Joe Speedboot

De laatste twee maanden hoorde ik zijn naam steeds vaker, Tommy Wieringa. En als je een onbekende naam steeds hoort ga je je toch afvragen hoe dat komt. Ik kwam erachter dat hij schrijver is en dat hij een column in de krant kreeg. Op een verjaardag liet ik zijn naam vallen en prompt kreeg ik een boek in mijn handen gedrukt: Joe Speedboot.

Een verhaal over de relatie tussen Fransje en Joe. Fransje is door een ongeluk zwaar gehandicapt geraakt en Joe Speedboot heeft zelf zijn naam veranderd omdat hij niet tevreden was met zijn echte. Niemand weet zijn echte naam, behalve zijn moeder en zus. Joe is een denker en een technicus, Frans is een observator. Het is in het begin goed de aandacht erbij houden anders mis je hoe een bepaald personage in het verhaal terecht komt, maar op een gegeven moment wil je maar doorlezen. Natuurlijk komt er een meisje tussen Joe en Fransje in te staan, maar wat is een levensverhaal zonder meisjes?

Ik vind het een aansprekend boek, goed genoeg om hier aan te bevelen. De definitie van literatuur is vaag, tenminste wel van wat je eronder kunt scharen. Maar ik heb het vermoeden dat mijn leraren Nederlands dit hadden geaccepteerd op de boekenlijst. Helaas was ik destijds nog helemaal niet in staat om literatuur te waarderen, en nog steeds heb ik daar moeite mee. Maar Joe Speedboot begon ik opnieuw te lezen toen ik het uit had. Gewoon om te begrijpen wat mij nu zojuist overkomen was.

9 reacties op “Joe Speedboot

  1. Fien. schreef:

    Gelijk het volgende boek van Tommy Wieringa lezen: ” Dit zijn de namen” . Een weergaloos goed boek. Waard om te lezen. Zeker als je rustig in Drenthe zit.
    En ik vermoed dat je van Buwalda, Bonita Avenue ook zult waarderen. Het wordt door iedereen aangeprezen, maar ik kwam er niet doorheen. Te veel verhaallijnen die door elkaar lopen.
    Maar wie ben ik!

  2. Laurent schreef:

    Het verhaal pakt je wel, inderdaad, maar daarna dacht ik toch zoiets van: “Ja, en nou?”

  3. Marloes schreef:

    Tommy Wieringa?…nog nooit van gehoord..

  4. Irene schreef:

    Joe Speedboat? Dat is toch geen titel om bij boven de 10-jarigen mee aan te komen?

  5. Mack schreef:

    Nee, dat ben ik met je eens. Aan de andere kant kan een titel ook verwachtingen scheppen en ze niet waarmaken.

  6. Emigrant schreef:

    Wieringa is een grote troost inderdaad, ook zijn andere werk. Het gaat dus toch verder met de Nederlandse letterkunde.

  7. Margo schreef:

    De titel is genoeg voor mij om door te lopen. Ik heb de eigenaardige gewoonte op titel en, nog meer, op boekomslagen af te gaan. Een mooie foto op de cover van het boek en het is meestal een goed boek.
    Heb je Stoner al gelezen?

  8. henderijn schreef:

    Mijn meneer kocht twee maanden geleden twee boeken.
    Joe Speedboot en Bonita Avenue. En da’s echt waar.

  9. Martine schreef:

    Haha, dat was eerste (en ook zo ongeveer het laatste) wat mijn zoon in een adem heeft uitgelezen. Voor zijn boekenlijst.

Zegt u het maar

