weten als gelovige in het atheisme?

  3. Jolie schreef:

    ik het het stiekem nu alvast gelezen 😉
    Misschien zijn onze hersenen wel voorgeprogrammeerd tot bijgeloof… “als ik A doe gebeurt er misschien B” en dat soort constructies.

  4. Jolie schreef:

    Oh en P.S… sterkte met de rugpijn natuurlijk…. (uitstraling in li-been, zit er dan niet iets zenuwbaanachtigs klem..?)

  5. Mack schreef:

    Ik ben bij de huisarts geweest net, ook hij denkt niet aan een hernia, en dat het binnen vier tot zes weken wel over is. Dus ik vertaal dat als dat het volgende week over is. 😉

  6. R van InR schreef:

    Ik ben van gelovig naar ongelovig geëvolueerd en ben allergisch voor bijgeloof (met andere woorden: Wat een onzin!)
    Verder denk ik dat die rugpijn met uitstraling komt door het te lang dragen van je ongeluksonderbroek. Als je deze nu eens iets minder hoog optrekt . . .
    Dat je daar zelf niet opgekomen bent!

  7. yukikopesik schreef:

    Er is wel een verschil tussen inca’s en maya’s. En verder sluit ik me bij Jolie aan, zoals ik op FB aangaf klinkt het erg als zenuw klem. Zeer pijnlijk, en duurt echt een paar weken.

  8. robschimmert schreef:

    Over bijgeloof gesproken. Ik heb net mijn vrouw onder de mistletoe gekust, ten behoeve van een lang en gelukkig leven samen. Baat het niet, dan schaadt het zeker niet. Of is dit toch over de top en net iets te sentimenteel om mee naar de nieuwe tijd te nemen?

  9. Kwebbel schreef:

    Stiekem al gelezen zodat ik het de 22ste niet meer hoef te doen want dan verwacht ik gewoon een nieuwe log van jou.

  10. Mack schreef:

    Rob: groot gelijk. Zou ik ook doen. Ik hou best van nuchterheid, vooral in het openbaar, maar dat wil niet zeggen dat je dat binnen de vier muren van je huis ook moet zijn.

  11. Fien. schreef:

    Ha ha ha, die onderbroek. Zo één met een merk in de band.

  12. Bertie schreef:

    Inca’s, terwijl ik de Maya’s vernoemd heb. Nou ja, we hebben een goedvorziene kelder dus wat maakt het uit.
    Dat bijgeloof vond ik vreselijk lastig, als kind; om mezelf te overtuigen dat ik er niet aan deed telde ik aldoor de stoeptegels tot dertien en zocht overal naar zwarte katten.

  13. Fien. schreef:

    Leg je er wel de blikopener bij?

Zegt u het maar

