De zachte weg

Vrijdag bracht ik Hans naar Judo, inmiddels heeft hij de groene slip, wat inhoudt dat hij tussen de oranje band en de groene band inzit. Hij heeft een mooi judopak en zijn band is van dikke stof, veel mooier dan het reepje rafelige stof dat ik destijds tot mijn beschikking had. Ik had de blauwe band toen we verhuisden en daarna ben ik nog één keer naar judo geweest, maar ik wilde niet meer. Voetbal en judo ruilde ik in voor zwemmen en badminton. Van dat judo heb ik nog altijd spijt. Ik zou het misschien tot de zwarte band hebben geschopt, al wordt er niet geschopt met judo. Judo betekent letterlijk “zachte weg” en in die zin ben ik nog steeds een beoefenaar van de edele judosport. Ik doe veel langs de zachte weg, omdat dat immers de meest prettige weg is. De buiging (groet) is een teken van respect, maar ook dat je laat zien dat je de ander geen kwaad gaat doen.

Hans moest opdraven voor een demonstratie van meester Thijs, een jongen van net twintig schat ik in, een vriendelijke maar onverschrokken blik in zijn ogen, derde dan, en sterk in de zachte weg. Hij heeft de kinderen onder controle, maakt een grapje met ze, maar roept ze net zo makkelijk weer tot de orde. Meester Thijs zette een heupworp in en daar vloog Hans door de lucht en landde op de grond zonder af te slaan. Dat kwam hem op een strenge blik te staan, waardoor Hans alsnog afsloeg, maar dan heeft het geen zin meer. Dat moest dus opnieuw en wederom ging Hans door de lucht, maar ditmaal sloeg hij wel goed af. Ik heb wel enige bewondering voor Thijs. Ik heb ook eens meegedaan aan zijn les, toen Hans net was begonnen, en ik verbaasde me hoe hij als jonge jongen mij, een veertiger vertelde wat ik moest doen. Het was de gewoonste zaak van de wereld en niets in mij protesteerde. Hij was de meester, ik de leerling. Thijs is een goeduitziende jongen, zeker als hij zijn blauwe judopak aanheeft, en sommige moeders spreken hem wel erg vaak aan. Ik had een vraag over het nieuwe judopak van Hans, er zat iets aan de broek niet goed, en hij liet me zien hoe het moest. Daarvoor maakte hij speciaal zijn derde dan los zodat ik een stiekeme blik op zijn buikspieren kon werpen. Dat doe je op mijn leeftijd, die is ook een soort slip, je zit tussen de kracht en het verval in. Het viel me nog enigszins tegen, ik had een wasbord verwacht. Maar toen bedacht ik me dat wasbordjes slechst uiterlijk vertoon zijn en met judo niks te maken hebben.

Hieronder zie u Meester Thijs San voor zijn examen zwarte band (1e dan) zijn tegenstander keer op keer vloeren.

12 reacties op “De zachte weg

  1. Laurent schreef:

    Goeiendag zeg, zo’n hele vent even optillen… Wat dat betreft vind ik lichtgewichten altijd veel spectaculairder bij vechtsporten, die zijn veel beweeglijker, er kan meer.

  2. Irene schreef:

    En wat houdt afslaan in, even voor de judoleek?

  3. Mack schreef:

    Let op degene die geworpen wordt, die slaat op de grond als hij neerkomt om de impact van de klap te absorberen.

  4. riakristelijn schreef:

    Ik vind dat geen tegenstander hoor, weet hij wel hoe het moet? 😉

  5. Mack schreef:

    Hij verzet zich natuurlijk niet, anders kun je alle technieken niet demonstreren. Maar als ik me zou verzetten zou hij me toch vloeren.

  6. Margo schreef:

    Om de impact van de klap te absorberen.. Dat klinkt erg interessant. Betekent zoiets als: om de klap extra drama te geven?

  7. Mack schreef:

    Probeer het eens, zou ik zeggen.

  8. Eva schreef:

    Ik vind het net een soort dans die wel heel raar eindigt 😉

  9. Mack schreef:

    Ja, een dans, dat vind ik ook. Sierlijk.

  10. Bjorn schreef:

    Mooi stukkie 🙂

  11. Marloes schreef:

    Ja zeg…die ander laat zich wel heel gemakkelijk vloeren….zo kan ik het ook

  12. Mack schreef:

    Als de ander dat niet doet, heet het een wedstrijd. Dit is een examen om te laten zien dat je de technieken beheerst.

Zegt u het maar

