Hernia

Vanochtend kreeg ik de uitslag van de MRI. Een flinke hernia die ik al zag zonder dat de dokter het gezegd had. Mijn wervelkolom zag er indrukwekkend uit vond ik, behalve dan die uitstulping op tussen L4 en L5. Waarom ik vond dat hij er indrukwekkend uitzag weet ik niet. Onwillekeurig had ik gedacht dat het er slechter uit zou zien. Dit leek gewoon op een normaal lichaam met een probleem. Pure onzekerheid over mijn lichaam is dat. Wat ik ermee moet weet ik nog niet goed. Over de behandelmethoden zijn de meningen verdeeld. Er zijn operaties mogelijk, verschillende typen zelfs, maar daar wil men en ik niet zo snel aan. Hernia’s genezen vaak ook weer vanzelf, al dan niet geholpen door fysiotherapie. Op internet barst het van de horrorverhalen over operaties. Maar mensen die je echt kent en er ervaring mee hebben doen het prima na een operatie. De fysiotherapeut die ik heb is geen voorstander van operaties. Logisch, want hij moet zijn eigen praktijk openhouden, hoor ik u denken. Maar feit is wel dat drie van de vier hernia’s geen operatie nodig hebben. In Engeland doen ze nog minder aan herniaoperaties dan hier om mij onduidelijke redenen.

Ik heb geen uitval, godzijdank en geen krachtsverlies. Ik heb alleen zeurende pijn in mijn been en vaak gaat mijn been als ik sta in de slaapstand, wat hoogst ergerlijk is en zorgt voor totale afleiding van alle aandacht naar het been. Vandaag was mijn eerste dag zonder pijnstilling en logischerwijs had ik iets meer pijn dan gisteren. Maar het is te houden. De pijn lijkt aan het afnemen en de tintelingen lijken toe te nemen. Een pretje is het allerminst, en hoe zo’n grote uitstulping weer geneest weet ik niet, maar als ze zeggen dat het meestal gebeurt, dan geloof ik dat maar.

 

 

 

5 reacties op “Hernia

  1. Jolie schreef:

    Jeetje… Wat goed dat je al meteen over behandelmethoden hebt nagedacht.. ik heb even naar een plaatje gezocht, want ik was wel benieuwd hoe zo’n MRI eruit ziet.. http://texasback.com/conditions/herniated-disc/ Goed dat je het meteen zag, zonder rode pijlen :-)!

  2. Margo schreef:

    Je weet nu in ieder geval wat het is. Succes met het vervolgtraject.

  3. Mack schreef:

    Jolie: bij mij zag het er wat groter uit. Het was ook een flinke, maar dat zegt weinig over de pijn. Er lopen mensen met hernia’s rond zonder dat ze dat voelen. De arts, de huisarts en de fysio zeiden alle drie dat het prima was om het eerst met fysio te proberen. Drie op de vier hernia’s geneest op die manier. Opereren ga ik over nadenken als het hierna weer terugkomt.

  4. Henderijn schreef:

    Flink balen van de hernia. Houd de moed er in, beterschap!

  5. Jolie schreef:

    Ja, dat las ik ook Mack… Inderdaad, eerst maar ‘ns onderzoeken of je bij die 75% hoort, -en, het lijkt me, wat Margo ook zegt, goed om te weten wat het is.. Heel veel beterschap en vooral: let op je grenzen!

Zegt u het maar

