Schedelfragment

De wetenschap blijft mij mateloos boeien. Ik heb zelf ook wetenschap gestudeerd, onder andere handelswetenschappen op de Havo. Maar daar is het helaas bij gebleven. Latere studies waren van geen wetenschappelijke betekenis. En dat is jammer want wetenschap is de enige manier om geschiedenis te schrijven. Als een wetenschapper iets constateert, dan is het zo. Alexander de Grote kon veroveren wat hij wilde, als de wetenschap ons niet over hem had verteld, wisten wij niks van hem. Laatst is er een stukje schedel onderzocht dat gevonden was op de Maasvlakte. Het bleek om een schedelfragment van de homo sapiens te gaan en de ouderdom bedroeg 9600 jaar. De vondst bewijst dat er 9600 jaar geleden al mensen aanwezig waren in het westelijk gebied van Nederland, wat nu overigens onder water ligt.

Onmiddellijk roept het bij mij de vraag op: hoe weet men zo zeker dat het stukje bot van een homo sapiens komt en niet van een witte haai? Vraag twee is, waarom bewijst het, als het al een mensenrest was, dat er toen mensen leefden in Nederland? Ik bedoel maar, laatst werd er een complete wolf gevonden in Luttelgeest, met kogelgaten door zijn vacht, daar werden toch wat vreemde conclusies over getrokken. Eerst ging men bekijken of het wel een wolf was, iedere leek zag dat al, en toen men dat had vastgesteld concludeerde men dat het beest naar Nederland was gekomen en hier was doodgereden. Maar een paar kogelgaten in zijn hoofd werden weken lang niet gezien. En nu, op basis van een stukje bot weet men dat het van een mens is, dat het 9600 jaar oud is, en dat er rond die tijd mensen leefden op de zeebodem.

Als ik zo’n stukje bot had gevonden had ik het niet herkend als bot. Ik had de zee in gescheerd om te kijken hoe vaak het zou stuiteren op het water, of ik had het meegenomen in de veronderstelling dat het een schelp was. Misschien liggen er tussen mijn schelpenverzameling bestaande uit één schelp, wel botsplinters van homo sapiens van 300.000 jaar oud. Destijds opgevreten door een witte haai voor de kust van Afrika en hier voor de kust van Scheveningen uitgekotst. Je weet het niet. Dan zou de conclusie geweest zijn dat er hier 300.000 jaar geleden al mensen leefden op de zeebodem.

Kijk, dat ze ondertussen kunnen bepalen hoe oud iets is, soit! Maar om dan maar gelijk te concluderen dat op basis van één stukje bot, het om een homo sapiens gaat en dat die hier destijds leefde, ik vind het nogal voorbarig. Maar goed, ik kan niet met tegenbewijs komen. Ik kan alleen vaststellen dat wetenschappers alles mogen concluderen wat overeenkomt met waarnemingen en dat mocht een volgende waarneming anders zijn, zonder verlies van geloofwaardigheid overgestapt mag worden op de nieuwe vaststelling. En dat men oneindig vaak van theorie mag veranderen. En dat je dus nooit weet hoe het nou echt zit.

7 reacties op “Schedelfragment

  1. Emigrant schreef:

    Wetenschappers weten ook een heleboel dingen wél. Ik vind dat het tot hun taak behoort, minder geleerde mensen uit te leggen hoe ze tot hun inzichten en conclusies zijn gekomen; daar mankeert het veel te vaak aan. Vaak lukt het niet, omdat alles zo buitengewoon ingewikkeld is. Ga maar na: de dokter legt je bij voorbeeld geduldig uit wat je mankeert en je snapt het niet! Mij overkomt dat regelmatig.
    Maar ik vermoed dat het determineren van een stukje bot goed mogelijk is en dat daarover uitleg geven ook niet al te moeilijk is. Dan moeten ze dat dus inderdaad doen.
    Dat er vroeger mensen in de Noordzee woonden is al lang bekend uit ‘opgravingen’. Hele werktuigen komen er boven water (http://tinyurl.com/phtsmul).
    Dat de eigenaar van dat botje er een van ons was, en geen immigrant of haaienvoer uit Afrika, is eerder een kwestie van waarschijnlijkheid.

  2. Laurent schreef:

    De Sahara was ooit ook zee.

  3. Laurent schreef:

    Niettemin bewonder ik Mack’s onafhankelijkheid van denken.

  4. Jolie schreef:

    Ja Mack, wat Laurent ook zegt, je onafhankelijk-denken is ronduit bewonderenswaardig. Dat zouden meer mensen moeten doen!
    Toch ben ik het ook wel met Emigrant eens, –maar dàt komt door mijn vader, die lesgaf in dat soort opgravingen. Ik zou hem er graag even bijhalen, maar ik ben bang dat hij dan héél veel tijd gaat steken in het schrijven van een uitleg 🙂 En ik weet dat hij daarvoor veel teveel op zijn agenda heeft staan 🙂
    Zal ik dan maar even proberen te zeggen wat ik denk dat mijn vader zou zeggen.. Ehm, vaak kan men aan de vorm van een bot-fragment zien van welke soort zoogdier of primaat het afkomstig is, en Neanderthalers, die ook heel intelligent waren en destijds in ons gebied woonden, hadden bijv. andere wenkbrauwbotten en andere spier- en peesaanhechtingen in de botfragmenten: je kunt aan Neanderthalerbotten zien dat ze héél gespierd(e vleeseters) waren, veel meer dan wij.
    Ook kan men tegenwoordig, door de samenstelling van de botten te analyseren, zien waaruit de maaltijden van de boteigenaar samengesteld waren. En ik kan me zo voorstellen dat mijn vader zegt dat de vegatatie in Afrika anders was dan die op de Maasvlakte destijds, en de eigenaar andere “dingen” gegeten heeft (dus niet door een haai of walvis elders was opgeslokt en hier is uitgekotst ;-))
    En ja, ook dat ben ik met Emigrant eens, dat had het artikel of de wetenschapper er zelf best even bij mogen uitleggen. Hoe moeilijk het ook is, met een toeschouwer die het snapt, krijgen ze tenslotte ook meer waardering voor hun werk!
    (Ik zal mn vader even vragen of ik geen heel stomme dingen heb opgeschreven;-))

  5. Margo schreef:

    Wij hebben daar pas nog gewandeld, geen bot gezien!

  6. von Bloghausen schreef:

    Schijnt dat ik ook bot ben.

  7. Mack schreef:

    Ik weet niet of ik zo onafhankelijk denk. Ik doe hier het tegenovergestelde van wat ik bij een arts doe, namelijk het oordeel van de geleerde in twijfel trekken. Bij een arts zou ik dat niet snel doen, zeker niet bij mijn huisarts. Maar goed, hier hangt niks van af, dus ik gooi er gewoon even een mening tegenaan.

Zegt u het maar

