Kismet

Gisterenavond, een prachtige zomeravond, liet ik de hond uit op de hei. Ik liep vrijwel alleen toen mijn aandacht ineens werd getrokken door een wegspringend konijn. Ik bleef even staan, Randi had niks in de gaten en ik keek of ik zag waar het beest gebleven was. Ineens viel mijn oog op een dood slangetje. Ik pakte het op want ik ben een soort van Steve Irwin, maar dan met dode, ongevaarlijke slangen, en constateerde met mijn kennis van de biologie dat het een hazelworm moest zijn. Geen echte slang dus, maar een hagedis zonder poten.
Ik vertelde het vanochtend tijdens het ontbijt aan de kinderen die mij enigszins wantrouwend aankeken. Ze wisten niet dat er slangen in Nederland voorkwamen. Hans wilde weten of de slang ook giftig was maar dat kon ik ontkrachten. Ik zei dat er wel adders in Nederland voorkwamen, maar dat ik die in 44 jaar nog nooit had gezien.

Even later liep ik weer op de hei met Randi, ditmaal was het ietsjes drukker maar nog steeds was er weinig volk. Ik liep naar de grond te kijken of ik nog een hazelworm kon spotten. Ik was alweer op de terugweg toen ineens vlak voor mij een echte slang het pad overstak. Een slang van een halve meter, bruin, zijn slangentong snel naar buiten bewegend. Het beest ging door een plas water naar de overkant en ik volgde hem. Aan zijn ruitvormige kop meende ik op te maken dat het een adder was. Maar ik twijfel nu toch omdat het ook een gladde slang geweest kon zijn. Ik tikte het beest even aan maar het reageerde niet. Adders nemen vaak de verdedigende houding aan. Ik moet het denk ik toch maar op een gladde slang houden, die minder spectaculair is, maar nog zeldzamer. Hoe dan ook, een gladde slang had ik ook nooit gezien. Het beest verschool zich onder de hei en ik liep weer verder.

Teruglopend bedacht ik me hoe groot dit toeval was. Ik heb daar vaak met mijn twee vorige honden gelopen en nog nooit zag ik een slang. En net op de dag dat ik aan de ontbijttafel zit te vertellen dat ik nooit een adder gezien had, en ik de hele weg op slangen zit te letten, zie ik een slang waarvan ik toen nog in de veronderstelling was dat het een adder was. Terwijl ik in Nederland, op wat hazelwormen na, nog nooit een slang in het wild gezien had. Het toeval was in elk geval zo groot dat ik het gevoel kreeg dat ik twijfelde aan het toeval. Met een glimlach liep ik terug naar de auto.

versje van mijn oma (1917-2013)

De adder is een gevaarlijke slang
hij wordt slechts een halve meter lang
al valt hij zelden mensen aan
toch moet je nooit met blote voeten door de heide gaan.

10 reacties op “Kismet

  1. von Bloghausen schreef:

    Ik had ‘m doodgeknuppeld. Slangen, brrrrrrr

  2. Emigrant schreef:

    Waarschijnlijk kunt U ook in Nederland voor het doodknuppelen van in het wild levende dieren strafrechtelijk vervolgd worden, Von Bloghausen.

  3. Mack schreef:

    Ja, dat weet ik wel zeker. Beschermde diersoorten. Maar ja, hij komt er niet bij in de buurt hoor, hij is er doodsbang voor.

  4. Dhyan schreef:

    Een hazelworm doodknuppelen kan al met een luciferhoutje.

  5. Laurent schreef:

    Da’s wel erg toevallig, ja

  6. Mack schreef:

    Ik neig nu trouwens toch weer meer naar de adder. Gladde slang is behoorlijk zeldzaam en een adder schijnt zich wat traag voort te bewegen. Dat deed deze duidelijk.

  7. Laurent schreef:

    Een dienstgenoot van mij was in Brazilië opgegroeid tot zijn 10e of zo, en was absoluut panisch voor slangen geworden. In Nederland aangekomen nam zijn vader hem eens mee vissen en op zeker moment hij gillen van “een slang, een slang!” en zijn vader reageerde wat geïrriteerd “er zitten hier geen slangen, hou nou op!”. Maar even later dook-ie wel degelijk weer uit het water op. Dat nou net híj als een van de weinige mensen in Nederland een slang moest zien…

  8. riakristelijn schreef:

    Nooit op pad gaan zonder fototoestel, dat zieje nu maar weer. Had je ook geen telefoon bij je? Het is wel erg toevallig ja 🙂

  9. Mack schreef:

    Nee, ook geen telefoon. Dat doe ik expres niet want ik vind nu dat iedereen een telefoon bij zich heeft tegenwoordig, kunnen er ook geen sterke verhalen meer ontstaan want niemand gelooft je meer als je geen foto’s maakt. En wat is nu een wereld zonder sterke verhalen?

  10. riakristelijn schreef:

    Sterke verhalen mèt foto’s! Die zijn pas sterk! 😉

Zegt u het maar

