Weekdier

Your stats are booming! Looks like Mack is getting lots of traffic. A spike in your stats, your blog “Mack” appears to be getting more traffic than usual! Dat zijn prachtige berichten. Fijn dat er nog mensen zijn die lezen. Een klas vol, want het zijn er ongeveer 30 per dag. Alleen vandaag hebben die 30 gemiddeld 13 keer gekeken naar mijn weblog, en dat is wat meer dan normaal. Normaal kijkt men zes keer per dag. Waarom men vandaag twee keer zoveel keek wordt er niet bij verteld. Dat kan een computer ook niet registreren natuurlijk. Ik zelf ook niet, ik vind het alleen altijd een beetje “eng” dat ik na een openhartig logje ineens zoveel interesse krijg. Alsof iemand mij volgt van wie ik liever niet heb dat hij mijn verhalen leest. Ik zie ineens gezichten voor me van collega’s die graag openhartigheid van een ander horen zodat ze het tegen je kunnen gebruiken. Valse mensen.

Ik haat valse mensen, hetzij in de betekenis van gemeen, hetzij in de betekenis van onecht. Dat je niet het achterste van je tong laat zien is iets heel anders. Dat is immers alleen toegankelijk voor de huisarts en die heeft een beroepsgeheim. En in meer figuurlijke zin voor mensen die langzaam zijn doorgedrongen tot je vertrouwenspersonen. Als u terugdenkt aan een middelbareschoolklas, dan zaten daar een stuk of vier mensen in die grote gelijkenissen met een weekdier vertoonden. En ook die vier mensen per klas moeten brood verdienen en waren rond in het arbeidsproces. U komt ze dus ergens tegen, vroeg of laat. Deze mensen zijn alleen te bestrijden met eerlijkheid die uiteraard het langst duurt. Als hun valsheid geen grip krijgt dan zullen ze reageren als een demoon op wijwater.

Ik denk zelf dat het jarenlang volgen van een weblog een net zo’n goed beeld geeft van het diepste waarden van de schrijver dan wanneer je iemand echt kent. Natuurlijk weet je meer als je iemand echt kent, maar wie kan jarenlang vals acteren op een weblog zonder door de mand te vallen? Als ik leugens vertelde dan zou iemand dat op een gegeven moment opvallen. En natuurlijk vertel ik wel leugens, maar dan zodanig dat het direct opvalt.

Wat ik eigenlijk wil zeggen met dit logje? Dat ik best wel blij bent dat u af en toe naar mijn verhaal komt luisteren zonder dat ik me zorgen maak over de integriteit van degenen bij wie ik ook lees, of degenen die regelmatig reageren op openhartige manier. En als er soms een weekdier tussen zit, dan kan die mij niet vasthouden.

21 reacties op “Weekdier

  1. von Bloghausen schreef:

    “maar wie kan jarenlang vals acteren op een weblog zonder door de mand te vallen?”
    JOEHOE *zwaait*

  2. Mack schreef:

    Oh ja, je hebt er altijd tussen die denken dat de lezer hen niet door heeft.

  3. Irene schreef:

    Bij mij trek je het waarheidsgehalte anders regelmatig in twijfel. Maar dan denk altijd ‘och, het is Mack’, en die meen ik behoorlijk te kennen 😉

  4. Mack schreef:

    Ik denk ook dat dat zo is, Irene. En ik geloof jou op je woord. Je wederhelft, die check ik altijd even nog een keer. 😉

  5. Irene schreef:

    O ja, die. Zou ik blijven doen 😀

  6. Fien schreef:

    Het is de diversiteit in je logonderwerpen. Waardoor je elke keer weer nieuwsgierig bent, wat je nu weer de moeite vindt om over te schrijven.
    Daarnaast spelen goed taalgebruik, weinig spelfouten en prettig lopende zinnen een rol.
    Het is daarnaast heel vaak humoristisch beschreven en je weet, humor is de smeerolie van een goed stukje.
    Waar je ook over schrijft, je gezin, het werk, je lichamelijke klachten, hé, hoe gaat het met de rug en die alternatieve methode uit Duitsland?, religie, politiek, je leest het met plezier.
    En lang niet altijd reageer ik. Maar ik klik wel elke dag even op Mack. (en sommige gelinkten).

  7. Ximaar schreef:

    Zelf doe ik beter m’n best om mijn pseudoniem te bescheremen. Ik heb ook geen last van doorblatende collega’s of familie. Want volgens mij moet je het misschien wel buiten je blog zoeken. Denk aan iemand die je (indirect) ontmoet op facebook en verder gaat zoeken.

    Zelf heb ik een paar golven aan facebookbezoekers gehad. Omdat ik daar niet meer bij kan, kan ik niet zien wie vandaar naar m’n blog doorverwijzen. Zorgen maak ik me er niet om, omdat ze tot dusver altijd doorgeklikt hebben op pagina’s die in het geheel niet persoonlijk zijn.

    Mijn opdeling der mensheid is overigens minder scherp. Met zeker 90% van hen heb ik totaal geen problemen en schijnen oprechtheid, menselijkheid en bijvoorbeeld milieuvriendelijkheid hoog in het vaandel te dragen. Bij de overige 10% is er iets aan de hand tot erg veel aan de hand. Die grenzen zijn erchter niet scherp en hangen sterk van het onderwerp en de situatie af. Vaak zijn ze (deels) cynisch geworden door negatieve ervaring. Enkele overduidelijke professionele knoeiers, gladjani en ronduit kl**tzakken doen toch ook af en toe iets gunstigs, al was het maar dat ze je alert houden.

  8. Laurent schreef:

    @Ximaar: ‘Gladjani’ 😀

  9. R van InR schreef:

    Huh? “die check ik altijd even nog een keer”? Ik ben eerlijk, transparant en recht door zee! Nou ja, ok, meestal dan hè, in ieder geval als het over auto’s gaat.
    Sinds er lezers zijn die hun RSS reader eens per kwartier (absurd, zeker weekdieren) laten kijken of er weer een nieuw logje on-line is kijken wij niet meer naar de stats.

    OT. Ik hoorde dat je rookt; dat vind ik nu weer echt min!

  10. Mack schreef:

    Hoezo vind je dat min? Vind je rokers minder? Ik rook schandalig weinig!

  11. R van InR schreef:

    Nou nee, ik vind rokers niet minder maar wel minder slim (enorm eufemisme). Van iemand zoals jij, die veel bezig is met zijn uiterlijk, met zijn tanende mannelijkheid en sex-appeal en de aftakeling die inzet als je de 40 bent gepasseerd zou ik verwachten alles te doen om gezond te blijven.

  12. Mack schreef:

    Ik zag in de tv show een man die voor een tv programma allerlei onmogelijke dingen deed. Zeven dagen rennen in de woestijn, body building, tussen haaien zwemmen, een boeing landen, noem het maar op. Enorme conditie. Hij was 44. Ik zei tegen Linda: zie ik er ook zo oud uit?

  13. R van InR schreef:

    Precies, dat bedoel ik. Het gaat er niet om hoe je er uit ziet. Leeftijd zit voor 90% tussen je oren.

  14. Mack schreef:

    Dat ben je ook pas gaan vinden toen je in de spiegel zag dat je niet langer kon volhouden dat je jong en vitaal was.

  15. R van InR schreef:

    Misschien niet (piep)jong, maar wel vitaal!
    Hoe weet je dat trouwens? Daar heb ik nooit een logje over geschreven.

  16. Mack schreef:

    Dat straal je uit! Tenminste, in woorden wel. 😉

  17. MarloesMarloes schreef:

    * glijdt even naar binnen en kruipt meteen weer in haar huisje*

  18. Margo schreef:

    Ben ik even weg verander je hier van alles! Is het niet al erg genoeg dat er allemaal icoontjes van uiterlijk veranderen op de mobiele apparaten?

  19. Margo schreef:

    😦
    Deze moest er nog bij.

  20. riakristelijn schreef:

    Bij mij dreigt er zelfs iemand naar een advocaat te gaan, Dat komt omdat ik ook wel een beetje vals ben… eigenlijk :-/

  21. Jolie schreef:

    Met Fien ben ik het helemaal eens! Ohnee, laat ik niet beginnen met “eens’ zeggen, want ik lees hier tientallen zinnige reacties 🙂

    En wat de Stats betreft, er wàs ten tijde van je bezoekerspiek ook een stroomstoring in H’sum 😉 Dat biedt 2 (extra) mogelijkheden:
    a) Het Mediapark las ZO massaal je blog dat de stroom uitviel
    b) Voetbal viel ineens van de TV, dus héél Nederland RENDE naar zijn computer, en tikte mackwebber.wordpress
    Ja, of het zijn tòch je cleegaas, die het openhartig logje meelezen, maar ik denk eigenlijk van niet, de vaste lezers wilden waarschijnlijk weten hoe het er verder mee ging.

Zegt u het maar

