Beekse Bergen

We reden naar de Beekse Bergen, waar ik heel vroeger, misschien wel 35 jaar geleden al eens geweest was. Ik heb weer dingen geleerd over beesten die me aan het denken zette. Ik weet sinds kort dat zelfs een volwassen olifant gedood kan worden door een troep leeuwen, maar toen ik vandaag een meter verwijderd stond van een enorme neushoorn wist ik zeker dat dit beest geen prooidier kon zijn. Ik heb nooit gezien dat die beesten zo kolossaal zijn. Echt enorm. Ik acht ze in staat om dwars door een auto heen te lopen zonder dat ze het in de gaten hebben. Ze houden van hun eigen poep, daar maken ze een grote berg van. Onvoorstelbaar dat stropers een neushoorn dood krijgen. Die moeten de vuurkracht van een tank hebben, anders is er geen beginnen aan.

En verder: de Afrikaanse wilde hond is de beste jager ter wereld. Daarna volgt de hyena en dan de leeuw. Allemaal groepsdieren. Een troep wilde honden wordt geleid door een dominant echtpaar (net als bij wolven), de hyena’s worden geleid door een vrouwtje en leeuwen door een mannetje. Dat geeft toch te denken. Niet dat leeuwen er niks van kunnen, maar een vrouw aan het roer werkt kennelijk beter, maar nog beter is een man en een vrouw samen aan het roer. Misschien moet ik een deel van het gezag toch eens aan Linda overdragen.

Als laatste: mannetjes in de dierenwereld zijn vaak mooier. Bij mensen is het omgekeerd, bij ons zijn de vrouwtjes mooier. Maar hoe komt dat? Ik heb er even over nagedacht en ik ben eruit. In de natuur heeft een mannetjesbeest vaak wat uiterlijke kenmerken waar hij indruk mee kan maken. Denk aan het gewei van een edelhert, of de verenpracht van een pauw. Allemaal maken ze indruk op de vrouwen en zelfs als ze geen bijzondere uiterlijke kenmerken hebben, zoals de hond, dan piesen ze zo hoog mogelijk tegen een boom aan, wat eigenlijk gelijk staat aan een wedstrijdje vér plassen, iets dat de mannen onder ons als kind allemaal wel eens hebben gedaan. Maar wat maakt de Europese man nu herkenbaar? Als buitenaardse intelligente wezens een natuurdocumentaire over de mens zouden maken, dan zouden ze zien dat de mannetjes een baard hebben. En dat ze kaal werden. Hoe kaler, hoe aantrekkelijker. Het enige wat ik nog moet doen is mijn baard laten staan. Het is een natuurwet en daar valt niet tegen te vechten.

6 reacties op “Beekse Bergen

  1. Irene schreef:

    Een baard? Laat ik het niet merken mannetje.

  2. Laurent schreef:

    ‘…wat eigenlijk gelijk staat aan een wedstrijdje vér plassen, iets dat de mannen onder ons als kind allemaal wel eens hebben gedaan.’
    Nou eh, spreek even voor jezelf zeg.

    Overigens dacht ik dat de jacht bij leeuwen wel door de leeuwinnen geleid werd, ook al is een mannetje het hoofd van de groep en mag die het eerst eten.

  3. Mack schreef:

    Laurent, ja, jij bent apart. Je hebt ook nooit een koekje gepikt.

    Dat van die jacht klopt niet helemaal. De leider stuurt juist de vrouwen erop uit om te jagen, dat noem ik geen leiden, dat noem ik bevelen opvolgen. Bovendien, als jij het enige mannetje bent en je krijgt dit kunstje voor elkaar, dan toon je wel echt leiderschap. 😉

  4. Laurent schreef:

    @Mack dat heb ik inderdaad niet, nee. Wij mochten die gewoon pakken 🙂

  5. Marloes schreef:

    dan alleen nog de geitenwollensokken en je bent klaar…held op sloffen

  6. Bertie schreef:

    Aanschouwelijk onderwijs op latere leeftijd, nooit weg.
    Een leider kun je ook zien als een mannetje dat niet capabel is om zelf te jagen. Bang of zo. 🙂

Zegt u het maar

