Iets met frisse moed

Gisterenochtend liep ik in het bos met Randi en merkte dat ik ouder aan het worden ben. Ik was blij met het prachtige weer en de stilte in het bos. Dat heb ik nooit zo gehad, dat ik met weer bezig was. Weer of geen weer, maakte mij niet zoveel uit. En inderdaad, vandaag was het geen weer, nou ja, een heel stuk minder, het miezerde maar bijna even vrolijk liep ik een ronde. Ik rende zelfs een klein stukje zonder veel last van ongemakken en pijntjes. Meer nog dan het weer maakt een pijnvrij lichaam gelukkig. Gisteren las ik dat een oud collega was overleden, ze was altijd een broodmagere , shag-rokende, hoestende vrouw, met een hart van goud, dat wel, maar ik snoof de frisse boslucht nog maar even op. Een maand geleden was ik nog van mening dat 44 gelijk staat aan lichamelijk afgeschreven maar misschien zit er toch nog iets van redding in het vat. In de miezer lopen en je goed voelen is misschien nog wel beter dan in de zon lopen en je goed voelen.

Vandaag leerde ik mijn zoon schaken. Een mijlpaal in het vaderschap. Hij zal het met zijn eigen talent moeten doen, want erg goed ben ik er nooit in geweest. Maar ik leerde het spel toen ik een negen was, van een kennis van mijn ouders waar ik vroeger zes weken heb gelogeerd toen mijn vader voor een zware rugoperatie in het AZU lag. In die tijd heb ik bij hen ook piano leren spelen. Nou ja, piano spelen is zwaar overdreven, ik had wat deuntjes uit mijn hoofd geleerd. Nu kan ik alleen nog “Boer, wat zeg je van mijn kippen” maar de regels van het schaken wist ik nog wel. Als ze die tenminste niet gewijzigd hebben in de afgelopen dertig jaar, want welke sport heeft ongewijzigde regels in dertig jaar? Tennis misschien, en schaken hoop ik.

In elk geval, het kan allemaal veel slechter. Randi is een wat bijterig hondje, maar het zijn liefdesbeten. Soms heb je ineens een hap in je gezicht te pakken. Dan blijkt nekvel toch een goede uitvinding. Verder is ze lief, maar ongelofelijk lui. Ik moet half haar bench in klimmen om haar over te halen mee naar buiten te gaan. De vorige twee honden waar ik enige zeggenschap over had lieten zich het geen twee keer zeggen. Meestal waren zij degene die aangaven dat ze “uit” wilden. Deze til ik naar het plasveldje omdat ze niet wil lopen. Best aandoenlijk zo’n pup in je armen maar een beetje meer pit zou niet onwelkom zijn. Maar het is vast de leeftijd. Ze gaat pas haar elfde week in.

kruising Amerikaanse Buldog Labradoodle

kruising Amerikaanse Buldog Labradoodle

6 reacties op “Iets met frisse moed

  1. Jolie schreef:

    Het is weer een schitterende schets met woorden, Mack.

    Oh en eh, als ik de moeder van Randi zie, dan denk ik aan mijn overburen. ((Ja, *die* ;-)) Die gingen (met hond, zelfde ras) op vakantie, hete auto, Zeeland, hond geen water gegeven, hond dood. Ik weet niet of het aan het ras ligt, of aan ehm, de eigenaars, maar voor de zekerheid, mòcht het iets van dat ras zijn, zeg ik maar: “Water geven hoor! 😉 )

  2. Mack schreef:

    @Jolie: je zou toch denken dat dat beest al een zwak hart had. Wij hadden Mack (de echte) en die hebben nog slechtere ademhalingswegen dan Amerikaanse. In de auto lieten wij hem er soms uit om in een sloot af te koelen als het heel heet was. Gekkenwerk. Later kregen we airco, dat scheelt ook. IK ben even kwijt wie je met je overburen bedoelt.

  3. Jolie schreef:

    @Mack, Ze zijn wel ‘ns op TV, dan hebben ze deze muziek eronder gemonteerd https://www.youtube.com/watch?v=egkGUxVHSUA 😉

    Wat goed hee, in de sloot afkoelen! Dan overleeft een hond met dergelijke ademhalingsaanleg wel! (Al werd ie natuurlijk heel modderig, net als je auto?)

  4. Mack schreef:

    Het was een oude Starlet. Nog voor het airco tijdperk. Onverwoestbaar.

  5. Jolie schreef:

    Ah, met een hatchback, klep open, hond eruit, klep open, hond erin? (kHeb even n fotootje gegooglet:))

  6. Jolie schreef:

    P.S., Die buren zijn natuurlijk niet zèlf in dat spotje, maar acteurs die hen naspelen 😉 Dus wieweet kreeg die hond ook wel de ‘verkeerde aandacht’..
    Trouwens, zijn je overige lezers op vakantie? Meestal zie ik hier wel een berg comments…?

Zegt u het maar

