Panini 1981

Qua voetbal zijn we bijna aanbeland op het niveau van het Nederlands elftal begin jaren ’80. Het was niks. We werden aan alle kanten weggespeeld en het was wachten op San Marco, die pas in de tweede helft van de jaren ’80 zou zorgen dat een trauma werd verwerkt. Maar toen kenden we hem nog niet. PSV verloor nog met 6-0 van St. Etienne. Ik stapte op een wat ongunstig moment in het voetbal. Cruijff was al geweest, en ik had nog niet helemaal door hoe groot hij was. Toen hij nog even terugkwam in de Nederlandse competitie had ik mijn interesse in het voetbal verloren.

Mijn zoontje Hans stapt ook op een wat ongunstig moment in. Hij is voor PSV, maar PSV bakt er weinig van. Maar als de geschiedenis zich herhaalt, en dat doet geschiedenis, dan is er nu ergens een supertrio aan het trainen, zonder dat ze weten dat ze een supertrio zijn. Misschien kennen ze elkaar nog niet. Maar aan het eind van dit decennium zal het de wereld laten zien waar Nederland ligt.

In 1981 kocht ik Panini voetbalplaatjes. Mijn vader was het er niet mee eens dat ik al mijn zakgeld aan de plaatjes had uitgegeven. In 1981 voetbalde Eddy Treytel bij AZ, was Hans Kraay trainer van FC den Haag, zat Excelcior in de eredivisie, was Hiele de keeper van Feyenoord, Ronald Koeman (FC Groningen) werd omschreven als één van de grootste talenten van Nederland, Bert van Marwijk speelde bij MVV, Rinus Israel bij PEC Zwolle, de van de Kerkhofjes bij PSV, Jan Jongbloed was keeper van Roda, Louis van Gaal speelde samen met Ruud Geels bij Sparta onder Barry Hughes, FC Twente deed het met Hallvar Thoresen, Utrecht had Van Hanegem, FC Wageningen speelde nog op de Berg met de meest lelijke spelers van alle clubs, Willem II moest het doen met Arthur Hoyer en Ajax had Arnesen en Lerby. AZ had ik het compleetst. Alleen Pier Tol ontbrak.

In de eerste divisie speelden nog SC Amersfoort met Jan Peters (een van de drie Jan Petersen die in dat jaar speelden), FC Amsterdam, SC Cambuur met Oeki Hoekema, (wie kent hem niet?) FC den Bosch, DS’79, Eindhoven, Fortuna, de Graafschap, Haarlem (Ruud Gullit zonder rasta maar al wel met een streep onder zijn neus) Heerenveen, Helmond Sport, Heracles 74, SVV, Telstar met Frank Kramer (hints), SC Veendam, Vitesse was nog gewoon eerste divisie, FC Vlaardingen, Volendam met Muhren, Tuyp, Jonk en Tol en als laatste FC VVV.

Dit WK gaat het niks worden. Dat weet ik, dat voel ik aan alles, en iedereen weet het. Alleen de commercie ontkent het. De spelers die ons kampioen gaan maken in 2018 zijn er nu nog niet bij. Zij zijn nog druk aan het trainen en zitten nog op school. En de coach? Een duo. Cruijff en van Basten.

Probeert u zich dit te herinneren in 2018. Tot dan.

9 reacties op “Panini 1981

  1. Laurent schreef:

    Die jaren herinner ik me goed, want het was net de tijd dat ik het begon te volgen. Erg frustrerend allemaal, inderdaad.

  2. von Bloghausen schreef:

    Ik heb nooit begrepen wat nou precies het talent van Koeman was.

  3. R van InR schreef:

    Tot dan . . . hoezo Tot dan? Stop je met loggen tot 2018?

  4. riakristelijn schreef:

    Ja, ik blijf ook maar kijken….

  5. Mack schreef:

    Nee, ik stop niet. Maar ik ben doodmoe ’s avonds. Mede door de hond kom ik er niet aan toe. Ze moet eerst zindelijk worden.

  6. riakristelijn schreef:

    Ik dacht al zoiets erg vermoeiend zo’n pup.

  7. riakristelijn schreef:

    Al is het maar een foto of een filmpje, er is toch niets leukers dan kinderen met een pup!?

  8. richardvanos schreef:

    Grappig, ik moest vandaag ineens zomaar aan Hallvar Thoresen denken. Niet omdat ik hem toen volgde of zo, ik was nog te jong, Rotterdammer dus Feyenoorder maar eigenlijk helemaal niet zo’n voetbafan. Maar wel omdat ik in die tijd ook voetbalplaatjes spaarde. De naam Hallvar Thoresen is mij vooral bijgebleven als het moeilijkste te krijgen plaatje uit die lichting. Ik wilde er iets over op facebook posten en ging even googlen of die ervaring ook bij anderen nog herinnerd wordt. Grappig dat ik dat jouw stuk trof, ook al is ie al twee jaar oud. Kun jij de schaarsheid en dus de waarde van Hallvar op de ruilmarkt van voetbalplaatjes nog herinneren? Succes met je blog verder. Respect voor je volharding.

    • Mack schreef:

      Leuke reactie! Ik kan me dat niet herinneren, want mijn vader stak er een stokje voor dat ik teveel geld uitgaf aan voetbalplaatjes. Ik had het dus sowieso niet compleet.

Zegt u het maar

