Zwaar, zwaarder, zwaarst.

Oeps. Ik las iets over een meteoriet die misschien in 2068 zou inslaan op de aarde. Het is nog lang niet zeker, en bovendien ben ik dan 99 jaar, maar grappig is het natuurlijk niet. Ik googelde wat en ik leerde weer iets nuttigs, hetgeen ik overigens volgende week weer vergeten ben. De krachtigste ontploffing die ooit door mensen is veroorzaakt, kwam voort uit een Russische kernproef op Nova Zembla in 1961. Tsar Bomba was haar naam en deze had een kracht van 50 megaton. Geen idee hoeveel dat is, maar het zal veel zijn. Misdadig trouwens, zo’n kernproef in een gebied waar miljoenen zoogdieren leven, maar dat is even een ander verhaal, bovendien vindt Poetin dat toch niet interessant. Maar goed. 50 megaton dus. Een enorme allesverwoestende aardbeving met een kracht van 10 op de schaal van Richter, brengt een energie vrij van 1 miljoen megaton, ook wel genaamd 1 teraton. Zo’n aardbeving is dus even zwaar als 20.000 Tsar Bombas. Poetin moet zich een schooljongen voelen nu. Overigens is een aardbeving met een kracht van 10 op de schaal van Richter nooit waargenomen.

Maar nu komt het: volgens sommige wetenschappers is er 65 miljoen jaar geleden een meteoriet ingeslagen die het einde van de dinosauriërs betekende. Deze meteoriet met een doorsnee van 10 kilometer ramde de aarde ergens in Mexico en daarbij kwam een kracht vrij van 100 teraton, 2 miljoen keer zwaarder dan Tsar Bomba. Het leven stierf grotendeels uit maar de aarde hield stand. Dan is er voor de aardigheid ook de petaton uitgevonden die overeenkomt met 12 op de schaal van Richter. Een petaton is weer gelijk aan 1000 teraton. 20 miljoen enorme waterstofbommen tegelijk.

De aarde houdt nog steeds stand. Pas bij een ontploffing met een kracht van 100.000 petaton moet de aarde zwichten en wordt ze uit haar hellingshoek van 23,4 graden gebracht. Het gevolg daarvan is dat de seizoenen er anders uit gaan zien. Valt nog mee, want dat verschijnsel nemen we nu ook al waar. Nee, in de aarde heb ik een rotsvast vertrouwen. Lang nadat de mensheid is uitgestorven draait ze nog gewoon haar rondjes om de zon. Overigens heb ik geen idee hoeveel kracht er vrij komt als de zon zou ontploffen. Ongetwijfeld zijn petatonnen daarbij vergeleken grammen. Heb ik het nog niet eens over de oerknal. Ik zie de mensheid weer even in het juiste perspectief. Ik heb momenten gehad dat ik dacht dat ik wat voorstelde.

3 reacties op “Zwaar, zwaarder, zwaarst.

  1. Ximaar schreef:

    Het problem met die grote inslagen is dat het jarenlang donker blijft door een dikke deken van aswolken. Dat laatste heeft er voor gezorgd dat vrijwel alle grotere dieren zijn uitgestorven. Wij zijn naar verluid dan ook uit een slim onderkruipseltje voortgekomen.

    Overigens valt Peta (1 met 15 nullen nog mee). Exa met 18 nullen (triljoen), Zetta met 21 nullen en Yotta met 24 nullen (quadriljoen) bestaan ook al een tijdje.

  2. yukikopesik schreef:

    Dat soort dingen vind ik altijd best interessant, maar het ontbreekt me dan toch net weer aan de lust om me er in te verdiepen.

  3. Mack schreef:

    Het ontbreekt jouw anders nooit aan lust!

Zegt u het maar

