Hapjes

Heb ik nog verteld dat we vorige week tapas hebben gegeten bij de Mexicaan? Wat klinkt dat hè? Het was een tegoedbon die ons erheen bracht. In mijn herinnering is één van de lekkerste gerechten die ik ooit gegeten heb, iets met Mexicaanse kip na een dag honger lijden in Engeland. De verwachtingen waren dus hoog. Ik had nog nooit tapas gegeten, tenminste, als je het niet letterlijk vertaalt. Want we hebben allemaal wel eens een voorgerechtje gegeten natuurlijk. Als je in een tapasrestaurant eet, eet je voorgerechten als hoofdgerecht, dat is alles. Geef het een naam, en je hebt weer een rage. Ik weet wel, tegen de tijd dat ik de rage ontdek is hij allang weer voorbij, maar wij namen dus in de nasmeulende fase van het vuur plaats bij de Mexicaan. Een vriendelijke serveerster met donker haar moest voor Mexicaanse doorgaan, maar iedereen weet dat er helemaal geen Mexicanen zijn in Nederland. Ik mocht het menu even zien, maar wat we kregen stond al op de tegoedbon, onbeperkt tapas. Mijn oog viel op een biertje waar ik wel eens van had gehoord, Corona. Omdat ik dan toch bij een nep-Mexicaan zit, wil ik ook wel eens zo’n nep bier proberen. Even later werd het flesje voor me neergezet, een citroen in de hals gepropt en zoek het maar uit. Ik drukte onmiddellijk op de serviceknop. Waar mijn glas was? Corona gaat uit het flesje, meneer. Een variant op: “zit al in een glas.”

Om een lang verhaal kort te maken: ik schrijf het niet bij in mijn top 10 van gastronomische ervaringen. Kippenlever hoef je bij ons niet mee aan te komen en na drie olijven heb ik er wel genoeg. Daarbij werden de gerechten die wel lekker waren, want die zaten er ook tussen, onbeperkt nageserveerd per 10 gram tegelijk en met tussenpozen van drie kwartier. Bovendien was het niet meer precies hetzelfde. Wat in de eerste ronde ossenhaaspuntjes waren, was in de tweede ronde taaie biefstuk met een sausje om de aandacht af te leiden. Het beste nieuws was dat we maar 11 euro hoefden af te rekenen, vanwege de voedselbon.

Volgende keer gewoon weer de Chinees, die voor mij persoonlijk nog steeds hoog boven in de voedselketen staat.

6 reacties op “Hapjes

  1. riakristelijn schreef:

    Ik loop ook achter hoor, hier ook geen tapa’s in de buurt, ja wel schaaltjes olijven en worst, maar in een restaurant, alleen maar, dat heb ik ook nog nooit gedaan. Als ik het zo lees hoeft dat dus ook niet. Fijn! Ik neem altijd Tjap Tjoi met garnalen 😉

  2. Laurent schreef:

    Oh ja, van die onbeperkt-eten zaken waar je na twee keer nauwelijks meer de kans krijgt om iets te bestellen, die truc heb ik ook wel eens ervaren. Hier in Eindhoven zit een aziatisch restaurant met dat concept, die zijn best goed.

  3. R van InR schreef:

    Oh, is bij jullie het voedsel nog op de bon. Ja, dan mag je natuurlijk niet al te kritisch zijn.

  4. Ximaar schreef:

    Ik zou het liflafjes noemen. 🙂 Zelf heb ik nog nooit getapast. Terwijl dat hier al jaren goed kan ondanks het conflict met die gasten in 1573. Als ik naar de buurtsuper loop dan passeer ik er al 2. Maar tegenwoordig leggen ze het af tegen de shushi-dingen. Daar passeer ik er nog meer van. Zal ook veel gedoe zijn zonder dat het voed.

    Shushi heb ik trouwens wel gehad, maar toen wist ik niet dat het zo heette. Ik heb een half jaar in een Taiwanees hotel geontbijt en dat hotel was ook een toevluchtsoord voor Japanse honkballers. Ze hadden dan ook altijd van die rolletjes rijst met rauwe vis en zeewier op het buffet liggen speciaal voor hun noorderburen. Mij kon het niet bekoren, maar hun Amerikaanse witbrood was ook niet alles.

    Zelf ben ik wel gek op Mexicaans, maar dan flink hete chili-con-carne. Het spul waarmee je het glazuur van je toiletpot laat barsten. 🙂 Corona is overigens bende. Bier dat in een doorzichtige fles kan deugt niet.

  5. AM schreef:

    Ja, als je van honden en of kattenvlees houdt ga je naar Chinees.

  6. Mack schreef:

    Inderdaad, daar houden wij van.

Zegt u het maar

