Waarschuwing: dit logje bevat geen inhoud.

Ik zat vanochtend in de auto te luisteren naar de radio, het ging over een rel tussen Nederland en Rusland, en iemand maakte de opmerking dat we snel iets moesten doen omdat het over een maand te koud zou zijn voor een inval. Dat vond ik best grappig. Onwillekeurig dacht ik aan ons miserabele leger, 50.000 man op zijn hoogst, die kunnen net een 100e deel van Rusland bezet houden. En dan nog maar voor heel even. Het is een ongelijke strijd. Weet iemand waarom de dienstplicht eigenlijk is afgeschaft? Ik heb geen idee, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het argument: zonde van je tijd. Bestaat zonde van je tijd? Is je tijd zo nuttig dat dingen zonde van je tijd kunnen zijn? Ik vraag me dat af. Hoeveel tijd ik wel niet zinloos heb besteed, dat is eigenlijk schandalig. En dan leven we gemiddeld steeds langer ook nog (behalve langs de A2, daar 20 dagen korter), kan er nog meer geluiwammest worden. Maar ja, wie bepaalt zinloos?

Het hele leven is misschien wel zinloos, ook als je in het hiernamaals gelooft. Want ja, waarom word je niet gelijk in het hiernamaals geboren? Dat scheelt een hoop gedoe en onzekerheid. Maar als je gelooft in de oerknal en beter nog in de eindkrak, dan is het helemaal zinloos. Dan zijn we ruim 13 miljard jaar geleden begonnen, en alleen de laatste miljard daarvan zijn het de moeite van het vermelden waard. De mens is er pas 200.000 jaar dacht ik, dus op de geschiedenis is dat helemaal niks. Zijn wij ook nog de enigen die zich kunnen afvragen of het leven al dan niet zin heeft, dus het is een rare situatie. De meeste soorten gaan niet miljoenen jaren mee, dus straks zijn wij er misschien niet meer en dan is er niemand meer die zich kan afvragen of het leven zin heeft. En stel dat de eindkrak gaat plaatsvinden dan eindigt het hele heelal straks weer in een singulariteit, een begrip dat nu al niemand begrijpt, maar tegen de tijd dat het er is kun je het ook niemand meer vragen. Alle sporen van alles wat ooit bestaan heeft zijn dan uitgewist. Dus wie zegt mij dat er niet al ontelbare oerknallen en eindkraks zijn geweest? Bijvoorbeeld 100 miljard jaar geleden? Daar heb je natuurlijk allemaal niks aan, ook al stond het vast, want je bent er nu eenmaal en je vraagt je af wat het voor zin heeft. Tenminste, dat doe ik wel eens. Niet uit depressiviteit, maar gewoon, omdat ik daartoe in staat ben. Dan moet je daar ook gebruik van maken als je die gave toch hebt, vind ik. Ik blijf te lang hangen in dit onderwerp. Want het afdwalen ging perfect.

Ik denk dat de menselijke hersenen, zelfs die van Sir Isaac Newton, te beperkt zijn. Menselijke hersenen blijven toch een soort uit de hand gelopen instinct. Ze zitten je eigenlijk alleen maar in de weg. Ze laten je te ver vooruit en terug denken. Beesten hebben het wat dat betreft makkelijker, maar ik vraag me wel eens af hoe een vogel weet dat hij een nest moet bouwen. Hij kan tenslotte niet denken: “ik moet een nest bouwen want er komen jonkies.” Of een egel, hoe weet die dat het tijd is voor een winterslaap? Een egel kan al helemaal niet denken, want als je geen woorden kent, hoe kun je dan denken, denk ik dan. Nou ja, ik ga dit vanavond niet meer oplossen. Hoewel ik nu toch wel inzie dat je ook kunt denken zonder woorden. Je kunt bijvoorbeeld aan iemand denken, dan verschijnt er een plaatje in je hoofd. Zo moet het met beesten ook gaan, ze hebben plaatjes in hun hoofd. En die plaatjes, die komen vast uit een parallel universum waar wij geen weet van hebben, en waarvan we denken dat we er niet bij kunnen komen, maar we zijn er al. Alleen snappen we dat niet. Maar dat is dat uit de hand gelopen instinct weer, dat ons voor raadsels stelt die er niet zijn.

10 reacties op “Waarschuwing: dit logje bevat geen inhoud.

  1. CiNNeR schreef:

    Of misschien doen dieren voelen wat ze moeten doen. Als een soort aandrang: de onbedwingbare behoefte een nest te bouwen of naar het Zuiden te vliegen. Zoiets. Than again, Olifanten hebben herinnering en een vorm van cultuuruitingen (ze staan bijvoorbeeld stil bij hun doden), die denken misschien toch stiekem aardig wat af.

  2. R van InR schreef:

    Ik heb geen aandrang om een nest te bouwen, maar wel om ’s winters naar het zuiden te vliegen. Dus er zit toch wel iets van een vogel in mij.

  3. Neeske schreef:

    En doofblinden hebben geen woorden en beelden…en toch zullen ze wel dromen. Alleen niet in beelden en woorden.

  4. fairlytrue schreef:

    Waarom, waarom zijn de bananen krom. Als ik als kind veel vragen had, kreeg ik dit antwoord. Omdat de groten het ook niet wisten en wel graag voor wijs en alwetend wilden doorgaan, en zo de schijn ophielden. Ik dacht zelf altijd dat dieren een biologische klok hadden die aangaf dat het tijd was voor een nest/winterslaap/zuidwaarts vliegen.
    Maar wij kunnen aan de ene kant te ver doordenken en aan de andere kant maar in één dimensie, dus krijgen we geen antwoord op de vraag waarom we bestaan.

  5. Irene schreef:

    Hee, je hebt omgekat. Sober en strak.

  6. R van InR schreef:

    Ah, a new look! Prima, ik hou niet van overbodige frutsels op websites; en zeker geen Alfa’s. Dat zwart doet het goed in de kop; precies de kleur van mijn Golf TDI!

  7. Mack schreef:

    Jij mag dan verstand van pony’s hebben, niet van paardenkrachten hoor.

  8. Laurent schreef:

    Zeg, ik vond het vorige design een stuk mooier.

  9. Mack schreef:

    Het is nog niet klaar, denk ik.

  10. Fien schreef:

    Ik vind het wel mooi. Dat zwart met die rode letters. –

Zegt u het maar

