Eenzaamheid

Eenzaamheid is volgens dagblad Trouw een groot probleem onder Turken. Ze baseert zich op cijfers van het RIVM. Daaruit zou blijken dat zeven op de tien Turken zich in meer of mindere mate eenzaam voelt.

Luister nu naar dit fragment (doorspoelen naar 1:10): http://nos.nl/audio/560137-turken-eenzaam-lariekoek.html Het wordt door de Turkse schrijver Özcan Akyol afgedaan als lariekoek, omdat hij vindt dat er als er één hechte groep is in Nederland, het wel de Turken zijn. Ze komen bij elkaar in moskees, cafe’s, koffiehuizen en voetbalverenigingen en zijn erg naar binnen gekeerd en hebben aandacht voor elkaar. Dat is natuurlijk mooi, maar mij klinkt het in de oren als ontkenning van feiten. Niet dat ik de feiten kan staven, maar de manier waarop het wordt afgedaan heeft wat weg van Mohammed Al Sahaf, al leek die een stuk duidelijker niet in z’n eigen verhaal te geloven. De eenzaamheid waaraan wordt gerefereerd zou zich zomaar eens voor kunnen doen onder vrouwen. Ik weet niet of die veel in koffiehuizen en moskees komen, maar dat zou wel eens het probleem kunnen zijn. In elk geval lijkt het niet handig om dit veronderstelde probleem af te doen als lariekoek.

Eenzaamheid is een probleem waar we ooit allemaal eens mee te maken krijgen, in meer of mindere mate. En aangezien er vaak wordt gezegd dat mensen kuddedieren zijn, is het voor mensen niet prettig om alleen te zijn en je verhaal niet kwijt te kunnen. Honden kunnen niet tegen alleen zijn, wat net weer anders is dan eenzaam. Sommige mensen kunnen uitstekend alleen zijn, maar niemand kan uitstekend eenzaam zijn. Eenzaam betekent dat je je verlaten voelt, dat je je onbegrepen voelt, of dat er niet naar je geluisterd wordt. In die zin kun je je in een groep eenzaam voelen. Dat komt in de beste families voor en het gevoel is nooit permanent, maar het kan leiden tot ernstige depressies. Om dan te doen alsof het in jouw gemeenschap niet voorkomt, daar kan ik slecht tegen. Dat doet me ernstig denken aan een vroegere streng gereformeerde baas, een eikel eerste klas, en niet omdat hij gereformeerd was, die zei dat scheidingen in hun kringen niet voorkwamen. Waarmee hij wilde zeggen dat hun huwelijken beter waren. Ik voelde me altijd ernstig eenzaam als ik bij hem in de auto zat.

7 reacties op “Eenzaamheid

  1. Ximaar schreef:

    Hanscke schreef er eerder over. Zelf ben ik al jaren alleengaand, ook op vakantie. Ik heb weinig behoefte aan mensen in mijn directe omgeving. Toch voel ik me niet eenzaam.

    Naar mijn gevoel zijn het vooral mensen eenzaam die hun partner verliezen en die een hechte relatie hadden. Denk bijvoorbeeld aan de ouderwetse mannen, die de sociale contacten overlieten aan hun vrouw en zelf alle tijd staken in hun werk. Als dat werk ophoudt, dan vallen die contacten snel weg. En als dan ook hun vrouw overlijdt, dan kan dat tot een behoorlijke eenzaamheid leiden.

    Hoe dat met Turkse of Marokkaanse gemeenschappen zit weet ik niet. De eerste generatie had ooit bedacht om terug te keren na hun gastarbeid. Dat werd vrijwel nooit wat omdat zij hier kinderen kregen die helemaal niet naar een onbekend land terugwillen. Als de kloof met de kinderen groot is, dan kan dat ook voor een behoorlijke eenzaamheid zorgen lijkt mij.

  2. von Bloghausen schreef:

    “is het voor mensen niet prettig om alleen te zijn en je verhaal niet kwijt te kunnen”
    Dat laatste is vooral het probleem. Tenminste, zo ervaar ik het.

  3. Linda de Jong schreef:

    Moet je eens aan onze Turkse buurvrouw vragen of ze zich eenzaam voelt….

  4. Margo schreef:

    Ik ben het helemaal met je definitie van eenzaamheid eens. Zijn in gezelschap van mensen die fundamenteel anders denken over zaken dan jij, kan een wrang gevoel van eenzaamheid veroorzaken. Net zoals jij in de auto bij die hypocriete baas.

  5. R van InR schreef:

    Als ik zie dat Abba nog steeds bovenaan staat in je poll, dan voel ik mij pas eenzaam.

  6. Mack schreef:

    Nou joh, dan stem je toch lekker op Boney M?

  7. Marloes schreef:

    streng gereformeerde bazen, leven voor hun eigen gelijk, dat is pas eenzaam

Zegt u het maar

