Wiebes

Als er een nieuwe staatssecretaris van Financiën aantreedt, volg ik dat met iets meer belangstelling dan normaal. Hij wordt immers de baas van de belastingdienst, en omdat ik een studie belastingrecht heb gedaan, moet ik wel even in de gaten houden wie de kar trekt. Willem Vermeend, prima. Wouter Bos, fantastisch. Jan Kees de Jager, super plus ultra. Maar toen kwam Weekers. Een docent zei destijds al dat we met hem de oorlog niet zouden winnen. En ja, ik moet hem gelijk geven. En nu een voor mij onbekende wethouder, Eric Wiebes.

Laat ik voorop stellen dat ik de man niet ken, maar ik heb hem even vluchtig gescreend. In Delft geboren en werktuigbouwkunde gestudeerd. Dat roept een vraag op. Ligt zijn interesse wel op het juiste vlak? Werktuigbouwkunde is toch iets heel anders dan belastingrecht. Waarom niet iemand met verstand of op zijn minst affiniteit met belastingen? Waarom is de beste man geen werktuigbouwkundige geworden? Waar dienen die studies anders voor? In de politiek is het echter niet ongebruikelijk dat een minister wisselt van departement. Je kunt vandaag minister van Binnenlandse zaken zijn, morgen die van Defensie. Maakt kennelijk allemaal niet uit. Of toch wel? Jan Kees had economie en recht gestudeerd, dat noem ik affiniteit. Wouter Bos economie en politicologie. Hoppa. Willem Vermeend, hoogleraar fiscaal recht, tjakkaa. Weekers, economie, econometrie en rechten. Hmm, gaat dus niet helemaal op.

Goed, deze meneer Wiebes, we wachten het even af, maar hij moet denk ik alleen even op de winkel passen. En hoe lang die winkel nog open is weet ik niet, maar ik zie het geen koopavond worden.

6 reacties op “Wiebes

  1. Ximaar schreef:

    Vergeleken met Weekers is vrijwel elke ander onderminister een vooruitgang. Weekers snapte het misschien wel, maar was niet bij machte om met anderen*) over ook maar iets te communiceren.

    *) Zijn limbabwaans icm structurele laconieke paniekaanvallen gaven hem een behoorlijke achterstand, waarbij je mag afvragen of Rutte dat niet bij aanstelling snapte.

  2. Laurent schreef:

    Van die econometrie is volgens mij niet veel terecht gekomen, toen ik dat nog eens nazocht. Lijkt me een stapje te hoog gegrepen.
    Werktuiigbouw is wel zo’n studie waar een bepaald slag generalisten terecht komt, die vanaf hun eerste jaar al weten dat ze manager willen worden maar net willen doen alsof ze ingenieur zijn, viel mij destijds op.

  3. R van InR schreef:

    Elke Nederlander is toch belastingdeskundige. Toen in NL woonde weet ik dat het tegen de aangiftedatum overal gonsde van de deskundige adviezen.

  4. Mack schreef:

    Zeker. Ik ben me er in gaan interesseren toen ik vroeger hoorde dat je nog snel even wat aftrekbare dingen moest kopen. Dan gaf je 100 euro uit, kreeg je er 50 terug en had je de belastingdienst mooi te pakken. Omdat ik dat niet snapte heb ik me erin verdiept.

  5. R van InR schreef:

    Was bij jou vroeger de de helft van de woonkamer ook “aftrekbare” studeerkamer?

  6. Mack schreef:

    Ik was daar te jong voor. Toen ik een woonkamer had mocht dat niet meer.

Zegt u het maar

