Een voortijdige terugblik

Mensen, waardeert u mijn logjes nog? Het is net of iedereen in slaap gesukkeld is of wel iets beters heeft te doen. Enorme discussies breng ik al jaren niet meer op gang, dat kan aan mij liggen, maar ook aan u. Ik word ook een jaartje ouder en wellicht verstandiger. En met name dat laatste is niet goed voor je weblog. Ik denk tegenwoordig ook nog extreme dingen, alleen heeft het engeltje op mijn schouder versterking gekregen en het duiveltje niet. Het engeltje fluistert mij dan in: “Nou, zou je dat nu wel zo verkondigen? Misschien zijn er wel mensen die daar aanstoot aan nemen.” En hop, daar heb ik alweer een logje naar de concepten verplaatst. Oh, mijn concepten staan vol met duivelse verhalen. Oh ja Mack? Of zeg je dat nu gewoon om toch even te laten merken dat “you’ve still got it? Eh ja, dat laatste.

Ja, het is niet anders. Over een half jaar schrijf ik 10 jaar op dit weblog. Dus ik blik nu vast terug, want nu heb ik daar zin in, of dat over een half jaar ook zo is, is nog maar de vraag. Ooit geïnspireerd door Tiepvoud, die er gelukkig ook nog is. En Kwebbel die al op mijn eerste logje reageerde, is er ook nog. Velen zijn afgehaakt. Sommigen ex-gelinkten hebben hun heil in Facebook gezocht en met hen heb ik nog contact, anderen zijn van de aardbodem verdwenen. Twee zijn er overleden. Het is net het echte leven.

In tien jaar is veel gebeurd. Mijn karakter is hetzelfde, maar de scherpe kantjes worden langzaam minder scherp. Gladder zou ik niet willen zeggen, omdat glad bij mij nog altijd ergernis oproept. Tien jaar geleden kon ik mij enorm druk maken over managers die de boel aanstuurden zonder dat ze gehinderd werden door enige kennis van zaken, inmiddels heb ik het geaccepteerd, en weet ik dat je ze het beste kunt bestrijden door met ze mee te werken en je eigen gang te gaan. De Formule 1 mis ook nu ook regelmatig, dat gebeurde me toen zelden. Sommige items dikte ik een ietsie pietsie aan, zoals Elvis en Alfa’s, maar het zijn nog steeds de door mij meest gewaardeerde aanbiddingen in hun klasse.

Is 43 beter dan 33? Ik denk het wel. Het scheelt een paar haren, een kilootje of vijf, en het besef komt dat sommige dingen belachelijk worden. Het zou nog kunnen, maar het besef is ingezet en behoedt mij ervoor dat ik het straks nog steeds doe als ik 53 ben, als het echt te laat is. Wat ik bedoel is niet belangrijk. U kunt zelf wel invullen wat belachelijk is, als iemand 10 jaar ouder dan uzelf het nog zou doen. Zou ik dingen anders gedaan hebben? Nee. Want ik heb van niks spijt. Nou, lieg je nu niet een beetje, Mack? Eh jawel, maar het is zo’n onzinnige vraag en het antwoord dat je alles precies hetzelfde zou doen is nog onzinniger. Wantrouw degene die dat antwoord geeft.

Maar wel kan ik zeggen dat ik blijer ben dan tien jaar terug. Ik heb me nooit de vraag gesteld waar ik over tien jaar zou willen zijn, want ik geloof niet in beïnvloeding van het lot. Je neemt bepaalde belangrijke beslissingen omdat eenmaal in je zit dat je die beslissing moest nemen. Het andere is nooit een optie geweest. “Wat als” bestaat niet. Of doet er niet toe. Niet voor dingen die je goed gedaan hebt, en niet voor dingen die je fout hebt gedaan, ze moesten eenvoudigweg gebeuren. Wat ik wel geleerd denk te hebben is dat clichés waar zijn. En dat spreekwoorden vaak opgaan. En dat als het gras bij de buren groener is, de buren waarschijnlijk wat vaker maaien.

16 reacties op “Een voortijdige terugblik

  1. Of ik uw logjes waardeer kan ik nog niet zeggen, ik kom hier voor het eerst.
    Ik denk wel dat ik terug kom, wat ik tot nu toe zie nodigt uit om terug te komen. En als u na tien jaar bloggen blijer bent geworden lijkt het me de goede kant uit te gaan. Er is, naar mijn mening, een chronisch tekort aan mensen die zichzelf blij durven noemen.
    Of ik een blijer mens ben geworden de laatste tien jaar weet ik niet, vanavond was ik wel blij, dat wel.

  2. Margo schreef:

    Ik lees hier nog, dus ik waardeer het nog. Ik lees echter steeds minder blogs, het grote enthousiasme is een beetje weggeëbd. Om over mijn eigen bloggen maar te zwijgen.
    Maar tien jaar zeg, dat is lang! Ik blog vanaf 2005, dat is ook al 8 jaar, maar mijn frequentie is niet vergelijkbaar met die van jou.
    Ik vind het toch knap dat je het zo lang al volhoudt.

    En dan eindig ik met: Ga vooral zo door! 🙂

  3. Ximaar schreef:

    Het ging gewoon goed fout toen je die Alfa inruilde. 🙂

    Zelf ben ik al ruim 10 jaar verder en log iets korter, maar website 3 jaar langer. Er zijn idd bloggers (al dan niet vrijwillig) afgehaakt, maar ik heb er ook weer een paar nieuwe bij gevonden.

    Sinds ik blog kijk ik ook beter om me heen en ben ik er zeker niet treuriger of cynischer op geworden. Het is wel zo dat dingen zich blijven herhalen en dat ik geen zin heb om steeds over hetzelfde te schrijven.

    Vroeger was ik wel beter in complottheorieen, zoals de CIA die Osama had ingehuurd zodat ze nu moeiteloos iedereen met PRISM kunnen bespioneren. Tegenwoordig geloof ik meer in de domheid van de mensen en de samenloop daarvan die resulataten oproepen die vergelijkbaar zijn met de meest complexe complotten.

    Vooral journalisten rommelen maar wat aan en kwakken spul ongecontroleerd in de krant, waardoor politici elkaar in de haren vliegen. Gisteren nog een journalist er op gewezen dat hij wel erg slecht iets van 1 van mijn websites had gepikt en dat ie in het vervolg beter even het telefoonnummer kan bellen dat er naast staat. Ben benieuwd, maar zag ook wel dat hij het niet kwaad bedoelde.

  4. Marloes schreef:

    Ik heb een hele poos stilzwijgend aan de zijlijn gestaan, maar tegenwoordig vind ik steeds vaker weer mijn weg naar de reacties (ook omdat ik nu via de mail een melding krijg dat je weer iets geschreven hebt, maar dat geheel terzijde)
    Ik waardeerde je toen en nu nog steeds. Niks aan de hand dus.

  5. Irene schreef:

    En waar zou ik anders terechtkunnen voor mijn quote van de dag? Vandaag, geheel toevallig overigens, staat er weer eentje van de grootmeester 😉
    Ik vind het niet erg dat veel bloggers stoppen, er wordt genoeg gebazeld zonder dat wij echte diehards zo nodig concurrentie moeten krijgen 😀
    Wat leuk trouwens dat de eerste de beste die hierop reageert een nieuwe lezer is.
    Wat ik ook erg waardeer, minor detail weliswaar want het gaat natuurlijk om de inhoud enzo, is dat je behoorlijk kunt spellen. Zoniet was ik allang weg.
    Dus. Ga gewoon zo door, wat mij betreft.

  6. robschimmert schreef:

    Goede wijn behoeft toch geen krans, laat staan dat je nog een aanmoediging nodig hebt richting voortgang. Maar ik kan me jouw twijfels toch voorstellen, hoor, als je je zo bevindt in het spitsuur van je leven. Anderzijds zijn twijfels ook het begin van elke wijsheid. Dus wanhoop niet en schrijf elke dag verder. Liefst meer dan die ene keer.

  7. Eva schreef:

    Mooie overweging dominee! 😉
    En dat van die buren met hun gras onthou ik!

  8. F.W.T. Carpenter schreef:

    Vooral doorgaan!!!
    Ik hoor nog steeds de briljante boekhoudert van weleer doorklinken.
    Alleen: “…een kilo of vijf”?? Hm. Ik heb dat goddelijke lichaam in zijn gloriejaren weleens gezien. Vast afgerond naar beneden:-).

  9. Laurent schreef:

    Tien jaar geleden was bloggen wat nu Facebook is (of ook bijna alweer was, geloof ik), en had je veel meer lezers en bloggers. Ik ben nu zes-en-een-half jaar bezig. Ik heb wel minder drive om te schrijven dan een aantal jaren geleden, merk ik. En ik ben ook wel blijer dan tien jaar geleden, want toen zat ik net enorm in de stress over een groot programmeerproject dat helemaal fout liep. Ik kijk nog maar even niet tien jaar vooruit, want dan ben ik 59. Godallemachtig nog an toe….

  10. Laurent schreef:

    Maar misschien is tegen die tijd 59 het nieuwe 39.

  11. Mack schreef:

    Nou FWT Carpenter, ik maak er zeven van. Omdat je zo aandringt.

  12. Irene schreef:

    @Laurent, en alvast Mack ook maar: 59 is nu al het nieuwe 39 hoor. Echt, geweldige leeftijd!

  13. Mack schreef:

    Mits je dan zo fit en goed op gewicht bent als jij, he? Anders heb ik er mijn twijfels bij.

  14. Marloes schreef:

    dan is 59 het nieuwe 49?…Joepie!!!

  15. henderijn schreef:

    Amen onder je laatste alinea.

  16. riakristelijn schreef:

    Natuurlijk lees ik je nog steeds en als ik eens oversla de volgende dag alles, ik vind je stukjes prachtig vooral als ze over je dagelijkse leven en je kinderen gaan. Ik hou niet van discussies, dus daaraan heb je aan mij geen goeie en omdat je reageerders vaak erg ad rem en bij de hand zijn houd mij dat juist weer tegen om te reageren. Ik ben nu eenmaal een verlegen tiep al lijkt dat misschien vaak niet zo.
    Ik doe het inmiddels ook tien jaar en voor mij is het onderdeel van de dag geworden, na het eten even lekker zitten en kijken wat ik die dag aan foto’s heb verzameld en daar dan wat bij schrijven, meestal niets bijzonders, gewoon wat ik die dag deed, dat maakt het natuurlijk wel makkelijker om vol te houden al zal het voor de lezers misschien best saai zijn, maar dat is dan maar zo.
    Ik hoop dat je nog jaren doorgaat Mack.

Zegt u het maar

