Samenhang

Het zijn golfbewegingen. Vroeger was niet alles beter en de wereld gaat er niet aan. Vroeger waren sommige dingen beter en de wereld verhardt momenteel. Maar het gaat ook weer goed komen. De natuur zelf grijpt keihard in, ook zonder dat we het in de gaten hebben. Nu is er een horkenoverschot maar dat herstelt zich wel. Momenteel worden er alleen lieve kindjes geboren. De tijd van de Ricardo’s is voorbij, ze krijgen weer minder agressieve namen. Het duurt nog een jaar of twintig en de balans slaat weer de andere kant op. Misschien was de hippie beweging wel een correctie op hetgeen twintig jaar daarvoor gebeurde.

Ikzelf ben uit de laatste maanden van de jaren zestig, want ook de hippie beweging moest een halt worden toegeroepen. Het was best een poosje leuk natuurlijk, maar met sandalen en bloemen in je haar ga je het uiteindelijk ook niet redden. De schoorsteen moet ook roken, tenslotte. Eigenlijk komt het hier op neer, je kunt doen wat je wilt, het maakt allemaal niks uit, geen situatie blijft altijd bestaan. Op een dag is er een overdosis van de situatie en vanaf dat moment is het tegengif in de maak. Evenwicht is er slechts voor hele korte perioden, de balans slaat dan uit naar de ene, dan weer naar de andere kant. Tussen al dat geweld wordt van de mens gevraagd evenwichtig te blijven. Maar de menselijke hersenen werken daar niet aan mee, die zijn geprogrammeerd op overleven, en niet op het erop na houden van principes. De schaakgrootmeester en ik kunnen dezelfde zet doen, alleen is hij in gedachten al zestien zetten verder, ik moet mijn volgende zet laten afhangen van de beoordeling van het bijgewerkte schaakbord. Maar toch deden we dezelfde zet, het resultaat is gelijk. Een mens kan heel lang het zelfde standpunt innemen, de argumenten ervoor kunnen totaal verschillend zijn.

Misschien heb ik een poging tot filosofie gedaan, maar misschien ben ik gewoon zo moe dat mijn gedachten niet meer helder zijn. Of ik maakte briljante moderne kunst of ik morste per ongeluk met verf. Ik gaf de bal een trap en hij belande in de kruising of ik richtte op de kruising na jarenlange training. We weten het niet. Het komt vast wel goed.

13 reacties op “Samenhang

  1. Laurent schreef:

    Nee, het komt niet goed, maar het is wel een mooi artikel.

  2. CiNNeR schreef:

    Er gaat een wat melancholische sfeer vanuit (vind ik tenminste), al kan ik je niet vertellen waarom.

  3. R van InR schreef:

    Natuurlijk komt het goed. Het is al heel erg goed. Mens, dier en plant hebben dit toch maar mooi voor elkaar gekregen in ons melkwegstelseltje!

  4. Dhyan schreef:

    Ik heb net als Laurent het idee dat het maar een en dezelfde kant blijft opgaan.

    Het zal zeker wel dat we over een tijdspanne van circa twintig jaar weer een omslaggolf hebben, maar waarom daarmee twintig jaar wachten en niet actief zijn om ons van ons horkengedrag bewust worden?

    Zo’n perfecte balans tussen de polen zou maar saai zijn, maar de beweging tussen die zo extreem ver uit elkaar liggende polen lijkt me ook weer niet nodig. Ik lees graag waar men met bewustwording bezig is.

    Iedereen die graag gezien is kan daarin een voorbeeldfunctie hebben, mij aan het denken zetten waarom ik bepaalde ideeën aanhang en tengevolge daarvan een bepaald gedrag vertoon.

  5. R van InR schreef:

    Wel fijn dat je de Golf(bewegingen) nog even noemt en al in het derde woord.

  6. Irene schreef:

    En ik was even bang dat je was begonnen met golfen. Maar gelukkig, het is maar filosofie.

  7. Margo schreef:

    Het leven is één grote golfbeweging. Soms met wat meer piekjes en soms wat meer dalen. Als wij ons op een piekje bewust worden van ons bestaan en alles eromheen, voelt het onvermijdelijke dal dat daarna volgt als een teruggang. Maar als we genoeg vaart hebben komen we dat dal ook wel weer uit, zoals altijd.

  8. Ximaar schreef:

    Eigenlijk zijn het klotsbewegingen en de maan en de zon zijn naar mijn mening flinke aanstichters. Dwz de maan is de grootste boosdoener. Die zorgt voor 2x daags eb en vloed en laat de oceanen dus flink klotsen. Per 28 dagen is ook een golfbeweging die door diezelfde maan wordt veroorzaakt. Vroeger dacht men dat dat kwam door de sterren en wilde men 12 periodes in een jaar. Dat is net iets te lang en daardoor werkt dat niet goed. Op die 28 dagen is het bioritme gebaseerd en dat snijdt meer hout. Als je je belabberd voelt dan is de kans erg groot dat je je 14 dagen (een halve periode) later fantastisch voelt. Je merkt het doorgaans niet zo omdat het een sinus- ofwel golfbeweging is.

    De zon doet er een schepje bovenop door het kantelen van de aarde. Als daardoor de dagen korter worden, worden mensen somberder en als de dagen lengen zien zij het weer zitten. De zon heeft nog een cyclus en die duurt circa 11 jaar. Per 11 jaar is de zon het actiefst met de meeste uitbarstingen. Die 11 jaar zie je terug in de 11-stedentochten. Per 11 jaar zijn de winters iets kouder en is er meer kans op zo’n tocht. En net als dat bioritme aangeslingerd door de maan zou ook dat ons humeur kunnen beïnvloeden.

    Bij mezelf kan ik er op dit moment weinig van merken. Ik heb weinig pieken en dalen en kan niet zeggen dat ik me 14 dagen, een half jaar of 5,5 jaar eerder totaal anders voelde en bijvoorbeeld een andere kijk op de wereld had. Komt waarschijnlijk omdat ik niet naar pieken streef (geluk zoek) en dan komen de dalen (tegenvaller die ontstaan na het wegebben van geluk)ook niet. Kinderen leven nog niet zo met hun verstand en bij hen kan je die 28 daagse cyclus g oed merken. Ze worden per 28 dagen uitheinig en volgens mijn moeder kwam er dan harde wind. En dat klopt, want die wind wordt idd ook aangedreven door de aantrekkingskracht van de maan. Tegenwoordig bestempelen we drukke kinderen als ADHD en zien we de relatie niet meer met het weer en de maan.

  9. Laurent schreef:

    Prachtig verhaal, Ximaar 🙂

  10. Margo schreef:

    Dat klopt Ximaar. Wij zeiden vroeger, als de kinderen erg druk waren: er is storm op komst.
    Ikzelf ben nogal zwabberig, labiel, maar denk niet dat de zon of maan daar iets aan doet.

  11. Mack schreef:

    Ik heb het ook wel eens gehoord. Slaat nergens op. In de Filipijnen waren ze zeker allemaal extraam druk?

  12. Margo schreef:

    Als dieren een veilig heenkomen gaan zoeken, kun je dat als mens ook maar het beste doen. Dieren voelen extreme weersveranderingen aan.
    Kinderen zijn regelmatig druk, ongeacht wat er qua weer op volgt. Vooral als het herfst wordt en ze veel binnenzitten. Dat is ook de tijd dat het nogal eens wil stormen. Dus er is een oorzaak voor het een en een gevolg van iets anders denk ik.

Zegt u het maar

