Fantastisch

Afgelopen weekend scheerde onze aarde door een wolk ruimtepuin, wat resulteerde in het kunnen aanschouwen van 200 vallende sterren per uur. Ik heb er geen een gezien, maar als de wetenschap zegt dat het zo is, dan is dat zo. Onze aarde maakt gigantische reizen door het heelal. Ik zelf ben nog nooit buiten Europa geweest, en word vaak met een minzaam lachje aangekeken, maar ik realiseer me tenminste wel de afstanden die ik afleg. En dat zonder energieverbruik, als je de oerknal even buiten beschouwing laat. Met 104.000 km per uur reist de aarde om de zon. En de zon reist weer 220 km/s door ons melkwegstelsel. En wij gaan gewoon mee. Ondanks dat zijn er nog steeds mensen die reizen als ultiem doel hebben. Terwijl je op de meest exotische plekken komt zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Niemand verneemt er iets van, vroeger dacht men zelfs dat we stilstonden. Ik begreep als kind niet waarom de Australiërs niet van de aarde afvielen, want dat wij bovenop leefden mocht duidelijk zijn. Al snel werd mij uitgelegd dat het de aantrekkingskracht van de aarde was, en dat begreep ik. Hun voeten werkten als ijzer op een magneet, maar hun haren hingen naar beneden, ik deed het voor, ondersteboven hangend aan een klimrek. Is het u wel eens opgevallen dat de maan een bol is? U wist het wel, maar heeft u de maan ook wel eens als een hangende bol in de lucht gezien? Er hangt een enorme bol boven ons die oceanen naar zich toe trekt maar desondanks blijft hangen waar hij hangt. Waar hij aan hangt, dat weet niemand. Het bevestigingspunt van de maan moet op de donkere kant zijn. Er is en stuk van de maan dat nooit zichtbaar is vanaf de aarde. Boze tongen beweren dat de nazi’s er wonen. Die hebben een tentharing in het maanoppervlak bevestigd met daaraan een eindeloze scheerlijn die de ruimte in gaat. Wij kunnen het niet zien, maar daar hangt de maan aan.

Natuurlijk is de wereld zoals wij hem waarnemen vele malen interessanter dan wat de wetenschap verklaart. De wetenschap is het einde van de fantasie. Zonder fantasie is het heelal zwart en de wereld grijs. Depressief en cynisch. Zo noemen ze de waarheid. De waarheid is ook dat je nooit de staatsloterij wint. Maar erover fantaseren is minimaal zo mooi als hem echt winnen. Hem echt winnen maakt een einde aan de fantasie en aan het geluk. Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Mooi spreekwoord. Ik mag daarom graag fantaseren over de rand van het heelal, andere bewoonbare planeten, en misschien wel compleet andere natuurwetten. Gewoon het onbekende. Het is al grijs genoeg in december.

6 reacties op “Fantastisch

  1. Laurent schreef:

    Ik vind de echte natuurwetten al meer dan bizar genoeg, ik heb geen fantasie nodig om dat interessanter te maken.

  2. Jolie schreef:

    Als elke juf en meester nu zo boeiend over de wereld en de kosmos sprak, kozen er vast veel meer jongeren techniek en andere ‘beta-vakken’ 🙂

  3. R van InR schreef:

    Ik ben blij dat je dit even uitlegt van die lange scheerlijn. Ik vroeg me altijd al af waarom de maan niet geleidelijk steeds verder weg, of naar ons toe, drijft. Ik neem aan dat er net zo’n scheerlijn, maar dan hittebestendig, naar de zon loopt om deze op zijn plaats te houden.

  4. Mack schreef:

    Ja, het is een hittebestendige scheerlijn waar je nooit over struikelt.

  5. Ximaar schreef:

    Ik vond altijd al dat stilstand achteruitgang is en nu lees ik dat die achteruitgang 792 +/- 104 Mm/h bedraagt. De rest slingert gezellig verder. 🙂

  6. EstherD schreef:

    Ik las van het weekend dat de kosmos ‘slechts een projectie is en veel platter dan we denken.’ Nou, daar ging dan mijn fantasie over het oneindige heelal.

Zegt u het maar

