Broertjes II

Niet vaak heb ik het moeilijk met een nieuwsbericht. Natuurlijk, er zijn dingen die indruk maakten zoals de Bijlmerramp of 9-11, en er zijn dingen die je raken omdat je de betrokkene kent, maar de vermissing van de twee jongetjes houdt me bezig. Om de zoveel tijd kijk ik op nu.nl of er al nieuws is. Het heeft niks met sensatie te maken, verre van dat. Dit doet me echt pijn, het zijn echte gevoelens. Misschien komt het omdat je zelf ouder bent. Misschien komt het door de leeftijd. Maar het beeld van twee jongetjes, ’s avonds laat op de achterbank van een blauwe Hyundai, dat ik zelf heb gecreëerd maakt me triest en boos. Natuurlijk, als buitenstaander moet ik buiten het gevoel blijven, maar kan dat wel? Ik ga straks slapen en kijk nog even bij mijn kinderen, dus ik heb geen probleem, zou je zeggen. Heb ik ook niet, straks worden de broertjes gevonden, het nieuws ebt weg en we gaan weer over tot de orde van de dag, want zo is het leven, en zo moet het ook. Anderen moeten door opdat jij straks verder kunt.

Meestal heb ik nog wel een grijntje begrip voor een dader, maar in dit geval is dat weg. Ik maak er ook niet teveel woorden aan vuil. Ik heb het ook al over een dader terwijl nog niet vaststaat dat er een dader is. Mochten deze jongens levend worden teruggevonden dan zou er een dag van nationale vreugde moeten worden uitgeroepen. Ik zou staan te juichen in elk geval, maar het is nauwelijks meer iets waar je nog op durft te hopen. Ik denk slechts aan de plek waar ze straks levenloos gevonden gaan worden. Dat ik wel eens iets geroepen heb over de bosjes in de lus van de af- of oprit van een snelweg, omdat daar immers nooit iemand komt. Dat vond ik destijds wel grappig, toen er nog geen twee kinderen vermist werden. Nu hoop ik dat de d(v)ader dat nooit heeft gelezen. Dit is voor het eerst dat ik wat voel voor het Pre-crime systeem uit Minority Report. Of dat we de tijd simpelweg een weekje konden terugdraaien.

Hopen op het onmogelijke, het is een vorm van medeleven, ijdele hoop op die kleine kans dat ze ergens vastzitten en dat ze nog leven. Het is naïef om zo te denken en ik geloof er zelf niet in, maar liever zou ik erin geloven. Nog beter zou het zijn als ik cynisch was en ze werden levend teruggevonden. Maar cynisch kan ik niet zijn. Maar ik zie de dader niet meer terug veranderen in een vader. Ik zie slechts de foto van twee lachende broertjes en voel het grote onrecht.

21 reacties op “Broertjes II

  1. Laurent schreef:

    Ik denk dat die dingen ook veel harder aankomen als je zelf kinderen hebt. Die plekke bij Beek waar ze zoeken ken ik gdeeltelijk wel, dat maakt het ook zo eng concreet voor mij.

  2. yukikopesik schreef:

    Ja, het is vreselijk, inderdaad, als je kinderen hebt volgt direct projectie en dan volgen de gevoelens en emoties vanzelf. Maar het is maar een fractie van wat de moeder voelt.

  3. Jenni schreef:

    Ik had het gisteren vooral. Ze hebben ongetwijfeld ook moederdagkadootjes in huis verstopt, maar zullen ze niet kunnen geven aan hun moeder. Ik hoop met heel mijn hart dat ze dat ooit wel kunnen, maar ik vrees het ergste.

  4. von Bloghausen schreef:

    Het heeft niets met naief of cynisch te maken, er kloppen gewoon teveel dingen (nog) niet. Tenminste in mijn hoofd. Neem aan dat je mijn theorie hebt gelezen?
    Waarom ’s avonds pas naar Limburg rijden? Waarom überhaupt naar Limburg? Wat is daar waarom hij er naartoe moest?
    En als hij ze daar vermoord en verstopt heeft, heeft hij het in alle haast gedaan omdat hij 2,5 uur later weer in Utrecht was.
    Familiedrama’s hebben meeestal een zeer overzichtelijke PD (de slachtoffers dicht bij elkaar) en ik krijg het gewoon niet in mijn hoofd dat deze man zo koelbloedig was dat hij 200 km verderop zichzelf doodt.
    En ik zie hem ook niet zo berekenend zijn om alles met voorbedachte rade te hebben gedaan. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Ken je “The following” elke dinsdag op SBS? Daar lijkt het wel iets op.

    Geloof trouwens niet alles wat in de pers staat! RTV Utrecht bracht bijvoorbeeld gisteren naar buiten dat ze gevonden waren. En hij hing niet aan een boom, hij hing aan een klimrek.

    Tenslotte mogen we ook een hele andere versie niet uitsluiten.
    Dat de moeder achter dit alles zit.
    Maar dat zou pas ècht ziek zijn.

  5. Mack schreef:

    Dat vind ik inderdaad wel een opmerkelijk punt dat hij 2,5 later alweer in Utrecht was. Dat zou inhouden dat hij ze niet heeft verstopt maar dat ze gewoon ergens liggen op een plek waar nog niemand is geweest. Maar volgens mij is het 3,5 uur. Ik wacht de berichtgeving vandaag wel weer af.

  6. Jolie schreef:

    Ja, dat knagende “Zijn ze al gevonden?”-gevoel heb ik ook.. De eerste dagen dacht ik nog: Laten de media er nu niet tèveel aandacht aan besteden, laat dit anderen-die-met-hun-ziel-onder-hun-arm-lopen niet op een idee brengen, maar de imitatietheorie schijnt niet heel erg wetenschappelijk te zijn: http://www.spaink.net/2001/07/17/over-een-lijk/

    Uit de tijdlijnen en kaartjes die gepubliceerd zijn, is op te maken dat er 3 uur (2uur57) zat tussen 6 mei 22u45 (GSM-waarneming in Neerbeek, waar de vader half uur eerder ook getankt had) en 7 mei 01u42 (Waarneming auto Rijnbrug/Rhenen.)

    Vervolgens zit er ook weer een flink tijdsgat tussen die Rijnbrug/Rhenen-waarneming en de GSM-waarneming in Leersum (04u16), dat is hemelsbreed gezien maar een héél klein stukje, (nog geen 13 kilometer, en zou je in minder dan 20 minuten kunnen rijden) maar toch zit er …2u34minuten tussen.

    Dus ik hoop maar dat de Burgerzoekacties daar geen sporen gewist hebben (als die al in die omgeving geweest zijn) en als ik politiespeurneus was, zou ik in die omgeving met hondenteams gaan zoeken. Of met de F-16 straaljagers met infrarood camera’s, waarmee ze boven Aruba ook naar Natalee Holloway gezocht hebben. Àls dat kan, in bewoonde gebieden als .NL.

    Over die vader kan ik natuurlijk niets zeggen dat steekhoudt, maar het zóu wel eens zo kunnen zijn dat hij toch een een ‘soort psychotische depressie’ een ‘plan’ bedacht heeft van: “Als ik ze niet meer mag zien, zal ik ze ZO goed verstoppen dat hun moeder ze ook niet meer kan zien.”
    De Portugese agent die naar Maddie McCann zocht, schreef in zijn boek dat ouders een dood kind op een, hoe schreef hij dat, ‘goede plek’ begroeven, iets dat toch een soort ‘respect’ heeft, geen ‘dumpplek’.
    Maarja.. Allemaal speculaties natuurlijk. Al lijkt het me inmiddels steeds minder waarschijnlijk dat de twee jongens vroeg of laat wel een bos komen uitlopen.

    Als ik aan andere zaken denk, bijv. aan Marion en Romy van Buuren (die pas na 5 jaar en na aanwijzingen gewonden werden) of aan Gerrit Jan Heijn (pas gevonden na aanwijzingen van de dader) ben ik bang dat ook deze vermissing wel ‘ns heel lang kan gaan duren 😦
    Dat lijkt me misschien wel het ergste voor die moeder (en voor de 4 grootouders, waarvan er twee ook nog hun zoon verloren èn met het vermoeden moeten leven dat hun zoon bij de vermissing betrokken kan zijn), dat de zaak op een gegeven moment UIT de aandacht verdwijnt en de kinderen zoek blijven….

  7. Mack schreef:

    Zo zie je ook maar weer dat zelfs daar de media het niet over eens zijn. Volgens nu.nl is hij in Neerbeek om 22:15 gezien. Wat dat betreft is berichtgeving inderdaad heel slecht en verbinden mensen conclusies aan wat de media hen vertelt. Een van de slachtoffers van Dutroux werd na 77 dagen nog levend gevonden. Dus het kan. Maar welk scenario heeft zich hier afgespeeld dat je nog mag hopen op een wonder?

  8. Jolie schreef:

    Ha Mack, ja, gezien door de camera bij het tanken te Neerbeek, dat was om “22u18” volgens http://nieuwsuit.com/2013/kaart-zoektocht-vermiste-broertjes-ruben-julian/

    Nu las ik net hier
    http://julian-ruben-vermist.webklik.nl/page/laatste-berichten
    Het lijkt er volgens de krant op dat de vader van de jongetjes expres zo min mogelijk sporen achterliet om het vinden van de kinderen te bemoeilijken. Bronnen rond het onderzoek bevestigen dat er aanwijzingen zijn dat de vader, die zelfmoord pleegde, de daad voorbereidde en dwaalsporen uitzette …‘ Welke krant dat was, zie ik zo gauw niet.

    Ja, je hebt gelijk, soms worden slachtoffers toch nog levend gevonden.. ik hoop het enorm voor de familieleden èn de jongens zelf.. :-/

  9. Mack schreef:

    Ja, ik zie het, je hebt gelijk. Dat maakt de vader er niet beter en wanhopiger op, als hij deze daad zorgvuldig voorbereidde en dwaalsporen uitzette.

  10. Jolie schreef:

    Mijn begrip voor de vader begint ook steeds meer af te nemen, in het begin dacht ik nog “wat is die man aangedaan dat hij…?” Hij wordt zo vriendelijk omschreven door ‘bekenden.’ Wat hij ongetwijfeld ook was.
    Maar het idee van voorbereiding en dwaalspoor.. ik zou toch echt m’n hersenen uit m’n hoofd kotsen van de gedachte dat ik zoiets zou “moeten” plannen.
    Toch schijnen er mensen te zijn die zoiets kunnen plannen, zie hier:
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/21555987/__Drama_lijkt_op_Italiaanse_zaak__.html

  11. Mack schreef:

    Toen ik las dat ze twee houten kruisen hadden gevonden (loos alarm) had ik een schrikreactie.

  12. Ximaar schreef:

    Ik lees net op teletekst (NRC) dat het gezin al veel langer problemen had en dat jeugdzorg daar geen vat op kreeg. Niets wilde helpen. Als je dat bij de gebeurtenissen betrekt dan kan het wel eens zo zijn dat de ouders elkaar niet vertrouwde met de kinderen. En in dat geval is rijden naar het uiterste puntje van NL ook een beetje te verklaren. Mogelijk heeft de vader daar de kinderen overgedragen aan een Belg, Duitser of Fransoos die er ze heeft ‘geadopteerd’. Als dat allemaal bewust is gedaan, dan wordt het lastig zoeken in Nederland en zou men beter in het buitenland kunnen nagaan of er verdachte adopties zijn waargenomen.

  13. Mack schreef:

    Inderdaad. Dat ze niet gevonden worden in een relatief klein gebied is vreemd.

  14. Laurent schreef:

    Ik vrees toch het ergste…

  15. Margo schreef:

    Die theorie van een adoptie kan niet logischerwijs. De kinderen zijn oud genoeg om te weten wie ze zijn en kunnen dat vertellen En zelfs als ze tijdelijk ergens ondergebracht zijn gaan ze op een gegeven moment toch vragen stellen, naar hun moeder, school, vriendjes enzovoort willen. Ik vrees ook het ergste.
    Ik denk dat ouders beter na moeten denken als ze gaan scheiden en er geen vechtscheiding van maken.

  16. R van InR schreef:

    Al een week geen logje. Bloggers block?

  17. Mellody schreef:

    Er zijn twee lichamen gevonden op ongeveer 4 km van de plaats waar de vader van Ruben en Julian zelfmoord heeft gepleegd. Men kan nog niet zeggen of het om de broertjes gaat… , maar eigenlijk denk ik (net als iedereen?) dat bevestigd gaat worden wat wij allen niet hoopten maar wel vermoedden.
    Hartverscheurend.

  18. Jolie schreef:

    Ja, dat artikel in de NRC.. Wat een drama; 10 langselkaarwerkende instanties, ouders die het tegenovergestelde beweren (‘mishandeling’ versus ‘uit z’n verband getrokken standje bij driftbui’, een huisarts die spreekt van een ‘lieve zorgzame man’ en een moeder die spreekt van ‘hij dreigt met “familiedrama in de media”‘, wat een ramp in slow-motion.

    En ja, 2 lichamen bij Cothen, http://www.gooieneemlander.nl/laatstenieuws/article22518023.ece/Politie-Utrecht-twee-lichamen-gevonden-bij-Cothen
    Het moet wel heel vreemd in elkaar zitten (nòg een vermissing in die omgeving?) willen het de jongetjes niet zijn 😦

  19. Mack schreef:

    Beter dat ze gevonden zijn. Nu kan de rouw beginnen, voor iedere betrokkene. Dat de jongens maar in vrede mogen rusten. Wat konden zij eraan doen?

  20. Jolie schreef:

    Ja, helemaal eens Mack, niet te vinden zijn, wat zou dat nog ‘ns extra wreed geweest zijn.. :-/ Wat dat betreft hoop ik dat de persconferentie in Utrecht straks om 23uur uitsluitsel zal geven.

Zegt u het maar

