Phil Collins

Vrij onopvallend ging hij naar mijn idee als soloartiest door de jaren ’80 heen. Hij had lak aan uiterlijk vertoon en maakte zijn muziek. Iedereen kon hem wel waarderen en door de hoeveelheid kwaliteit die hij afleverde wist iedereen dat hij een grote was. Maar toch, net niet de superster die anderen iconen uit de jaren ’80 waren, al deed hij er muzikaal niet voor onder. Hij had goede nummers die hun weg naar de top 100 aller tijden wel vonden. Ze hoorden in de lijst zonder eruit te springen. In the air tonight, One more night en Against all odds zijn daar voorbeelden van. Hij hoorde bij de jaren ’80 maar zou pas opgevallen zijn als hij er niet was.

Op de radio kwam “In the air tonight” voorbij. U kent het allemaal wel. Een goed nummer, maar wel wat saai. Totdat hij aan het einde los gaat op zijn drums. Hij zingt en ramt ritmisch op de drums, wat in mijn ogen een groter wereldwonder is dan de Chinese muur. Hoe kan zoiets? Spoel gerust door naar 3:30, en kijk eens hoe hij los gaat en steeds harder gaat zingen. Zijn drumstokken blijven echter even hard op de drums neerkomen. Misschien kijk ik er meer tegen op dan een ander omdat ik in een ritmisch klappende zaal nog uit de maat ga, maar potverdorie wat vind ik dit knap.

Dit bericht is geplaatst in Muziek.

9 reacties op “Phil Collins

  1. robschimmert schreef:

    Ik heb er niets mee omdat je nu eenmaal niet alles mooi kunt vinden. Maar verder is Collins natuurlijk wel een stijlicoon met zijn uiterlijk van een PTT – beambte met veertig jaar trouwe dienst. Dat vind ik dus wel prachtig.

  2. CiNNeR schreef:

    heb het idee dat hij toen wel onder de groten der aarde werd geschaard maar de herinnering is getaand. Vindt zelf alle nummers nog steeds prachtig trouwens

  3. riakristelijn schreef:

    Groot fan hier hoor, al jaren! Niks onopvallends aan.

  4. Bertie schreef:

    Je hebt wel ’n beetje gelijk: goede artiest, niet opvallend. Ik hoor hem graag maar zal niet zo gauw naar een cd van hem zoeken.

  5. Laurent schreef:

    Zingende drummers zijn best apart ja; in de coverband waar ik in zat hadden we er een die dat ook heel goed kon. je bent dan dus vijf ritmes tegelijk aan het uitvoeren. En dan is In The Air Tonight nog een eenvoudig nummer, ritmisch gezien. Maar Collins was ook zonder zang al een uitstekende drummer, wat bij de complexe muziek van Genesis goed tot uitdrukking kwam.

  6. Laurent schreef:

    Eric Clapton was in die jaren ook top, vond ik trouwens.

  7. Irene schreef:

    Je kon jarenlang amper uit eten gaan zonder Phil Collins op de achtergrond, dus in zekere zin heeft hij zijn stempel op de jaren 90 en 00 gedrukt.

  8. Ximaar schreef:

    Een goeie en op het oog aardige artiest. Helaas zijn al zijn liedjes compleet stukgedraaid door Skyradio. En die ellendige zender stond meestal aan in de bus die me naar en van het werk reed.

Zegt u het maar

