Kou

poolvos

Ik kan ’s nachts al wakker worden als ik koude lucht die door het raam komt voel, ons leenkonijn is echter buiten in zijn hok. Er hangt een dekbed over zijn hok, daarover een plastic zeil, en daarover nog een plastic afdekhoes. Ik heb nog een kwak hooi in het slaaphok gegooid, nu moet hij zich toch warm kunnen houden. Niet dat het nu vorstvrij is daarbinnen want zijn water bevroor afgelopen nacht nog steeds, maar je moet wat. En ach, ik weet heus wel dat een konijn dat altijd buiten is er goed tegen kan, maar ik kan ’s nachts wakker liggen en denken aan het konijn dat rillend in zijn hok zit. De kans dat ik daarvan wakker lig is kleiner als ik gezorgd heb dat hij droog en beschut zit.

In het wild leven ook konijnen, maar die zitten diep onder de grond en bovendien met meerdere soortgenoten. Die hebben het niet koud, integendeel, die stinken hun hol uit. En dan lopen er nog allerlei beesten die geen hol hebben, tenminste niet één om in te wonen, die het ook overleven. Herten bijvoorbeeld. Of zwijnen. Vogels. Elk beest heeft zo zijn eigen manier om zich warm te houden, dat heeft de natuur goed geregeld. Nou ja, niet helemaal waar, het is gewoon een kwestie van de sterksten die overleefd hebben. De naakte poolbeer bijvoorbeeld, is allang uitgestorven. Heeft ook maar kort geleefd. Net als de dungeschubde ijsvis, hoor je ook niks meer van. Dat waren wat voorbeelden waaruit blijkt dat de natuur het ook niet altijd goed heeft.

Maar dan de mens. Sommigen kunnen door middel van jarenlange training een uur in een bak met ijsklontjes zitten. Sommige trainen dan nog harder en halen een uur en tien minuten. Maar echt opschieten doet dat natuurlijk niet. Een westers exemplaar van de mens overleeft nog geen twee minuten in ijskoud water. Hij rilt als hij van zijn huis door de sneeuw naar zijn auto moet lopen. Terwijl ieder weldenkend dier gek wordt van vreugde bij de aanblik van zoveel sneeuw. Nee, dat de mens het overleefd heeft en de naakte poolbeer niet, is vreemd. Je zou haast zeggen dat hij hulp van buitenaf gehad moet hebben. Maar goed. Als dit konijn weer naar zijn rechtmatige eigenaren terug gaat over een paar maanden, pas ik niet meer op een buitendier in de winter. Tenzij iemand een poolvos of een ijsbeer heeft, dan vind ik het niet erg.

11 reacties op “Kou

  1. ria schreef:

    Mensen gebruiken weleens een konijnenbontje om warm te blijven 🙂

  2. Irene schreef:

    Dus huisdierkonijnen krijgen ook een wintervacht? Dat wist ik niet.

  3. Irene schreef:

    Hee, je hebt een nieuw ‘Thema’. Of val ik in de categorie ‘Irene komt overal te laat achter’?

  4. Fien. schreef:

    Het konijn bij de buren staat allang binnen in een ren in de garage. Volgens haar kunnen konijnen wel degelijk doodvriezen in een hok buiten.
    Je kunt hem toch in de schuur zetten? Slaap jij ook weer lekker, tenzij je moet denken aan skiën bij 20 graden onder nul.

  5. Mack schreef:

    Irene, ja die krijgen zeker een wintervacht. Afgelopen herfst zat hij onder de kale plekken.

    Fien: ja, dat kan wel, maar dan moet het wel heel erg hard vriezen of ze moeten geen goede droge em beschutte plek hebben.

  6. Fien. schreef:

    -16 gr. Dat konijn kan morgen hup zo de vrieskist in.

  7. Mack schreef:

    Ik heb er nog een extra deken overheen gegooid.

  8. Eva schreef:

    Schattig dat jij wakker ligt van het konijn. En dat bedoel ik niet sarcastisch.

  9. Eva schreef:

    -16 inmiddels? Wow.

  10. Mack schreef:

    Ja, dat is eenmaal zo. En het is een ondankbaar konijn, dat wil je niet weten. Hij beet me gisteren en vanavond nog. Maar ik heb kennelijk iets zorgzaams in mij. Ik wilde vroeger ook wel dierenoppasser worden. Een week ongeveer, daarna wilde ik weer gewoon piloot worden.

  11. R van InR schreef:

    Ik word ook altijd gek van vreugde als ik ’s morgens een flink pak sneeuw zie liggen. Prachtig zo’n witte maagdelijke wereld!

Zegt u het maar

