Visie

Tijden veranderen. In mijn huidige werk heb ik veel te maken met Engelse commerciële termen. Tien jaar geleden zou ik elke term vertaald hebben naar het Nederlands, maar nu is de overmacht te groot en het zit teveel in de cultuur van dit bedrijf. Zo weet ik nu een beetje van leads, opportunities, prospects, QBR’s en meer van die meuk. Ik heb nog een lange weg te gaan eer ik alles begrijp en op niveau mee kan praten. Maar ik hoor het glimlachend aan en als ik iets niet begrijp, vraag ik het. Tot nu toe zijn het allemaal kinderlijk eenvoudige begrippen. Als het al begrippen zijn, want toen die termen nog niet bestonden werd er ook gewoon winst gemaakt. Meetings, ook zoiets. Ik onderga ze gelaten, protesteer zelden, maar ik hang nog steeds dezelfde mening aan die ik altijd aanhing: overbodig tijdverdrijf en oeverloos gezwam. Laatst zei iemand in een meeting dat we allemaal wel wisten waarin wij ons als bedrijf onderscheidden. Eerlijk gezegd had ik het antwoord niet direct paraat, dus ik vroeg het nog maar even. Het antwoord was dat het onderscheid ten opzichte van de concurrentie steeds minder duidelijk werd. Waarmee volgens mij maar gezegd is dat het een nutteloze opmerking was. Geeft niks hoor, het is eenmaal zo, maar ik kan me in mijn ruim twintigjarige carrière geen vergadering herinneren waarvan ik achteraf dacht: zo, da’s maar goed dat ik die niet gemist heb.

Het enige positieve van meetings (vergadering is écht niet meer van deze tijd) is dat het de onderlinge sfeer ten goede kan komen. Maar, denk ik dan, stuur even een kort mailtje in het rond met twee hoofdpunten en ga een dagje survivallen op de Veluwe. Ook goed voor de werksfeer. De werksfeer is wel uiterst belangrijk, dat zie ik inmiddels wel in. Vroeger hing ik toch meer het idee aan dat je op een dag binnenkwam, veertig jaar achter hetzelfde bureau bleef zitten, op de dag van je pensionering zou je niet voor vijven stoppen om vervolgens je collega’s een hand te geven en tot ziens te zeggen. Dat werkte altijd prima, maar ja, tijden veranderen.

Nee, ik ben weer aan het studeren. Dit maal niet uit boeken maar uit de praktijk. Ik studeer Engelse commerciële termen. Op een gegeven moment zal ik weer precies begrijpen wat er tijdens een meeting gezegd wordt, en zal ik aan het eind alles even kort kunnen samenvatten in het Nederlands. Om het voor iedereen, maar vooral voor mij begrijpelijk te houden. En om geen mensen te laten ontsporen in hun spraakwaterval. Dat ze zelf ook geen termen door elkaar gaan halen, want het is natuurlijk allemaal al ingewikkeld genoeg. Soms krijg ik van de verkoper lachend een klap op mijn schouder. Dan zegt hij: je bent ook zo lekker gewoon gebleven hè?

9 reacties op “Visie

  1. Eva schreef:

    Die twee laatste zinnen zijn echt briljant. Ik vind het verzetje wat jij tegen die Engelse termen voert bewonderenswaardig en ga zo door zouk zeggen.

  2. Eva schreef:

    Zo voer ik al jarenlang strijd tegen het almaar achter moeten laten van je gegevens overal. Dat als je je kind in wil laten schrijven op school, je eerst moet aangegeven hoe je huwelijk in elkaar zit en of je op regelmatige basis je kind in een te heet bad laat zitten. Of als je een paar schoenen wilt ruilen, dat alleen kan na achterlating van adres, email en ziekenfondsnummer.

  3. Fien. schreef:

    Ik heb wel eens voorgesteld om staand te vergaderen. Moet je zien hoe beknopt het kan. Maar daar wilde men op school niet aan. Iedereen wil oeverloos zijn mening uit venten.

  4. Margo schreef:

    Vergadereningen, meetings, zijn er vooral om mensen het idee te geven dat ze iets te vertellen hebben. Sommige doen dat dus oeverloos omdat ze zichzelf erg belangrijk vinden en hun eigen stem graag horen.
    Goed idee Fien, staand vergaderen. Op school heet het dus nog ‘gewoon’ vergaderen?
    Die Engelse termen … Zo
    Als iedereen maar weet wat het betekent. Over 100 jaar spreekt toch niemand meer Nederlands in het openbaar.

  5. Ximaar schreef:

    Voor mij is een meeting geen vergadering, maar een ontmoeting. Ben nog al een strikte vertaler. 🙂 En dat afstemmen tijdens een ontmoeting kan zeker nuttig zijn. Nog belangrijker is een goed verslag voor degene die er niet waren.

    Projectvergaderingen met klanten of leveranciers vond ik nooit een probleem. Afdelingsvergaderingen sloegen bij ons nergens op. Dat was meer voor de gezelligheid en dan doe ik dat liever sfeerverbeterend in de kroeg. Dat deden we overigens toch al vaker.

    Heb je ook te maken met o.a. CFROI, CBA’s of DCF sprak de CXO. 🙂

  6. Mack schreef:

    Nee, wij komen niet verder dan ROI.

  7. Ximaar schreef:

    Ah RookgasOntzwavelingsInstallaties waarvan je maar af moet wachten of ze het geïnvesteerde geld gaan opleveren.

  8. Bertie schreef:

    Vorige week had men het over een COO. Schijnt de nieuwste term te zijn na CEO.
    Tja, het zal wel.
    Ik kan er niet over meepraten, wel over de vergaderingen voor de oudercommissie waar ik ooit lid van was.
    Vreselijk vond ik het. Twee of drie personen die herhaaldelijk het woord naar zich toehaalden waardoor een simpele bijeenkomst zomaar drie uren duurde…

Zegt u het maar

