Nuchter

Gisteren zapte ik langs een programma waarin hersenen van mensen werden gefopt. Tot drie maal toe stonk ik er niet in. Eerst was er een voorbeeld waarbij twee keer hetzelfde woord in een een zin stond zonder dat mensen dat opmerkten. De hersenen laten overbodige informatie weg omdat ze reeds begrepen hadden wat er stond. Daarna werden er twee rijen woorden getoond en moest men zeggen welk woord uit de tweede rij ook al in de eerste voorkwam. Iedereen was het over hetzelfde woord eens, terwijl dat woord helemaal niet in de eerste reeks voorkwam, er was alleen een woord dat er een associatie mee had. Hersenen voegen gebeurtenissen toe om info begrijpelijk te maken. En de derde keer kwam er een illusionist aan te pas en was ik dus extra op mijn hoede. Ik zag bij een simpele truc gelijk wat er mis ging. Doet er verder niet toe, maar de uitgangspositie was ineens anders. Hersenen gaan kennelijk uit van een bepaalde logische situatie.

Ik had in drie gevallen door wat de proefpersonen niet door hadden. Zij hadden normaal werkende hersenen. Ik dus niet. Ik heb een hersenafwijking want de mijne lieten geen overbodige informatie weg, zodat de boodschap ook met zo min mogelijk energie begrepen werd. En de mijne voegden geen valse informatie toe, die zorgden voor het zien van snelle verbanden. En de mijne gingen niet uit van een gelijke beginsituatie, noodzakelijk om logisch te denken. Voor u verklaart het misschien veel. Mijn soms onnavolgbare logjes komen voort uit een afwijking. Maar mijn geheugen voegt geen fantasie toe. Dus als u hier soms wat sterke verhalen leest, wees vooral niet bang dat ik ze zelf geloof. Over vier weken ga ik naar Hans Klok. Ik maak mij geen enkele illusie dat ik het zal snappen.

13 reacties op “Nuchter

  1. rob hamilton schreef:

    Het verklaart mogelijk waarom jij wel boekhouder moest worden.

  2. Pauline schreef:

    Typisch een boekhoudersbrein.

  3. R van InR schreef:

    Ik vind kleine hersenafwijkingen helemaal geen probleem; je wilt toch niet allemaal grijze muizen in de werend!
    Je kan je in het algemeen ook afvragen wiens hersenen afwijken, de jouwe of die van anderen. Gezien jouw vreemde voorliefde voor een bepaald automerk, is het in jouw geval denk ik wel duidelijk. Misschien gewoon iets te ver doorgeëvolueerd 😉

  4. Mack schreef:

    Alfa Romeo bedoel je? En eigenlijk al het schone wat uit Italie komt? Tja, ik verkies dat eenmaal boven die kartonnen dozen van onze oosterburen. Kan ook niet begrijpen dat iemand dat mooier vindt, maar ja, dat is mijn afwijking.

  5. R van InR schreef:

    Ik bedoelde het positief hoor. Anders had ik wel gezegd: “Misschien niet ver genoeg doorgeëvolueerd”.
    Verder moet “werend” “wereld” zijn.

  6. Mack schreef:

    Ik geloof geloof ik niet in evolutie. Ik ben duidelijk van scratch af aan opgebouwd.

  7. R van InR schreef:

    Dat meen je niet. Iedere zichzelf respecterende aardbewoner kan anno 2013 niet meer om ‘natural selection’ heen.
    Jij en ik zijn op een heel natuurlijke wijze van scratch af aan geselecteerd.

  8. Mack schreef:

    Oei, het merendeel respecteert zichzelf niet. Daar moeten we wat aan doen.

  9. R van InR schreef:

    Ja leuk, jij en ik op pad als Darwin’s getuigen 😉

  10. Mack schreef:

    Darwin heeft niet echt bestaan. Hij is een verzinsel van de atheïsten om ook een God te hebben.

  11. Margo schreef:

    Ik lees net bij Aarch hoe haar hersens door een vlinder op het verkeerde been werden gezet. Foppen hoort bij de natuur.

  12. R van InR schreef:

    Darwin was een gewoon mannetje; Einstein was een god.

Zegt u het maar

