Het braafste jongetje van de klas.

Sinds kort is er openbaarheid over het declaratiegedrag van politici. Het is Nederland op zijn smalst. Wie dit verzonnen heeft, ik weet het niet, maar er wordt een A4-tje vol getypte tekst aan toegevoegd om een lunch van € 25,- te verklaren. Het is werkelijk lachwekkend, vooral de kop van de Telegraaf daarover. Met schreeuwende chocoladeletters daagde de Telegraaf de ministeries uit openheid van zaken te geven. Alsof we hier godsamme in Italië leven. Gevolg van deze openbaarheid is dat er lang gewerkt wordt om de kosten nog te verhogen met het loon van degenen die de bonnetjes met toelichting op internet zetten. Wat er precies wordt gegeten wordt overigens zorgvuldig doorgekrast, zodat alleen zichtbaar blijft waar er gegeten is, en wat het kostte. Het meest interessante blijft dus verborgen.

Het meest schokkende dat er is gevonden, was een declaratie van een gestolen zonnebril door ene W. Bos in 2008. Nou moe! Dat Sharon Dijksma een vliegticket naar Berlijn boekt voor € 601,20 vindt niemand een probleem. Moet u eens googelen wat een vliegticket naar Berlijn tegenwoordig kost. Doe dáár dan iets aan. Daarbij, ministers schijnen een vaste kostenvergoeding van honderden euro’s per maand te hebben, dus een lunch declareren zou ik niet toestaan, als ik het voor het zeggen had. Betaal maar lekker zelf, of doe afstand van je onkostenvergoeding. Waarom ben ik eigenlijk niet de baas van de ministeries?

Nou ja, als u het leuk vindt, hier kunt u snuffelen in de boekhouding van de ministeries.

2 reacties op “Het braafste jongetje van de klas.

  1. Ximaar schreef:

    Omdat ik veel en langdurig op diensreis was naar verweghistan heb ik ook veel te maken gehad met declareren. Ik vond het een ramp, per reis was ik daar een halve dag mee bezig. Collega’s deden er vaak nog langer over om het langs de declaratiekwibussen van een groot semi-overheidsbedrijf te krijgen. En dat was niet eens onze baas. De declaraties werden uiteindelijk betaald door de buitenlandse klanten, omdat we ze in de contractprijs opnamen.

    Bij de laatste trips hadden we een vaste daggeldvergoeding bedongen. Wat een verheerlijking. Geen gezeur met bonnetjes, je betaalde gewoon alles uit eigen zak en kreeg daar per dag een vast bedrag voor. Dat bedrag was overigens vastgesteld door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het scheelde die halve dag declareren, maar je ging ook naar normalere slaapgelegenheden. Dus niet meer in onze overalls naar 6-sterren, omdat de baas het toch wel betaald.

    Trouwens ook maffe declaratietoestanden meegemaakt. Zo raakten we in een bar waar dames dure drankjes van ons wilde drinken. Een truc daarbij was om het horloge van de klant te pikken en die als onderpand te gebruiken. Mijn baas wilde dat niet en was dus zijn horloge kwijt. Als oplossing had ie het hotel gevraagd om een extra overnachting op de rekening te zetten, waarbij hij van het hotel dat extra bedrag kreeg ter compensatie van z’n horloge. Ging moeiteloos langs de ploeg declaratie-uitpluizers.

  2. Mack schreef:

    Ja, dat weet ik. Het is bij boekhouders/controllers/accountants bekend dat er tegen samenspanning weinig valt te beginnen. Bij ons gaan er ook dingen langs, dat weet ik zeker, maar ik pik er ook wel dingen uit. Mensen denken dat het leven één groot declaratiefestijn is.

Zegt u het maar

