Auw.

Weet u wat de meest gevreesde vis ter wereld is? De witte haai? Nee. De Barracuda? Lachertje. De Piranha? Wederom fout. De meest gevreesde vis ter wereld is een visje van een centimeter of vijf lang dat voorkomt in het Amazonegebied en luistert naar de naam Candiru. Hij is ook bekend als Willy Fish of in het Nederlands, de plasbuisvis. De Candiru is een parasietvis waarvan wordt beweerd dat hij tegen een urinestraal op kwam zwemmen en zich zo een weg weet te banen in de urinebuis. Eenmaal daar aangekomen wurmt hij zich naar binnen en zet zijn weerhaken uit en leeft van het bloed die die actie veroorzaakt. Gruwelijk. Het kan zowel mannen als vrouwen overkomen. Natuurlijk zal de vis spoedig sterven als hij niet onder water is, maar hij zit daar wel vast en gaat niet meer weg. Het vrouwelijke lichaam overleeft het, omdat de weerhaken door aanwezige zuren worden opgelost en de vis weer verdwijnt zoals hij is binnengekomen, maar de arme man heeft die zuren niet en zal sterven aan een enorme ontsteking, mits hij naar het ziekenhuis gaat.

Ik vraag me af wie of wat een dergelijke sadistische vis bedenkt. Goed, als de vis in een urinebuis terecht komt is er sprake van een vergissing omdat hij op zoek is naar kieuwen van andere vissen. Net als dat een witte haai een mens aanvalt, dan is er ook sprake van een vergissing. Maar wat heb je daar aan als het leed al geschied is? Vissen zijn dom en maken dergelijke vergissingen. Ze zeggen wel eens dat elk beest nuttig is, maar deze mag van mij vanavond nog uitsterven. Wat kan het nut zijn van een parasiet? Hij houdt zichzelf in leven door het bloed van zijn gastheer zonder de gastheer te doden omdat ze dan geen bloed meer hebben. Als ik even snel redeneer: nutteloos. Zouden ze er niet zijn, zou niemand ze missen. Ze hebben het bij parasieten over een gastheer, maar onder een gastheer versta ik iemand die zijn best doet het zijn gasten naar zijn zin te maken. In dit geval vind ik het een onsmakelijk woord, gastheer. Slachtoffer of prooi was beter op zijn plaats geweest. Pechvogel desnoods.

In elk geval, ga nooit naar het Amazonegebied, als het toch moet, ga niet zwemmen, en als u toch gedwongen wordt, plas nooit in het water. Mocht het toch misgaan, laat u dan uit uw lijden verlossen door een school piranha’s. Waarom een grappenmaker een bepaalde spray Candira noemt, is mij een raadsel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vandellia_cirrhosa

5 reacties op “Auw.

  1. Margo schreef:

    Is dit in plaats van een slaapliedje?? 😦
    Nou, gelukkig leven die rotbeesten hier niet en ik zwem nooit meer in een rivier, een zee of een zwembad zelfs.
    Er staat op Wiki wel bij dat het niet zeker is dat de gegevens kloppen, dus misschien is het stevig aangedikt.
    Hoe kom jij toch aan dit soort berichten?

  2. Mack schreef:

    Hoe ik er aan kom moet je nooit vragen aan een weblogger. Wees blij dat ik er mee kom. 😉

  3. robschimmert schreef:

    Ik ben blij dat je met deze waarschuwing komt. Want dit hebben rubrieken als Radar en Kassa en ook Omroep Max tot nu toe toch lelijk laten liggen…..

  4. Emigrant schreef:

    Voor heren zie ik toch een mogelijkheid tot voortgezet zwemgenot in het Amazonegebied: plassen aan land vóór het zwemmen en daarna een eikeldop gebruiken.

  5. Ximaar schreef:

    Uit de Engelstalige wiki begrijp ik dat het een Indianenverhaal is in 1829 opgetekend door een Duitser. Sinds die tijd zijn er 10 gevallen bekend, waarvan een aantal twijfelachtig zijn. De kans op platrijding in Apeldoorn is een stuk groter.

Zegt u het maar

