Ware opoffering

Wij versturen al jaren geen kerstkaarten meer maar maken het geld dat we daarmee uitsparen over aan een goed doel. Eigenlijk heb ik daar geen enkele stem in, want zodra ik zeg dat we wel kerstkaarten moeten versturen wenst Linda me succes en geeft ze me het adressenboekje. Dus ja, dan toch maar dat goede doel. Waarmee gelijk het hoe en waarom van deze als nobel vermomde daad onthuld wordt. Het is niet anders dan aan de postcodeloterij meedoen. Eigen belang.

Zodra er opoffering gevraagd wordt voor een goed doel wordt het denk ik anders. In Lukas 21:1-4 staat het verhaal van het penninkse der weduwe. De vrouw die gaf van haar armoede en niet van haar rijkdom, het toonbeeld van de ware opoffering. Daarom denk ik niet dat een oproep om in plaats van vuurwerk af te steken, het bespaarde geld aan een goed doel te geven, erg succesvol zal worden omdat er dan een opoffering van de man gevraagd wordt, en dat ligt toch wat lastig. Kom niet aan zijn speeltjes. Blijf af van vuurwerk, bier, auto’s, games, barbecues en sport op tv. Wij hebben al geen legale vuurwapens of limietloze autosnelwegen, dus het is hier al behelpen.

Zelf steek ik al jaren geen vuurwerk meer af, dus ik heb makkelijk praten. Dat bespaarde geld overmaken naar een goed doel, dat is andere koek. Misschien moet ik volgend jaar toch gewoon weer eens kerstkaarten gaan schrijven. Want ik moet er niet aan denken, een december zonder kerstkaarten en gestreste postbodes.
penninkse

7 reacties op “Ware opoffering

  1. Rob Alberts schreef:

    Ik wens jou en je lezers een Veilig 2013.

  2. jenni70 schreef:

    Ik maak het hele jaar al geld over aan twee goede doelen en we schrijven geen kerstkaarten, dubbel feest dus. Het geld wat we dit jaar uitspaarden wegens geen kerstkaarten is naar een goed doel gegaan, namelijk een vuurwerkpakketje voor vader en zoon.

  3. R van InR schreef:

    Ik neem aan dat je kerstkaarten die je van anderen krijgt dan ook weer retour afzender stuurt.

  4. Bertie schreef:

    Aangezien de goede doelen al aan de orde zijn geweest dit jaar beschouw ik onszelf als het oudejaarsavondgoede doel. Wat heet: het beste doel.
    Daarom eten we het uitgespaarde geld zelf op. En we drinken er ook nog bij.
    Dat is doelgericht denken.

  5. Fien. schreef:

    Ha ha ha Bertie, elke keer als ik de glazen volschonk dacht ik aan het doelgericht denken.
    En vanmiddag zal ik doelgericht het glas nog een keer omhoogheffen, bij het laatste stukje quiche.
    Een doelgericht 2013 allemaal.

  6. Eva schreef:

    Waarom steek jij geen vuurwerk af?

  7. Mack schreef:

    Omdat ik al 43 ben? Nee, dat is het niet, want ik doe het al niet meer sinds ik 20 ben denk ik. Ik word er niet opgewonden van, dat is het. Vind er niet veel aan.

Zegt u het maar

