Het morische ras.

Inhoudelijk kan ik weinig toevoegen aan de Zwarte Pietendiscussie, er moet maar over gestemd gaan worden denk ik. Een referendum. Momenteel wordt uitgezocht op hoog niveau of Zwarte Piet een racistisch heerschap is. We horen het wel. Mocht het zo blijken te zijn, dan hebben we jaren lang achter de verkeerde aangelopen. Hij zal dan onmiddellijk verboden worden en skinheads zullen massaal de initialen ZP in hun keel laten tatoeëren. De eerste maal dat ik van hem hoorde was begin jaren ’70. Juffrouw Trees met haar supergehoor zei dat we stil moesten zijn omdat ze gekerm hoorde. En toen we gingen kijken zat Piet Pedro klem tussen het raam. Hij was helemaal zwart en hij praatte met een rare stem. Had ik het toen maar geweten dat hij negers belachelijk maakte. Ik heb het gewoon nooit gezien. Het enige wat ik probeerde was, toen ik inmiddels niet meer geloofde in de zwarte kleur van Zwarte Piet, te zien of ik herkende wie er onder de laag schmink zat. Mijn zus is Zwarte Piet geweest, maar ook mijn kinderen. Allemaal racisten. Natuurlijk, ze hebben het niet geweten, maar zo’n verleden blijft je je verdere leven achtervolgen als de Hitlerjugend.

Hoe moet het verder, heb ik mij afgevraagd. Intussen is de discussie zo ver opgelaaid dat tegen Zwarte Piet net zo raar wordt aangekeken als tegen inpandig roken. Dat was tien jaar geleden nog helemaal niet vreemd, maar in korte tijd is het “not done” geworden. Zo snel kunnen die dingen gaan. Beter kunnen we ons voorbereiden op een Zwarte Pietloze toekomst. Het is te hopen dat er geen mensen zijn die geen toekomst zien voor hun kinderen zonder Zwarte Piet en dat ze hun kroost in hun slaap vermoorden door ze op cyaankali te laten bijten. Het zou niet de eerste keer zijn.

Zelf heb ik zo de ziekte in van deze discussie dat ik wenste dat ik zwart was. Want dan had ik hier flink tegenaan kunnen schoppen en had men naar mij geluisterd. Omdat ik blank ben telt mijn mening nu niet, want ik mag immers niet voor een zwarte bepalen wat hij voelt. Ik mag ook niet vasthouden aan ouderwetse folklore, of zelfs een kinderfeest, want ik kan zo maar als rechts-extremistisch te boek komen te staan. Het lijkt een beetje op het N-woord in Amerika, dat niet erg is zolang het maar door N’s wordt uitgesproken. Als een blanke het uitspreekt ontstaat er ineens een probleem.

Het misdadige verleden van een groep rijke blanken achterhaalt ons, en wij gaan nu terugbetalen. Waarschijnlijk zal het er wel op uitdraaien dat we niet moeten zeuren en dat we met onze tijd mee moeten gaan. Was ik maar een Duitser, dan kon ik me tenminste nog beroepen op dat ik onmogelijk verantwoordelijk gehouden kan worden voor wat mijn voorouders misdaan hebben. Nee, ik ben een blanke Nederlander en ik dien de gehele schuld van het slavernijverleden op mij te nemen. Was ik maar zwart geboren. Het Morische ras. Sterker, leniger, sneller en knapper. Mijn naam heb ik al mee. In het gewone leven is die Maurice, en dat schijnt “de donkerkleurige” te betekenen. Wisten mijn ouders veel. Ik hoop dat ik deze naam legaal mag voeren de rest van mijn leven en ik vrees voor degenen die Piet heten.

11 reacties op “Het morische ras.

  1. Irma schreef:

    Mooi geschreven, ik kan het er alleen maar mee eens zijn!

  2. Fien schreef:

    Waarom blijf je dan toch de naam “Mack” gebruiken? Hoelang is die hond nou al niet dood?
    En wij blijven hier zingen met het kleinkind van: “Zwarte Piet, wiedewiedewiet, ik hoor je wel, maar ik zie je niet”.

  3. Mack schreef:

    Ik blijf dat gebruiken omdat ik graag vasthou aan dingen die goed waren. Ik buig nooit mee met een verandering die geen verbetering is behalve een financiele verbetering voor degene die de aanzet gaf. Trouwens, als ik zou makkelijk zou buigen, zou dit logje niet geschreven zijn. Ik zou uberhaupt geen logjes geschreven hebben denk ik, want dan had ik wel wat anders te doen. Trends volgen. 😉

  4. Ximaar schreef:

    De laatste decennia is het aantal Pieten per Klaas flink toegenomen. Daarmee neemt ook het belang van Klaas toe (net zoals een burgemeester met meer inwoners/amtenaren) en de belangrijkheid van de Pieten neemt er door af (dunne spoeling). Stel voor om weer terug te keren tot maximaal 2 Pieten per Klaas, waarvan minimaal 1 hoofdpiet eerste klasse. Ook goed om deze groepsvorming met oog op mogelijke terroristische dreigingen in te dammen.

  5. robschimmert schreef:

    Nu er genoeg over Zwarte Piet gezegd is, kunnen we hopenlijk weer terugkeren naar dat andere onderwerp dat echt relevantie in Nederland heeft en de gemoederen dus bezig houdt: B a d r H a r i!

  6. Mack schreef:

    Die discussie heb ik dus niet meegekregen, wat heeft deze heetgebakerde jongeman nu weer gedaan? Die Pietendiscussie krijg ik dit jaar voor het eerst mee. Die schijnt er ook al heel lang te zijn.

  7. robschimmert schreef:

    Badr Hari staat nu voor de rechter. Reden genoeg om ons met ons bijna zeventien miljoenen, begeleid door de showrubrieken en showpagina’s, ook weer weken, maanden druk over te maken.

  8. Mack schreef:

    Ja, zo gaat dat in een land waar het nergens over gaat. Maar Badr vind ik best een leuke gozer, maar het stijgt hem naar zijn bol.

  9. F.W.T. Carpenter schreef:

    Nog even over die Piet.
    Piet is geen racistisch heerschap maar volgens mij moeten we Sniklaas hebben. Die buit die arme jongens uit en zit zelf hoog op een schimmel.

  10. Mack schreef:

    Ja, daar heb je wel gelijk in. Dus als we die nu in de gevangenis zetten en de Pieten ongemoeid hun werk laten doen…

Zegt u het maar

