Twee dingen

Er zijn twee essentiële zaken in dit leven die iedereen leert, behalve ik. Het eerste is seksuele voorlichting en het ander is schoenstrikken. Nooit heb ik seksuele voorlichting gehad. Niet op school, niet van mijn ouders, nooit. Alles wat ik weet heb ik door zelfstudie en door het luisteren naar vriendjes geleerd. Toen het eenmaal zover was stond ik dan ook zonder deugdelijk diploma voor de zware taak. Ik was onwennig, maar ik sloeg mij er dapper doorheen. De volgende dag kende ik het geheim dat al die jaren een geheim gebleven was.

Toen ik op mijn werk vertelde dat ik voor het eerst vader werd zei de grote baas: “Gefeliciteerd en goed gedaan! Ik wist niet dat je dat kon. Nou ja, elke boerenlul kan het, maar evengoed gefeliciteerd.” En zo is het natuurlijk ook, iedere boerenlul kan het. Je hebt er geen les voor nodig, daar ben ik het levende bewijs van.

Hoe anders vergaat het met schoenstrikken. Vlak na mijn generatie werd het schoenstrikdiploma landelijk ingevoerd. Ik heb het van mijn vader geleerd. Ook de dubbele knoop. Toch heb ik bovengemiddeld vaak last van losse veters. Zo ook laatst op mijn werk. Ik deed mijn veters vast en een collega zag dat de lussen van mijn veters niet naar links en rechts wezen, maar naar boven en onder. “Dat komt” zei hij, “omdat je links over rechts knoopt en niet rechts over links.” Ik keek hem wat glazig aan en hij strikte mijn veters. “Hier, rechts over links en dan strikken.” Mijn veters zaten ineens horizontaal en gingen niet meer los. Het is heel onwennig, rechts over links, want links over rechts kan ik met mijn ogen dicht, maar rechts over links is beter. Nu ben ik 43 en heb eindelijk geleerd hoe je veters strikt. Ik draag met trots te titel: Mack, die overal te laat achter komt.

10 reacties op “Twee dingen

  1. Laurent schreef:

    Dat van die veters wist ik niet zeg. Eens even proberen.

  2. Laurent schreef:

    Ah, ik deed dus al rechts over links, merk ik nu. Ik begrijp overigens niet wat dat uit kan maken, en áls het iets uitmaakt zou het gespiegeld moeten zijn voor de linker- en rechterschoen.

  3. Laurent schreef:

    Alhoewel, wacht, je moet de strik ook andersom doen als je andersom knoopt, natuurlijk. Dan klopt het wel.

  4. Ximaar schreef:

    Bij mijn voorvoorlaatste schoenen trok ik de ringetjes waar de veters doorgaan stuk. Dat was me al eens eerder overkomen. Dus kocht ik schoenen met klitteband. Ging prima. Maar ja daar braken de zolen dan weer binnen een half jaar doormidden. Dus zit ik nu weer te veteren. 😦

    Ik heb het ook niet op school geleerd, maar doe het wel goed denk ik. Ze zitten nooit los. Bij fietsen met een open ketting en te lange veters prop ik de lussen aan de buitenzijde in de schoen. Een veter tussen een ketting is een ramp.

  5. Mack schreef:

    Laurent, nou dat zit ik me dus ook af te vragen, wat het uitmaakt. Maar ik doe alleen de knoop nu rechts over links, de strik gewoon hetzelfde, en ook voor beide schoenen hetzelfde. De strik blijft nu horizontaal hangen.

  6. Margo schreef:

    Ik heb geen idee hoe ik strik, dat zal ik straks even uittesten. Ik heb mijn kinderen ook leren vetersstrikken uiteraard, maar op school wisten ze een makkelijker manier. Na de knoop in iedere hand een lusje en de twee lusjes aan elkaar knopen. Zo doen ze het nog.
    @Ximaar: behalve de veter en de klitteband heb je ook nog: de instapper!

  7. robschimmert schreef:

    Geldt deze instructie ook voor linkshandigen?

  8. riakristelijn schreef:

    Volgens mij doe ik links over rechts, maar ik denk dat ik de lusjes anders doe omdat ik links ben en ze daardoor toch recht zitten 😀

  9. margoknegjes schreef:

    En nog iets Mack, als je collega voor jou geknield jouw veters zat te strikken, en hij deed het andersom dan jij, deed hij het dan juist niet precies zoals jij, gezien vanuit jouw positie?

  10. Mack schreef:

    Dat weet ik niet. Een dictator gaat natuurlijk niet toekijken hoe zijn veters gestrikt worden. Die heeft wel wat anders te doen.

Zegt u het maar

