Een echte vent

Onlangs zei iemand tegen mij dat echte mannen zouden stoppen met roken op 1 januari 2014. Nu ben ik het daar niet mee eens, want niet voor niets is het gezegde: “het is geen man, die niet roken kan”, maar het bracht mij toch op een idee. En zonder dat ik me mentaal voorbereidde, bewust afscheid nam of hele goede redenen zocht om er mee te stoppen, zit ik hier op mijn eerste rookvrije dag met wat meer energie dan anders. Nu rookte ik wel schandalig weinig, maar toch. Ik kende wel twee momenten vandaag dat ik wel erg veel trek in een sigaret kreeg, maar ik heb ze weerstaan. Maar dat is allemaal het moeilijkste niet. Het moeilijkste is het op de lange termijn weerstaan, in vakanties, op feestjes, weet ik het. Want ik ben iemand die makkelijk een dag zonder kan dus het gevoel heeft dat hij niet echt verslaafd is. Die eigenlijk ook vindt dat drie á vier sigaretten per dag weinig kwaad kunnen.

Maar ik dacht maar aan die stinkadem en mijn stinkvingers als ik gerookt heb. Het eerste wat ik deed was mijn handen wassen na het roken. En roken stinkt tegenwoordig eenmaal. Vroeger niet, toen rook het gewoon naar rook. Ook ga ik angstvallig de weegschaal in de gaten houden. Mocht blijken dat mijn gewicht omhoog gaat, dan begin ik onmiddellijk weer met roken. Want we weten allemaal dat overgewicht niet goed is. Nee, het is allemaal wat vrijblijvend gegaan,  dat stoppen met roken. Ik sta er niet zo enorm achter, dus het is gedoemd te mislukken. Aan de andere kant ben ik nu een dag op weg, en ik ben eerder eens een paar jaar gestopt, dat was helemaal niet het einde van de wereld, al denk je dat vlak vóór en vlak nadat je stopt. Vrij snel is de behoefte weg, maar het duurt iets langer voor de kick van het stoppen weg is, en dát is het moment waarop je moet volhouden. En misschien zit daar wel mijn voordeel, die kick van het stoppen is er niet, dus ik moet nu gelijk al volhouden.

Nou ja, we zullen eens zien. Ik ben altijd zo gek dat ik mij laat opjutten door iemand die zegt dat je geen echte vent bent als je niet stopt met roken. Een echte sportman stopt met roken, dat wel natuurlijk. Of begint met sporten. Hoewel, een rokende sportman die ineens stopt is dat een echte sportman? Of iemand die begint met sporten is een echte sportman? Nee, beide stellingen zijn onjuist. Een echte niet-roker is iemand die nooit rookt. Een echte vent is een vent die zijn figuurlijke ballen toont. Niet zijn letterlijke natuurlijk, want dan eindig je in een politiecel. In die zin kunnen vrouwen ook prima een echte vent zijn. Ze hadden gewoon nooit moeten ontdekken dat roken slecht was voor je gezondheid, want toen die kennis er nog niet was was het ook heel gezond. Jean Louise Calment kwam er op haar 117e jaar achter dat het niet gezond was en is onmiddellijk gestopt. Gelukkig was ze er op tijd bij, anders was ze met 122 jaar nooit de oudste mens ooit geworden.

11 reacties op “Een echte vent

  1. R van InR schreef:

    Prima, en nu volhouden!
    Jammer dat je motivatie zo gering is. De kick kun je ook halen uit het feit dat je jezelf in de hand hebt en gewoon stopt met een overbodige, slechte, smerige en dure gewoonte, m.a.w. dat je een Echte Vent bent.
    Als je nog meer argumenten wilt, laat het even weten, ik heb er nog tientallen.

  2. Margo schreef:

    Je zit je nu al in te dekken voor het geval je het niet redt. Natuurlijk kun je stoppen. Ik rookte ook weinig. Ik was niet verslaafd, dat was ook het laatste dat ik wilde: ergens van afhankelijk zijn, en zeker niet van iets dat je gezondheid en je geld kost. En nog smerig is ook. Mijn man rookte nog twee jaar, en stopte pas toen zijn vader overleed aan een hartinfarct. Het is beter als Linda ook stopt. Een echt wijf ….. 🙂

  3. Mack schreef:

    Nou nee hoor, een echte vent zijn heeft niet te maken met roken, dat hangt echt van andere dingen af. En het is beter als Linda stopt…je hebt geen idee waar je het over hebt.

  4. Margo schreef:

    Ik wel, maar jij niet. Daarom in andere woorden: wie wil stoppen met roken (zuipen, snoepen enz.) heeft het makkelijker als z’n partner/huisgenoot ook stopt (of die gewoonte nooit had). Kwestie van verlokkingen …

  5. Mack schreef:

    Ga je nu in 2014 weer gewoon door met het beter te weten, Margo? Welkom dan hier. 😉 Als Linda nu met mij mee zou stoppen, dan zou ik na twee dagen stoppen met mijn poging omdat ik haar mee had gesleurd in deze ellende. Vorige keer toen ze stopte gebeurde er iets heel vervelends. Dat blijft toch in je hoofd zitten. Het is het beste als Linda zo weinig mogelijk rookt, en zij blijft ook al onder de tien sigaretten per dag.

  6. Margo schreef:

    Niks beter weten: psychologisch inzicht. 😉
    Nòg zo’n inzicht: als je echt wil stoppen geef je daar geen ruchtbaarheid aan. Dan bemoeit niemand zich ermee en het bespaart je een ‘afgang’.
    Overigens lijkt het me best te doen, van 10 naar één feestelijke sigaret per dag! 😀
    Succes!

  7. Mack schreef:

    Oh nee, ik doe het andersom. Als ik weer begin geef ik daar geen ruchtbaarheid aan. Gewiekst inzicht.

  8. R van InR schreef:

    Ik heb er het volste vertrouwen in. Natuurlijk houdt Mack het vol; hij is toch een Echte Vent.
    Verder vind ik één feestelijke sigaret per dag niks; stoppen is stoppen.
    Als iemand zegt: “Ik kan makkelijk stoppen, ik rook maar een paar sigaretten per dag”, dan kan ik alleen maar glimlachen en dan denk ik: Stommerd!

  9. Mack schreef:

    Oh, ik denk dan juist: wat goed!

  10. Margo schreef:

    Van één naar nul is maar een piepklein stapje, R. Eigenlijk ben je als je op één sigaret per dag zit al gestopt. Maar je houdt jezelf nog even voor de gek.

  11. R van InR schreef:

    Precies Margo. Roken, ook één sigaret per dag, is voor verslaafde loozers die zichzelf voor de gek willen houden. Als mijn vrouw begint met roken, kus ik haar nooit meer. Verder ben ik best aardig en vriendelijk.
    Ik denk dat Mack een Echte Vent is, dus hij stopt 100% !

Zegt u het maar

