Doorbijten

Ik heb toch een beetje doorgebeten in het boek waar ik niet doorheen kwam, en ik ben er doorheen. Ik weet nu een kleine geschiedenis van bijna alles. Tenminste, half, want ik ben op de helft. Vrolijk wordt een mens daar niet van. Er schijnt zoveel lood in onze atmosfeer gepompt te zijn de afgelopen 80 jaar, dat het zichtbaar is in ons bloed. Wij vragen ons maar af waar al die ziektes tegenwoordig toch vandaan komen, maar dit is een oorzaakje. Gelukkig is het lood inmiddels uit de benzine, maar dit effect ijlt nog honderden jaren na. Het verklaart tevens waarom wij gemiddeld overgewicht hebben. Lood in het bloed, dat daar nooit iemand eerder op gekomen is.

Verder, het magnetisme van de aarde is met 6% afgenomen ten opzichte van nog helemaal niet zo lang geleden. Ik heb de cijfers niet paraat, maar ik dacht sinds 2000. Ik weet ook niet meer waar magnetisme voor dient, maar zonder magnetisme is er geen leven mogelijk, dat staat vast. Het zou kunnen dat de polen aan het draaien zijn, dat schijnt regelmatig voor te komen in de geschiedenis van de aarde, en dan is er vast niks aan de hand. Voor mij verklaart het waarom de Noordpool smelt en het ijs op Antartica toeneemt. Hoe dat in zijn werk gaat, ik heb geen idee, maar vroeger barstte het ook van de spreekwoorden, gezegdes en aannames waarvan men geen idee had hoe het kon, maar waar een kern van waarheid in zat. Dus daarom.

Tokyo zal weggevaagd worden van de kaart. De vraag is niet of het zal gebeuren, maar wanneer. De laatste grote aardbeving daar was 80 jaar geleden, (kan er 50 jaar naast zitten) en het ligt op de grens van drie tectonische of platonische, iets met sonische in elk geval, platen. Die platen bouwen zo’n druk op dat één ervan een keer barst. Bam! Weg Tokyo. Ik zou vanavond nog iedereen laten evacueren.

Meest verontrustende: de allesvernietigende meteoriet. Ik dacht altijd (teveel films gezien) dat ze die jaren van te voren zouden zien aankomen en er een atoombom heen zouden sturen, maar nee. We zien hem hooguit een seconde voor inslag aankomen. Een rots met het volume van een flinke berg ramt zich met 90.000 km/u in de aarde en het is direct gedaan met een miljard mensen en de rest volgt in de maanden daarna. Waarschijnlijk slaat hij niet in Tokyo in want dat zou één ramp schelen. Eens in de miljoen jaar slaat zo’n gevaarte in op aarde. De laatste keer dat het gebeurde, gebeurde het in Mexico. Alle Mexicaanse springbonen nog aan toe! De hele wereld zat honderd jaar in het donker.

Een positief bericht: mensen die een gelukkige jeugd hadden hebben meer kans om depressief te worden dan mensen die een rampzalige jeugd hadden. Dit omdat het latere leven toch wat tegen kan vallen waar het leek dat vroeger alles vanzelf ging. Dit komt overigens niet uit het boek, maar ik hoorde het vanochtend op de radio. Aangezien er tegenwoordig veel mensen een nare jeugd hebben zal depressiviteit straks tot het verleden behoren. Verder wil ik benadrukken dat geen van de genoemde cijfers kloppen. Ik heb gewoon geen zin om het na te zoeken. Straks loop ik naar beneden en valt er ineens een meteoriet op aarde. Zou zonde van de inspanning zijn geweest. Maar wat men wel kan leren van dit logje is dat het echt niet altijd goed is om door te bijten.

7 reacties op “Doorbijten

  1. Emigrant schreef:

    Hola, heb ik net een Japanse auto besteld. Die moet nog wel worden geleverd hoor!

  2. Fien schreef:

    En de partner van wijlen mijn vader wordt in september honderd jaar. Ook dat moet maar even gewoon doorgaan.

  3. Margo schreef:

    En nu een gezellig boek, een leuk positief en vrolijk boek met een goede afloop. De laatste zin in zo’n boek is altijd
    ….en ze leefden nog lang en gelukkig! 😀

  4. Laurent schreef:

    Als we geen magnetisch veld hadden werd alle leven kapotgestraald door de ultraviolette straling van de zon. Het magnetisch veld leidt dat om de Aarde heen.

  5. Mack schreef:

    Dat was het! Bedankt voor de aanvulling.

  6. Laurent schreef:

    Althans een zekere vorm van straling, vraag me nu af of het de ultraviolette is; die wordt ook door de ozonlaag tegengehouden. Oh nee, het zijn andere deeltjes die erdoor worden afgeleid inderdaad http://www.universetoday.com/27005/earths-magnetic-field/

  7. Dhyan schreef:

    Lood in het bloed verklaart waarom wij overgewicht hebben, da’s een goeie.

Zegt u het maar

