Halloween in 2013, kan dat nog wel?

Ik vrees dat ik met de volgende bewering wat alleen zal staan en op veel weerstand zal stuiten. Maar dat Halloweenfeest wat ze in Amerika zo uitbundig vieren, kan dat nou nog wel in deze tijd? Ik bedoel, het vindt zijn oorsprong in een Keltisch gebruik waarbij de Kelten elkaar angst in boezemden door te vertellen dat de geesten van de doden op die dag probeerden bezit te nemen van het lichaam van een levende. Ik word niet vrolijk van dit soort bakerpraatjes. Ten eerste brengt het ons terug naar de tijd dat mensen klein werden gehouden door angst te zaaien. Ik weet niet of dat nu wel zo correct is. Jarenlang hebben wij erover gedaan om over zulk bijgeloof heen te komen, en nu wekken we de angstgevoelens weer op, zeker bij kleine kinderen. En iedereen weet waar het toe kan leiden als een kind angstig opgroeit. Ten tweede vind ik het respectloos naar de doden. Respect voor de dood, dat hebben wij in eeuwen opgebouwd, om hen zo hun rust te gunnen. Een vredig kerkhof waar de doden met rust worden gelaten. Halloween zou zo maar aan kunnen zetten tot grafschennis. U ziet het misschien als onschuldig vermaak, maar de oorsprong van het verhaal is wel dat de doden uit hun graven zouden komen.

Triest genoeg zijn er ook graven van kleine kinderen, moeten ouders die toch al met onmetelijk verdriet zitten dan geconfronteerd worden met de gedachte dat ook hun kleine lieveling als een zombie uit zijn grafje komt om bezit te nemen van het lichaam van een ander kind? En wat te denken van alle ouders van levende kinderen? Die gaan straks met een scheef oog naar de ouders van een overleden kind kijken, uit angst voor het binnentreden van de geest van het overleden kind in hun eigen kind. Misschien gaan ze elkaar mijden of erger, en dat alleen maar omdat geen gemeente wil meewerken aan de afschaffing van of tenminste een verandering aan dit zogenaamd onschuldige feest.

En dan heb ik het nog niet eens over al het snoep dat ermee is gemoeid. Miljoenen kinderen worden volgepropt met chemicaliën op de Halloweenavond. We zouden inmiddels toch beter moeten weten? En van mij hoeft het heus niet afgeschaft te worden hoor, maar men moet wel mee met zijn tijd. Men zou bijvoorbeeld Halloween in juni kunnen vieren als het nog licht is en het schrikeffect geminimaliseerd wordt. De verwijzing naar de doden moet er echter uit, dat kan gewoon echt niet meer in deze tijd. Het is beledigend en stigmatiserend, en het kan aanzetten tot haat, zoals ik uitlegde. En verder zouden volwassenen geen snoep meer moeten uitdelen aan de kinderen, maar iets gezonders, zoals een stukje komkommer of een kiwi.

Ik weet, het is geen populaire boodschap, en het zal op veel weerstand stuiten van wat koppige, aan tradities hechtende Amerikanen, maar dat moet dan maar. Het maatschappelijke belang is immers een groter belang dan het belang van een voortbestaan van een traditie.

6 reacties op “Halloween in 2013, kan dat nog wel?

  1. Ximaar schreef:

    De criminaliteit in de USA is procentueel vele malen hoger dan hier en dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Snel een Jamaicaanse met vodoo-ervaringen (een Transsylvanische Roemeen zou ook kunnen) dit tot op de bodem laten uitzoeken.

  2. CiNNeR schreef:

    En wat te denken van al die gemutileerde pompoenen! Een slachting, wat ik je brom.

  3. Emigrant schreef:

    Ja, het wordt tijd voor een Partij voor de Groenten.

  4. Ximaar schreef:

    @Emigrant: Het malle is dat ‘plantaardige’ mensen helemaal niet aardig voor planten zijn, ze eten groente en fruit doorgaans onverdoofd op.

  5. CiNNeR schreef:

    @Ximaar: waarop ik me dan nieuwsgierig afvraag: hoe verdoof je een plant?

  6. R van InR schreef:

    Weerstand, hoezo? Prima idee! En dan ook de letter ‘w’ vervangen door de letters ‘gr’.

Zegt u het maar

