Rigoureus

Rigoureus heb ik zojuist mijn FB account verwijderd. Tenminste, zo ingesteld dat het over 14 dagen verwijderd wordt, want bij Facebook willen ze je liever niet kwijt. Om zeker van mijn zaak te zijn heb ik iedereen ontvriend in het kader van de wet gelijke behandeling. Ik liep al iets langer met de gedachte, ik heb er een paar redenen voor. Voornamelijk het verslavend effect en als iets verslavend is en je wilt er vanaf moet je maatregelen nemen. Ik merkte ook dat ik het wel prettig vond als ik er een paar dagen weg was en de pijn heel erg mee bleek te vallen. Maar ook niet onbelangrijk, het gaat ten koste van weblog, wat ik persoonlijk beschouw als hoger kunstje.

Misschien hadden de Maya’s gelijk gehad met hun voorspelling dat er vanaf 21-12-2012 een nieuwe cyclus aanbreekt. Dus ik heet u opnieuw welkom hier, en hoop weer wat betere logjes te gaan schrijven.

42 reacties op “Rigoureus

  1. rob hamilton schreef:

    Proficiat met dit herwonnen inzicht dat het weblog van een hogere orde is en dat FB niet meer dan prietpraat en plaatjes kijken behelst. Maar houd het account wel aan, al was het om het als podium, als billboard te laten dienen voor je weblog. Het is alleen maar een kwestie van koppelen.

  2. Irene schreef:

    Nou zeg. Daar ben je toch zelf de baas over, hoeveel tijd je aan dit en dat besteedt?

  3. Mack schreef:

    Nou nee hoor, ik zit er veel te veel achter, en de verleiding om steeds te kijken is dan groot, met als gevolg dat je weer een uur doelloos achter de pc zit.

    @Rob, ik hield het juist altijd expres gescheiden. Omdat ik niet wilde dat de te persoonlijke verhalen door jan en alleman werden gelezen, en dat rechtstreeks gekoppeld kon worden aan mij.

  4. Laurent schreef:

    Ik vind het wel een fijne aanvulling; soms heb ik maar één klein dingetje te melden en dat kan dan beter op facebook. Maar ik heb het vooral ook als promotiekanaal voor mijn muziek, eigenlijk.

  5. Bjorn Franke schreef:

    Je kunt Facebook natuurlijk ook gewoon gebruiken om links naar nieuwe blogs te delen!

  6. R van InR schreef:

    Ok, nu je twitter account nog.

  7. Jenni schreef:

    Ik begrijp je beslissing wel. Ik speel ook wel eens met de gedachte, omdat ik vind dat er teveel tijd in gaat zitten. En ik ben slecht in doseren, dus alleen rigoreuze oplossingen helpen mij, ik kan niet matigen. Maar ik vind het toch nog te leuk. En ik gebruik het ook als podium voor mijn Viva-blogs, en de enkele blog die ik nog op mijn eigen site schrijf.

  8. Mack schreef:

    Juist omdat het zo leuk is, is het ook vaak niet leuk. Als je dat begrijpt. En als het niet leuk is, probeer ik het te dwingen.

  9. Eva schreef:

    Dat heb ik in januari vorig jaar ook gedaan, weet je nog? Ik ben twee maanden weggeweest om precies dezelfde redenen. Het geeft inderdaad rust, heel veel rust. Hetzelfde als mijn smartfoon weer gemaakt moet worden, ik mis ‘m geen seconde. Totdat ie terug is en ik weer veel te veel met dat ding bezig ben. Het is inderdaad een kwestie van doseren. Ik kan roken dan wel weer heel goed doseren, af en toe een peukje op een feestje. Een ander vindt dat dan weer moeilijk maar komt daarentegen weken niet op Facebook.

    En toch heb ik mijn Facebook weer geactiveerd omdat ik de korte opmerkingen miste. En nu zit ik er ook inderdaad weer veel te veel achter. Eigenlijk moet je het net als de kinderen doen: zij mogen ieder een half uur per dag op de laptop.
    Je actie inspireert mij wel om weer veel minder te computeren…

  10. yukikopesik schreef:

    Stom.

  11. Jolie schreef:

    Heeeeeel interessant thema… Mooie reacties..
    ik begrijp het meteen, (als die mastodont die zich vastklampt aan de “oranje 8 jaar oude Sony Ericsson W800” (lees: t enige ‘smart-e’ is dat ie muziek kan afspelen)) maar zie ook het dubbele ervan.
    Mensen die van Facebook weggegaan zijn, kan ik echt missen, – niet dat ik er dagelijks te vinden ben en alles lees, maar het is zo handig als je kleine dingetjes wil delen, soms een adres of telnr wil vinden, een vraagje wil stellen (en een oud emailadres niet meer werkt en en en en en.)
    Maar ik begrijp het volkomen: het is TE gezellig, er is TE veel leuks, grappigs, liefdevols, ontroerends te vinden, en het weet ondertussen ook een schuldgevoel op te bouwen als je even iets laat zitten, niet reageert, niet eens kijkt, omdat – bijvoorbeeld, je peesaanhechtingen van je muisarm wel weer erg aan het opspelen zijn, of simpelweg, de menubalkklok alweet 1u50 aangeeft ;-}
    Het gaat eigenlijk ten onder aan zijn eigen succes.
    Enfin, ik zeg eigenlijk hetzelfde als bijna elke reageerder voor me 🙂

  12. Margo schreef:

    Ik ben niet verslaafd aan Facebook, en vind het ook wel leuk om een beetje op de hoogte te blijven met ieders wel en wee, maar ik loop vooral de laatste dagen weer hevig te overwegen het er ook maar (weer) af te gooien. Andere mogelijkheid is een aantal mensen te ontvrienden met wie ik eigenlijk toch niets heb of debielen die debiele plaatjes op Fb zetten waar ik dan even nietsvermoedend op stuit, je weet wel wat ik bedoel.
    Ik vind jou aardig verslaafd, meldingen plaatsen die totaal nergens op slaan zoals, welke smaak chips zal ik eens opentrekken, 😉 dus denk dat het een goed idee is. Ik ga eerst eens de bezem erdoor halen en alleen echte vrienden en familie houd ik.
    Dus, ik sta achter je Mackus!

  13. ria schreef:

    Ik loop er de laatste dagen ook aan te denken, het hangt in de lucht zeker. Ik denk dat ik ook eerst maar eens met die bezem aan de gang ga.

  14. Mellody schreef:

    Knopen doorhakken, daar houd ik van. Ik snap wat je bedoelt , een weekje helemaal computerloos (en tv-loos) gaf wel nieuwe inzichten 🙂

  15. yukikopesik schreef:

    Ik ben het erg eens met Mellody en Jolie. Maar toch vind ik het stom.

  16. Margo schreef:

    Als je andere applicaties via de inlog van Facebook gebruikt, zal je iedere keer als je daar inlogt, binnen die twee weken je Fb weer activeren. Het is maar dat je het weet. Ik heb even de bezem door m’n vriendenlijst gehaald.

  17. Ximaar schreef:

    Ik heb façadeboek zelf een kleine 2 jaar terug de nek omgedraaid. Niet omdat ik er verslaafd aan raakte, juist verre van. Ik werd ziek van hun gezeur dat ik niet genoeg berichtjes plaatste en of ik maar niet met spelletjes mee wilde doen. Dat terwijl ik toch alles wat uit te schakelen was had uitgeschakeld.

    Volgens mij is de kracht van feesboek (en haifs, want dat is vergelijkbaar) ook meteen de zwakte er van. Hier kan iedereen lezen, maar bij feesboek en haifs moet je je eerst aanmelden en registeren. Dat druist in tegen mijn gebruik van het internet. Als mensen vinden dat niet iedereen mag meelezen, stuur dan gewoon mailtjes aan de 6 vrienden die dat wel mogen. Je kan dan zelfs per berciht kiezen wie er meelezen.

    Maar als je je bij feesboek hebt aangemeld, dan geef je die toestemming om vervelend te zijn. Daar kan geen cookiewet tegen op. Dus denk ook niet dat een beetje feesboeken kan, want naar mijn gevoel gaat dat niet lukken. Volgens mij is het dan ook geprogrammeerd door een Jehova’s getuige.

  18. Ximaar schreef:

    O ja, en ik heb onlangs mijn gravatar-account om dezelfde reden beëindigd. Die is niet irritant, maar dwingt je min of meer tot inloggen om ergens op een wordpress-blog te kunnen reageren. En in dat stalken van feesboek en wordpress heb ik geen trek. Ze zoeken maar een ander verdienmodel.

  19. yukikopesik schreef:

    Waar blijft nu dat logje met de titel ‘Vergissen is Mackelijk’?

  20. Mack schreef:

    Praat me er niet van.

  21. Margo schreef:

    Ben je gelijk maar begonnen hier de boel opnieuw te behangen? Ik mis Elvis. Nou ja, mis ….

  22. von Bloghausen schreef:

    Maar waarom dit zo groots verkondigen? Wanneer leer jij nou eens poep aan je volgers te hebben?

  23. yukikopesik schreef:

    Helpt smeken? Drammen? Huilen? Stampvoeten? Schuimbekkend over de grond rollen?

    Nou ja, je moet doen waar je je het best bij voelt. En verder wat meneer von Bloghausen zo fijntjes vermeldt: trek je niets aan van mij of wie dan ook. Je hoort me er verder niet meer over.

  24. Jolie schreef:

    Ja, waar is Elvis gebleven? Aardig behang dat zeker, en het gaat om de tekst, ook dat is waar 😉

    En er staan hier best ook veel zinnige argumenten om wèl op FB te blijven, natuurlijk, wat Yukiko zegt: trek je niets aan van mij/ons. Maar je staat toch ook niet de hele dag bij een bushokje met alle voorbijgangers te praten, zoals sommige alcoholisten hier in het dorp? Of elke WC-deur, die lees je toch ook niet?

    Kan me wel voorstellen dat je smartphone bij elk FB-(on/zin)berichtje een bliepje geeft, maar als ik dat als bezwaar aanvoer tegen de aanschaf van een smartphone, dan beweert iedereen dat je die uit kunt zetten…

    Dus eh, word ik dan voorgelogen, of heb jij een type phone waarbij dat niet kan? Op de PC is FB al helemaal makkelijk uit te zetten: gewoon het venster sluiten, ik doe het ook heeeeeeeeeeeel vaak 😉

    Maargoed, wat Yukiko e.v.a. ook al zeiden: je moet doen waar jij je het best bij voelt.

  25. yukikopesik schreef:

    Jolie, ik heb een smartphone, maar ik heb alle meldingen uit staan. Ook staat – tot ergernis van mijn kinderen – het geluid meestal uit, tenzij ik een belangrijk telefoontje verwacht. Ik heb mijn telefoon voor eigen gebruik, niet om mij door anderen te laten gebruiken. Dus je hebt het inderdaad zelf in de hand. En wat je zegt, er zijn dagen dat ik FB zat ben en er amper op kijk, er zijn dagen dat ik er bijna de hele dag psychedelische gesprekken voer met dezen en genen en de meeste dagen is het gewoon iets daartussenin.

    Maar uiteindelijk is dit natuurlijk een persoonlijke kwestie. Als Maurice echt met Facebook wil stoppen, dan moet hij dat doen, en eigenlijk wat al is gezegd, misschien zelfs gewoon stilzwijgend, zodat hij ook geen verantwoording hoeft af te leggen (hoewel ik zelf ook wel even netjes meld dat er een weblog-pauze is ingelast, maar dat is meer om te voorkomen dat mensen steeds voor niks kijken).

    Maar Maurice, wat ik er tot nu toe over heb gezegd is uiteraard niet 100% serieus, je zult er wel je goede redenen voor hebben, maar wat ik wel echt meen is dat ik je zal missen aldaar, want we spraken elkaar daar toch meer dan hier ooit ook was voordat er FB was. En als ik nu mijn hart wil luchten moet ik je bellen of mailen en dat zijn twee zaken waar ik een hekel aan heb. Maar gelukkig hebben we Linda nog.

  26. Bertie schreef:

    Gefeliciteerd Mack. De stap genomen. Misschien krijg je even spijt maar DIT deed je alvast.
    Zelf zat ik niet lang op fb; meteen die verplichte vriendschappen vond ik niet prettig, de advertenties ook niet (als je meldde dat je oma overleed, kwam er dan meteen een doodskistenreclame op?) De crosstalking was wel aardig maar niet meer dan dat.
    Wijd je in het vervolg aan je onovertroffen logjes en verras ons 🙂

  27. Bertie schreef:

    ps
    ik mis Elvis.

  28. Mack schreef:

    Ik heb er inderdaad niet goed over nagedacht. Nou ja, wel over nagedacht, maar het was té rigoureus op deze manier. Laat mij maar even hierover nadenken.

  29. Margo schreef:

    Het is of alles of niets.

  30. CiNNeR schreef:

    Vind Facebook vooral makkelijk om contact te houden met mensen van vroeger en/of ver weg. Mensen die ik normaal nooit zou spreken maar nu wel. De pieptoontjes en een deel meldingen staan uit, ik kijk er op als ik er zin in heb. Blijkbaar niet zo verslavingsgevoelig in deze.

  31. Eva schreef:

    Je kunt natuurlijk ook gewoon even een pauze inlassen op Facebook en weer terugkomen als je “uitgerust” bent 😉
    Dan begin je opnieuw: alle meldingen uitgeschakeld en de helft aan vrienden. Geen vriendschapsverzoeken uit beleefdheid en geen vermoeiende lui meer.

  32. Mack schreef:

    Misschien moet ik dat doen ja, over een poosje. Maar dan moet ik wel door het stof.

  33. Eva schreef:

    Voor wie moet je dan door het stof?

  34. Jolie schreef:

    Door het stof, wat een geOH ik bedoel onzin. En als je graag door het stof wil, mag je hier even naast de Hometrainer komen zitten 😉 Of achter de stofzuigrobot (die ook al nooit werkt omdat er chronisch teveel speelgoed ;-/ op de grond ligt ;-/)
    Kortom: allemaal luxeproblemen net als FB 😉

  35. Leez schreef:

    Ik sta dus ook steeds op het punt om mijn FB-account op non-actief te zetten (verwijderen, hoe ging dat ook alweer op FB, kan dat uberhaupt wel?) maar ik krijg het niet voor elkaar. Toch is FB voor mij een soort uitgeklede en vooral niet anoniem aftreksel van wat – sentimentele zucht – ooit het weblog was. Ik vind: terug naar het weblog. Ik beloof u, ik ga ook weer schrijven.

  36. Leez schreef:

    En… u toevoegen gaat dus al helemaal niet lukken, begrijp ik.

  37. Mack schreef:

    Je kunt het verwijderen, maar de verwijderknop is niet zichtbaar. Even googelen op FB verwijderen en je komt er. Daarna mag je 14 dagen niet inloggen, anders wordt de verwijdering ongedaan gemaakt.

  38. Margo schreef:

    Ik heb een computerblad waarin precies beschreven staat hoe je definitief van Facebook, Hyves (bestaat dat nog?), Twitter en andere asociale media afkomt. Voor wie het wil weten zet ik het morgen wel even op …. Facebook!

  39. CiNNeR schreef:

    @Leez: goed plan, ik kijk er naar uit!!!

  40. Leez schreef:

    @CiNNeR: like! 🙂

Zegt u het maar

