Makkelijk praten

Wat ik nooit zal begrijpen is de geldzucht van een voetballer of een coach. Ik weet wel, het sluipt erin en voor je het weet verloochen je jezelf en het standpunt wat je ooit innam. Maar kennelijk went het, of stomp je af. Ik doe mee aan de staatsloterij. Een soort vanzelfsprekendheid want ik kijk nooit of ik iets gewonnen heb, en volgens mij heb ik nooit meer dan €25 gewonnen. Maar als ik mij soms laat verleiden tot dromen over een grote prijs, neem ik ook nooit genoegen met een ton. Nee, als ik de tien miljoen win, hoor ik mezelf dan zeggen. Terwijl het toch al heel mooi zou zijn als je een keer een prijs wint met drie nullen. Maar nee, ik heb het gelijk over tien miljoen, omdat je dan kennelijk pas met je luie reet in een hangmat kunt liggen. Terwijl ik weet dat je hele leven naar de bliksem gaat als je tien miljoen wint. Je wordt onuitstaanbaar, je vrienden worden jaloers op je en gunnen het je niet, je gaat patsen met een dure auto, nee, zo blij moet je niet worden van zo’n prijs.

Vanavond zag ik een interview met Dick Advocaat, de trainer van het door mij zo geliefde PSV, dat weer de kans om uit te lopen heeft laten liggen, maar dat terzijde. Advocaat was bondscoach van België en verdiende daar € 600.000 per jaar. In het interview vond hij dat natuurlijk veel geld, maar niet in vergelijking met wat hij ooit verdiend had en dus verdween hij richting Rusland alwaar hij het tienvoudige ging verdienen. In België waren ook veel problemen en moest alles van de grond af aan opnieuw worden opgebouwd, zo verdedigde Dick zich, maar, denk ik dan, loop daar niet voor weg en zeker niet als je zoiets van te voren weet. Zes ton bruto, als je het een jaar of drie doet verdien je al bij elkaar wat een gewone sterveling in zijn leven bij elkaar verdient. Je kunt doen en laten wat je wilt en je kunt jezelf altijd recht in de spiegel blijven aankijken, en dat moet eigenlijk het belangrijkste zijn in je leven. Nu ben je een ordinaire geldwolf met miljoenen op de bank en mag je België niet meer in.

Weinig voetballers laten zich niet verleiden door het grote geld. Als Marco van Basten na een aantal jaren Ajax bij AC Milan gaat voetballen kan ik dat nog begrijpen, want zo’n talent wil zich eenmaal met de besten meten. De tijden van Willy van der Kuylen en Sjaak Swart zijn immers definitief voorbij, maar wat heb je als goeie voetballer te zoeken in Turkije, Rusland of het Midden-Oosten? Het is altijd makkelijk praten als je zelf ver van het grote geld verwijderd bent, maar ik moet me toch sterk in mezelf vergissen als ik geld het liet winnen van rechtvaardigheid en eigenwaarde. Afgezien van de vraag of ik zou kunnen verantwoorden of ik zes ton waard zou zijn. Waarschijnlijk wel als ik een supervedette in het voetbal zou zijn. Maar dan voetbalde ik mijn carrière lang voor PSV, tegen zes ton per jaar.

5 reacties op “Makkelijk praten

  1. Margo schreef:

    En waarom? Je wordt er niet gelukkiger van. Van straatarm naar redelijk welvarend, ja dat kan ik mij voorstellen, maar van rijk naar stervensrijk, daar word je niet gelukkiger van. Je hebt alleen maar meer zorgen.

  2. Emigrant schreef:

    Zo’n hangmat ligt helemaal niet lekker, weet je dat? En met jouw rugprobleem zeker niet.

  3. Ximaar schreef:

    Toen ik genoeg geld had ben ik gestopt met inkomen te vergaren, omdat het natuurlijk klopt wat je hier schrijft. 🙂 Maar in veel gevallen zetten de mensen hun tering naar de nering en geven ze (vooral hun vrouwen) met een hoger inkomen ook veel meer uit. Er zijn zelfs verhalen verhalen van mensen die 20 miljoen dollar wonnen en binnen een jaar of 5 aan de bedelstaf waren.

    Maar ik vind de titel ‘Makkelijk praten’ ook erg mooi. Bij wat recente blogjes van Rob had ik zoiets ook al willen gebruiken. Dwz oordelen of een opvatting hebben is het eenvoudigste als je weinig van een onderwerp weet. Oordelen over De Amerikaan is veel moeilijker dan oordelen over De Veluwnaar, omdat je daar meer mee in aanraking komt en die mensen veel verscheidener zijn.

  4. von Bloghausen schreef:

    Guus H., nog zo één. De foutste Nederlander (samen met Wim Kok) ooit!

  5. Mack schreef:

    Guus H, ja. Toen hij Zuid Korea trainde vond ik het nog leuk, Australie was grappig, maar toen hij naar Rusland ging had ik pas door dat deze Achterhoeker geen binding met Nederland heeft.

Zegt u het maar

