Vroeger was alles beter.

Regelmatig heb ik het tegen mijn kinderen over vroeger. Ik vertel ze hoe wij het vroeger hadden, net zoals mijn ouders vertelden dat ze ondraaglijk meer leden dan ik als kind. Mijn kinderen zullen later tegen hun kinderen ook vertellen hoe slecht ze het hadden. Zo hoort dat nu eenmaal en als je er niet aan mee doet hou je jezelf voor de gek. Linda zucht meestal als ik het woord vroeger gebruik, en ik schiet meestal in de lach. Want ja, het is waar, ik praat in termen van dat vroeger alles zwaarder en dus beter was.

Had je pijn in je rug, ging je naar de dokter en kreeg je een briefje waarop stond dat je nooit meer hoefde te werken met behoud van een dikke uitkering. Had je medicijnen nodig, ging je naar de apotheek, je nam het spul mee en je zag nooit meer iets terug van de financiële afhandeling. Op school had je leraren die uitsluitend lesgaven en op één of andere manier waren de lokalen altijd schoon zonder dat daar ouders aan te pas kwamen. Als je 150 reed kreeg je een bekeuring van een paar tientjes in plaats van dat er een aanslag op je budget werd gepleegd. Je had ook veel meer ruimte om 150 te rijden. Je kon op een bepaalde leeftijd met pensioen en je geld stond veilig op de bank. Pensioenfondsen keerden ook echt uit wat ze beloofden. Mensen die op tv kwamen konden ook écht wat. De muziek was beter. Op het journaal kwam nieuws, en mensen noemden het daarom ook “het nieuws”.

Het doet me denken aan de man die kwam solliciteren en vertelde over de enorm goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden bij z’n huidige werkgever. Auto en telefoon van de zaak, 30 vakantiedagen, 2 extra maanden, bonussen… Waarom hij er dan wegging, vroeg de nieuwe werkgever? Omdat het bedrijf failliet ging. Tja, zo staat de BV Nederland ervoor ben ik bang. Nergens is meer geld voor dus wordt aan alle verworven rechten geknaagd. Ik ben niet in de positie om te klagen, maar neem wel waar dat er iets te royaal is geleefd in het verleden. De opmerking dat vroeger alles beter was, geldt waarschijnlijk alleen voor de periode 1946-1980. Fijn dat ik daarvan in elk geval een deel heb meegemaakt.

25 reacties op “Vroeger was alles beter.

  1. Laurent schreef:

    Ik weet niet of er te royaal is geleefd; dat is waarschijnlijk wel wat men de gewone burger wil doen geloven.

    Deze economische crisis is vooral een gevolg van malicieus financieel gerotzooi, waardoor de banken elkaar sinds 2008 niet meer vertrouwen en er een enorme rem op kredietverstrekking is gekomen.

    Verder heeft er sinds 1990 een enorme verschuiving van de welvaart van de middenklasse naar de elite plaatsgevonden die geleidelijk aan de hele samenleving lam legt; dat is wat er in de VS al lang in veel extremere mate dan hier aan de gang is.

  2. Mack schreef:

    @Laurent: Nee, daar ben ik het niet mee eens. Misschien in de VS spelen die samenzweringstheorieën maar niet hier. Dat de economische crisis een gevolg is van financieel gerotzooi klopt natuurlijk wel, maar als dat het enige was, was het licht in de tunnel al wel weer aangeweest. Ik denk dat we wel degelijk te royaal geleefd hebben, en dat dat niet een verhaaltje is wat de VVD vertelt, zodat wij arme burgers denken dat ze daar gelijk hebben en ze zelf lekker op hun bed kunnen blijven liggen. Bovendien denk ik dit zelf en heb ik het iemand anders nog niet horen zeggen.

  3. Eva schreef:

    Wat ik vreemd vind is waarom er geen eenduidig antwoord te geven is waar het allemaal mis is gegaan. Dat terzijde.
    Sommige dingen waren vroeger beter. Sommige dingen nu. Ik zou niet graag terug naar de tijd (en dat is nog niet zo lang geleden) dat vrouwen stopten met werken als er een kind kwam en huissloof werden. Dat is nu veel beter. Aan de andere kant zoek je nu nog wel eens naar die gezelligheid van vroeger. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het kind-perspectief en het volwassenen leven wat je nu leidt.

  4. Eva schreef:

    Mack: ik heb dat iemand anders wel eens horen vertellen hoor, die theorie van jou. Ik kan me daar ook het meest in vinden, hoewel het natuurlijk wel als een paal boven water staat dat er veel mis is (gegaan) bij die verzekeringsmaatschappijen en banken.

  5. Mack schreef:

    Ik zit meer met de vraag waarom vroeger alles kon, en nu niet meer. Het moet met de hogere levensstandaard van de mensen te maken hebben, en met het feit dat de eerste AOWgerechtigden van geld dat er niet was met pensioen gingen.

  6. Mack schreef:

    Eva, ik zeg ook niet dat ik het verzonnen heb, ik zal het ook wel eens op het idee gebracht zijn door iemand, maar het is volgens mij niet zo, zoals Laurent stokpaardje luidt, dat dit een algemeen geluid is wat de overheid ons aanpraat als schuldgevoel. Als het al waar is, dan is de overheid daar zelf de schuld van en hoeven ze de burger geen schuldgevoel aan te praten. Ik weet wel toen ik op de mavo voor het eerst van het omslagstelsel hoorde, dat ik het al gelijk niet snapte. Nu blijkt dat ik het wel snapte.

  7. Laurent schreef:

    @Mack: ja, ik zeg niet dat ik het keihard kan aantonen, maar als je ziet dat landen als Italië in grote economische problemen worden gebracht puur door speculaties op renteverhogingen, waardoor de rente op hun leningen daadwerkelijk ook veel hoger worden, dan zie je wat een dramatische effecten puur virtueel financieel gegoochel kan hebben.

    Daarom ben ik niet zo heel erg geneigd van die dingen die op ons calvinistische schuldgevoel moeten werken te geloven, en inderdaad vooral niet als ze van de VVD komen, wiens regeringen zélf altijd de grootste begrotingstekorten genereren.

    Als men de moraal aanhangt van ‘wie niet werkt zal niet eten – of in elk geval een stuk minder’ zou het logisch zijn om bij minder werk dit gelijkmatig te verdelen over de hele bevolking. In plaats daarvan werken de mensen die werk hebben zich kapot, en laat men de mensen die geen werk hebben op een houtje bijten en verhoogt men de pensioenleeftijd en probeert men ouderen zich nog schuldig te laten voelen dat ze geen werk hebben ook.

    Daarom ben ik dus niet gelijk die vrome schuldgevoelpraatjes te geloven.

  8. Mack schreef:

    Dat de VVD de grootste begrotingstekorten zou genereren is voor je eigen rekening. Dat is gewoon niet aantoonbaar, omdat effecten van regeringsbeleid veelal zichtbaar worden tijdens andere kabinetten. Dat omslagstelsel was echt een idee van Drees, die alom wordt geroemd, ook door mij, maar er had in een veel eerder stadium dan nu al wel ingegrepen kunnen worden. Er zat toch iets in van: het gaat toch van de grote hoop. En misschien was het juist wel een goed idee, en is dat het nog steeds, als er niet ook nog eens bakken met geld werd uitgegeven aan mensen die dat niet nodig hadden. En als mensen eens niet op grote schaal fraudeerden met overheidsgeld, dat zou ook al stukken schelen. Daarom, Jan Kees de Jager for president!

  9. Laurent schreef:

    Het omslagstelsel, dat is toch dat de AOW door de bestaande werkenden wordt opgebracht, nietwaar?

  10. Fien. schreef:

    Ik ben van 1944, en ik kan je verzekeren dat het tot midden jaren vijftig geen vetpot was in de meeste gezinnen. Er was niets meer, maar als kind wist je ook niet beter. Je kreeg niet wat je wilde op je verjaardag, maar andere kinderen ook niet.
    En ja er werd toen hard gewerkt en karig geleefd. Pas in de zestiger jaren keerde het tij.
    In 1964 ben ik naar Zwitserland gegaan om daar een tijdje te studeren. En kon ik mijn ogen niet geloven, de welvaart die daar toen was.
    En daar leerde ik, als je het beter wil hebben, moet je ervoor werken.
    Maar waar ik het mee eens ben is dat die naoorlogse generatie het verdomd goed geregeld heeft voor zichzelf. Er zijn heel wat ouderen die nu met een zeer goed pensioen in dure huizen zitten. (Die hoor je nu ook niet klagen).

  11. Laurent schreef:

    Ja, in de vroege jaren zestig ondekten we die gasbel, daar komt onze welvaart voor een belangrijk deel vandaan. Niet omdat wij van die keiharde werkers zijn en alle Portugezen luiwammesen, maar omdat wij met onze kont op een gasbel bleken te wonen.

  12. Laurent schreef:

    En in Zwitserland leven ze mooi van alle criminele geld van de wereld.

  13. Laurent schreef:

    Bovendien zijn er hele volksstammen mensen die keihard werken en het nooit een greintje beter zullen krijgen.

  14. Mack schreef:

    Laurent: jij zal altijd het verband tussen werk en welvaart blijven ontkennen. Natuurlijk werkt een gasbel mee, maar hoeveel landen zijn er niet met natuurlijke energiebronnen die nog steeds armoede kennen. Het heeft zeker te maken met de mentaliteit van de Noorderling. Wat niet hetzelfde is als dat alle Portugezen luiwammessen zijn.

  15. Mack schreef:

    Fien: ik had er misschien jaren 1960 van moeten maken.

  16. Laurent schreef:

    @Mack: nou, dat nu ook weer niet, wel dat het verband tussen hard werken en persoonlijke rijkdom nogal vaag is. Maar ik las laatst toevallig dat de mensen díe een baan hebben in Portugal bv meer dan 8 uur per dag werken en ongeveer voor de helft van wat wij hier verdienen.

    Maar die landen met hulpbronnen en armoede liggen vaak in Afrika, met een compleet verscheurde geschiedenis en vele oorlogen als gevolg. Het is meer historisch en geografisch bepaald dan door mentaliteit, denk ik.

  17. robschimmert schreef:

    Misschien helpt de vaststelling dat alle overheidstekorten tot stand konden komen en dat zogenaamd royaal spenderen door de overheid kon gebeuren met goedvinden van de Tweede Kamer die door ons steeds gekozen is. Waardoor alle wijsheden en konstateringen achteraf voor mij niet zo relevant zijn. Het zal allemaal wel. Als het allemaal zo fout indertijd was, hadden we als kiezer toen maar de goede weg moeten wijzen.

  18. Mack schreef:

    Dat is me veel te makkelijk. Alsof de kiezer begrijpt wat er speelt, en alsof de partijen uitvoeren wat de kiezer wil. Je zou er toch op mogen vertrouwen dat er een beetje op de winkel gepast wordt, als kiezer? En nu gaat Beatrix ook al weg, nu raken we helemaal van God los.

  19. robschimmert schreef:

    Niks te gemakkelijk, omdat die TK altijd kon terugvallen op de deskundigheid van de Nederlandse Bank (met mannen als Zijlstra en Duisenberg aan het hoofd), van de Algemene Rekenkamer en het Centraal Planbureau, aan het hoofd waarvan Zalm een tijd heeft gestaan voordat hij gevierd minister werd. Zouden wij het nu allemaal zoveel beter weten? Ik bedoel maar…..

  20. Bertie schreef:

    Alsof de TK ook iets te zeggen heeft in de rest van Europa en de wereld.
    Het is de tijd.
    We leerden toch van golfbewegingen? Zo is het ook met de welvaart waarvan je decennia geleden al kon begrijpen dat deze op de duur onbetaalbaar zou zijn.
    We leven toe naar het diepste punt, veranderen naar een gewijzigde moraal en groeien daarna naar een nieuw hoogtepunt.
    En dan begint de cyclus opnieuw.

  21. von Bloghausen schreef:

    Tis allemaal de schuld van Wilders!!

  22. Emigrant schreef:

    Als je krap zit kun je je buikriem aanhalen, maar je kunt ook proberen, nieuw geld te gaan verdienen. Dat laatste wordt in Nederland niet gedaan. Ten eerste is bezuinigen in Nederland de nationale hobby, die ook uitgeleefd wordt als het niet nodig is. Ten tweede is er nu al jaren geen behoorlijke regering. Ten derde wordt het volk steeds bandelozer en beroerder opgeleid.

  23. Margo schreef:

    Ik zag een paar weken terug een reportage op tv over handgemaakte wijnglazen die voor een klein bedrag bij Ikea worden verkocht. Dat kon nooit handgemaakt/mondgeblazen zijn, want dat kost veel te veel. In Nederland bleken er nog maar een paar mensen te zijn die dat ambacht beheersten. Het was ook niet echt te zien of het wel of niet handgemaakt was. De reporter ging op onderzoek uit en kwam uiteindelijk in China terecht in de fabriek waar de betreffende glazen inderdaad handgemaakt en mondgeblazen werd. In een werkplaats stonden tientallen jonge Chinezen in glas te blazen. Dat ging de hele dag door, en er waren meer van die fabrieken.
    Ik bleef achter met enige verbijstering. Waarom moet het handgeblazen zijn als het niet te onderscheiden is (zelfs door vaklui) van door machines geblazen glas? Stonden die mensen de hele dag in die hitte glazen met de mond te blazen om ze door Ikea in massa’s voor €2.50 per glas te laten verkopen?

  24. Mack schreef:

    Ik weet het ook niet hoor, waarom mensen geilen op handgeblazen glas. Je hebt er ook die schijnen te proeven of een vis lijngevangen of netgevangen is. Bij alles komt die dikdoenerij voor. Auto’s, wijn, eten, zonnebrillen, kleding, parfums. Overal zitten mensen die net wat meer beleving schijnen te hebben dan een ander.

  25. Margo schreef:

    Ja, dat blijkt dan als ze blind wijnen moeten proeven en die van de Aldi als beste uit de bus komt. Als ze weten wat ze drinken komen ze tot heel andere conclusies.

Zegt u het maar

