Een kijkje in de slaapkamer van…Mack

Er zijn wereldproblemen, er is denken over de zin van het leven, moet je rechts zijn of juist links, het komt van tijd tot tijd een keer voorbij. En net als ik het antwoord gevonden denk te hebben komt er iets op tv dat mij mijn mening doet herzien. Daar gaat mijn kans op een allesomvattend logje dat haarscherp uiteen zet hoe een maatschappelijk probleem moet worden opgelost. Misschien moest ik me maar uitsluitend bemoeien met het alledaagse, het burgerlijke, het Nederlandse. Ik ben tenslotte Nederlander in hart en nieren en ook nog in sommige andere organen. Dus dan kun je het over het weer hebben, of over een programma op SBS 6, maar je kunt ook een inkijkje tonen in een typisch Nederlandse slaapkamer.

Lang heb ik het koud gehad in mijn huwelijk met Linda. Kil een eenzaam lag ik in mijn bed, want Linda slaapt het liefst het hele jaar met het raam open. En ik slaap bij de raamkant, het verst bij de deur vandaan, want dat is de mannenkant. Ik weet niet waarom, maar mijn vader sliep daar ook, dus hoort dat zo. Als het aan mij lag stond het raam de hele dag open, totdat we gaan slapen. Ik heb het uiteraard over herfst en winter, want ’s zomers zijn we het wel eens. Ik kan ’s nachts wakker worden van kou. We hebben een elektrisch onderdeken maar ik ben daar in tegenstelling tot Linda nooit een groot fan van geweest. Dat maakt het te benauwd, het voelt kunstmatig aan, het is niet mijn ding, om er maar eens een typisch Nederlandse uitdrukking tegenaan te gooien.

Maar nu is er de oplossing. Zo simpel en vanzelfsprekend dat je je afvraagt waarom je er niet eerder op bent gekomen. Linda kocht voor mij een pyjama! Met Kermit de Kikker erop, dus ze wilde wel even het kinderachtige ervan onderstrepen, maar het stond mij geweldig! En ik sliep zacht, de hele nacht met het raam open en de elektrische onderdeken uit. En omdat het zo’n succes was kocht ze er twee bij. Gewone, neutrale pyjama’s maar ook die staan geweldig. Ik heb een echt pyjamalijf. Ik slaap weer als een roos, de pyjama houdt mij veel beter warm als het t-shirt en ik voel mij niet meer kil en eenzaam. Er zijn er natuurlijk onder ons die naakt in een ijskoud bed slapen, maar dat maakt op mij geen indruk. Ik en mijn pyjama, wij hebben dertig jaar gescheiden geleefd, maar wij maken weer indruk.

14 reacties op “Een kijkje in de slaapkamer van…Mack

  1. Jolie schreef:

    Fotoooo! 😉

    En waarom je nou de pyama afgeschaft had..? Ja, mijn man heeft ook T-Shirt-neigingen en klaagt precies als jij over het open raam (dat van mij moet ;-)) en wil ook al geen electrische deken… Het is vast een soort mannen-eigenwijsheid 😉 Ik denk dat ik dit jaar een briefje met “papa wil een pyama” in E. z’n schoen stop 😉

  2. Mack schreef:

    Jolie, ik weet zeker, hij zou er blij mee zijn.

  3. Jolie schreef:

    kVrees dat alleen zelf van zo’n soort stofje maken zou lukken Mack, http://www.spoonflower.com/fabric/326559 😉

  4. Ximaar schreef:

    Bij mij gaat geen raam ’s nachts open, daarvoor is de luchtvochtigheid buiten veel te hoog (90 tot 100%). Ik draag alleen een soort pyama-shirt. Dwz een pyama zonder knopen of ritsen (daar heb ik een hekel aan) en de broek ervan draag ik nooit. (Immer last van opkruipende pijpen.)

    Het erge is natuurlijk dat je niet eens je eigen (nacht-)kledij koopt. Als bhc’er val je nu wel behoorlijk door de mand.

  5. Fien schreef:

    Hier moet (het raam) de deur open. En een klagende echtgenoot, want die ligt aan die kant. Dat kale hoofd hè.
    En ik draag ook alleen een bovenstuk van een pyama, want ook ik heb een hekel aan die opkruipende pijpen, net als Ximaar.
    En die electrische deken heb ik er allang uitgegooid. Dat lag niet fijn op mijn nieuwe matras. Nu neem ik elke avond een rubberen kruik mee naar bed, voor de voeten. E na vijf minuutjes knikker ik er die al uit, tot ongenoegen van de andere kant, want die schrikt van die klap, want al in zijn halfslaap.
    Wel hebben we een hor voor de deur laten plaatsen, nadat ik een keer op een pad stapte, toen ik ’s nachts naar de wc ging. En die houdt ook wel wat kou tegen.

  6. Fien schreef:

    Maar stond het je geweldig of staat het je nog steeds geweldig. Ik vermoed het laatste!

  7. riakristelijn schreef:

    Hier staat het luik naast het raam heel de dag open tot eind van de middag, dan gaat het dicht tot de volgende morgen. ’s Zomers blijft het ’s nachts wel open, er zit een horretje voor.Geen verwarming, geen elektrische dekens, geen pyama’s, Zo eenvoudig kan het zijn.

  8. Emigrant schreef:

    Wat een opluchting, de laatste jaren slaap ik met het raam dicht, wegens kou ja, maar ik heb dat altijd laf gevonden van mij zelf. Nu zie ik dat het vrij algemeen is.

  9. fairlytrue schreef:

    Ik heb ook het liefst het hele jaar het slaapkamerraam wagenwijd open. Dik dekbed en bloot. Maar helaas zitten de rolluiken in de weg, beetje stom. Maar zonder rolluiken is het te licht dankzij de paranoide schijnwerpers van de buurman, bovendien kan dan iedereen zo de slaapkamer binnen stappen, dan vind ik ook geen prettig idee. Maar pyamas nee, daar raak ik in verstrikt.

  10. fairlytrue schreef:

    Dat was ik.
    En bovendien zijn mannen watjes, alleen de vrouwen willen de boel open.

  11. Fien schreef:

    Dat klopt. Zodra de weerman wat bezorgd zegt dat heel misschien de temperatuur wel eens beneden het vriespunt zou kunnen komen, worden er al twijfelende blikken richting deur geworpen.
    En Mack, vroeger hadden ze een slaapmuts op in de bedstee. Dan kan de kale kruin niet afkoelen. Lijkt je dat niets, passend bij de pyama?

  12. Mack schreef:

    Nee, of het zou een soort bivakmuts moeten zijn, zodat ik nog meer op een ninja lijk.

  13. Mellody schreef:

    Bij ons is het andersom…., en daarom zijn de ramen snachts dicht 🙂

  14. Mack schreef:

    Tegen de herrie zeker?

Zegt u het maar

