Haan

Volgens Hans is mama belangrijker dan papa. Dat komt zo: ik legde hem uit dat ik vroeger de mazelen heb gehad en dat ik dus bijna dood was. Is absoluut niet zo, want ik was gewoon ziek, maar tegenwoordig ben je bijna dood. Maar niet helemaal Hans, anders was jij er niet geweest. En dat snapte hij niet. Dan was mama toch met iemand anders getrouwd en dan was ik er toch ook? Ik was een tikje verontwaardigd, maar kon hem ook niet precies uitleggen wat nu precies mijn bijdrage aan hem was. Misschien qua moeite niet zoveel, want verwekken is in een mum van tijd gebeurd en je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben. In tegendeel, hoe minder je gestudeerd hebt, hoe groter de kans op een verwekking.

Ik wilde Hans wel uitleggen dat hij 50% van mijn genen heeft meegekregen en dat hij dat niet moest onderschatten. Dat hij in de eerste plaats geen Hans had geheten, maar dat het nog maar afwachten was of die andere genen wel zouden kunnen wedijveren met de mijne. Zou hij bijvoorbeeld anders ook van dat mooie haar gehad hebben? Zou hij anders nu al de bruine slip judo hebben? Ik bedoel maar. Ja, kom niet aan mijn rol. Dat beetje rol dat je als man in de 21e eeuw in West-Europa nog hebt dient met hand en tand verdedigd te worden.

Natuurlijk is mijn rol en die van vele vaders stukken groter dan hij lijkt. Het spreekwoord zegt dan wel dat het de haan is die kraait maar dat het de hen is die de eieren legt, maar dat is achterhaald. Dat is uit de tijd dat moeders nog verstandige vrouwen waren die zorgden dat het hun man aan niets ontbrak. En zeker niet aan eieren. Maar tegenwoordig kraait de hen en legt de haan nog steeds geen eieren. Waarmee ik zeggen wil dat de vader nog precies doet wat hij altijd al deed, alleen wordt het hem moeilijker gemaakt doordat de hen ook haar zegje doet en hij zelf zijn eitje moet bakken. Gelukkig geldt dat niet bij ons.

Mijn Chinese sterrenbeeld is haan, en het bijzondere aan hanen is dat ze altijd gelijk hebben wanneer ze hun observaties uitdrukken via hun meningen. Daar kan een kip natuurlijk heel anders over denken, maar Chinezen liegen nooit. Tenminste niet veel. Verder staat de hele beschrijving van de haan vol met louter goeds, met als enige kleine aandachtspuntje dat de bescheidenheid soms naar de achtergrond wordt verdreven. Maar dat is vaak niet eens zijn eigen schuld, dat wordt gevoerd door zijn omgeving. Als die eens een klein beetje minder complimenteus zou zijn, zou ook de bescheidenheid de haan sieren. Dus een zoon die het nog niet helemaal begrijpt kan het soms wat lastig maken voor de haan. Bovendien is mijn Nederlandse sterrenbeeld maagd, en maagden staan bekend om hun bescheidenheid, en ook omdat ze altijd gelijk hebben wanneer ze hun observaties uitdrukken via hun meningen.

Nog een paar dagen volhouden, dan ben ik op vakantie. Uiteraard naar het land van de haan.

7 reacties op “Haan

  1. Fien schreef:

    Ook ik ben getrouwd met een man met sterrenbeeld maagd, (om nu te zeggen dat ik met een maagd getrouwd ben, zie ik niet zitten). Plus een zoon met dat sterrenbeeld.
    En om nu te zeggen dat maagden bescheiden zijn!!!! Dat heb ik nog nooit gelezen of ervaren.
    En mijn dag begint weer goed na het lezen van dit logje.
    Nog even volhouden, dan mag je je weer uitleven op de autoroute. Waar gaat de reis dit jaar heen? En vergeet je de alcoholtesters niet? Je zult zien, alle zwabberende Fransen laten ze doorrijden, maar die paar Nederlanders die zich keurig aan alle regels houden, controleren ze.
    Er waren dit jaar op heel veel wegen controles, ik heb het dan over de RN wegen. We hadden de verklikker mooi niet uitgezet, wat wel schijnt te moeten. Maar wie waarschuwt je dan? We zijn één keer geflitst, ben benieuwd of we de boete nog krijgen. We reden iets harder dan 90 km, (caravan erachter).

  2. Mack schreef:

    Ik heb één electronische alcoholtester, en daarmee moet de gendemarie het maar doen. Zo niet, dan geven ze me maar een bekeuring.

    Dat van die bescheidenheid staat ongeveer in elke maagd-karakteranalyse. Verklikker uit? Uit de auto moet die! Je mag hem niet in je auto hebben. Ik heb er wel een, maar die is van de fabriek ingebouwd, en werkt niet in Frankrijk.

  3. R van InR schreef:

    Heeft Hans dat mooie haar dan van jou? Laat jou haar eens zien dan?
    Fijne vakantie! Zien we je nog in Suxy op de heen- of terugweg?

  4. Mack schreef:

    Mijn vrouw he, die krijg ik nooit zover. Ik stel het elk jaar voor maar dan zegt ze: ja, ik ken die mensen toch niet? Ja ik ook niet, zeg ik dan en als je nooit gaat dan ken je ze ook nooit. In elk geval, m’n schoonzus gaat ook mee, dus nee. 🙂

  5. Eva schreef:

    Mag ik dan nog wel zeggen dat ik dit een steengoeie log vind? Of wordt de haan daar nog trotser van? 😉

  6. Mack schreef:

    Geen probleem. Ik kan het aan!

Zegt u het maar

