Doppelführung

Door de schuld van John de Mol, ik controleer het niet eens meer, ik ga er tegenwoordig bij voorbaat vanuit dat het zijn schuld is, kan ik dit jaar geen Formule 1 zien. Want de rechten zijn verkocht aan een betaalzender en f*ck John, daar doe ik niet aan mee. Ik heb nog liever dat de Formule 1 uitsterft. Het mooiste ligt toch al achter ons. Maar goed, al zappend door 500 kanalen vond ik de ouderwetse RTL, u weet wel, van de blote borsten van vroeger, die het uitzond. Was ik gelijk van die irritante Olaf Mol af, met zijn totaal mislukte pogingen om niet over te komen als een oude dikke plofkop, door elke tien seconden een puberale en Amerikaanse term de huiskamer in te gooien. De betaalzender schijnt trouwens van commentaar te worden voorzien door Tom Coronel, die ook doet alsof hij bij de besten hoorde. Dus dan zou je dubbel genaaid worden door John de Mol.

RTL, twee Duitsers presenteerden het en het ging prima van start. Beschaving tot en met, die Duitse sportcommentatoren. Tot en met ze het niet meer konden houden ja! Want sinds de opkomst van de Nazi’s heb ik niet meer met zoveel superlatieven over Duitsland horen praten. Er lagen twee Duitsers op kop, en er reed er nog eentje in de top zes. Doppelführung, doppelzieg, daar hadden ze het over. Wat ze in de Championsleague konden, konden ze ook in de F1. Geen woord over het feit dat Michael Schumacher poging tot zware doodslag op Ayrton Senna ten laste gelegd moet worden. Tot overmaat van ramp kwam er reclame. Die ging zo: eerst kwamen er allerlei zangers die het lied “My Way” slecht vertolkten. En toen kwam de Golf GTI in beeld en klonk ineens het My Way van Frank Sinatra. En wat kwam er in beeld te staan: Oft kopiert, nie erreicht. En toen brak mijn klomp. Geschiedvervalsing zoals alleen Duitsers dat kunnen. Ten eerste was de eerste hot hatch een Renault 5, ten tweede werd de lettercombinatie GTI al meer dan tien jaar voor VW gebruikt door Maserati, ten derde wordt de Golf GTI zoekgereden door de concurrentie, ten vierde had VW het lef om de lettercombinatie GTI te claimen terwijl ze daar geen enkele aanspraak op kunnen maken, en ten vijfde is het origineel helemaal niet van Frank Sinatra! Nondeju! Wat kan ik me daarover opwinden.

Nico Rosberg heeft gewonnen, tweede was Sebastian Vettel. Rosberg is de zoon van Keke Rosberg, de FINSE F1 coureur dus dat maakt hem een Fin, maar omdat zijn moeder Duits is en hij goede zuivere genen heeft vinden de Duitsers dat hij Duitser is. Nee, er is niks aan de hand, u kunt rustig gaan slapen.

10 reacties op “Doppelführung

  1. margoknegjes schreef:

    Oh nee? Van wie dan?

  2. Mack schreef:

    Claude Francois hè? En Elvis heeft het ook gezongen, maar die durfden ze niet te laten horen met hun oft kopiert nie erreicht. Pfff.

  3. robschimmert schreef:

    Je had ook nog fijn kunnen vermelden welke Duitsers Bayern gisteren aan de winst in de Champions League finale hebben geholpen.

  4. Bjorn schreef:

    Als doppelfuhrung bestaat, dat bestaat er waarschijnlijk ook een doppelfuhrer…

  5. riariakristelijn schreef:

    Je kunt ook gewoon het geluid uitzetten

  6. Laurent schreef:

    Ah, mooie rant 🙂

  7. Marloes schreef:

    Heel even dacht ik dat je het over Duits boekhouden ging hebben maar blijkbaar ben ik niet zo goed in snellezen..

  8. R van InR schreef:

    Bij jou gaat je hart toch ook 2x zo snel kloppen als je de naam van Rudi Carrell hoort; je weet wel, unsere Rudi.
    Dat heb ik niet, maar wel als je schrijft over de Golf TDI, geweldig (hé, ik wilde de letters TDI rood maken, maar dat kan hier niet eens).

  9. Mack schreef:

    En daarom heb je die op je eigen auto maar geviltstift?

  10. Ximaar schreef:

    Ik lees dit verhaal nu pas uit. Eerder haakte ik af omdat ik dacht dat het over de F1 ging en daar weet ik weinig van, behalve dat het een behoorlijk onpersoonlijke geautomatiseerde hotelketen is langs wegen die ik liever mijd. Maar nu ik begrijp dat het om de berichtgeving gaat, wil ik er ook wel op wijzen hoe ‘wij’ omgaan met de 10000 meter schaatsen voor heren. Als dat podium ook maar 1 buitenlander bevat, dan is men al zwaar teleurgesteld.

    Met de Tour de France hoor ik liever het Duitse kommentar, dat een stuk positiever en vooral veel minder zeurderig is dan het Nederlandse.

Zegt u het maar

