Drumster

Op deze gedenkwaardige WK voetbalavond waarop Nederland onverwachts met 5-1 won van Spanje, dit voor het archief, wil ik het even niet over voetballen hebben. Voor het eerst in mijn historie heb ik de Avondvierdaagse gelopen. 5 km per avond, maar toch. Sinds ik niet meer rook voel ik mij lichamelijk sterker. En zeker in combinatie met een bijna overwonnen hernia. Ik liep samen met de kinderen, vier avonden lang en ik vond het nog leuk ook. Ik ken inmiddels veel mensen hier in Vaasen dus ik had wat te kletsen in de lange stoet. Het enige was dat ik vier dagen vroeg van mijn werk naar huis moest om op tijd te zijn, maar ach. Volgende week Parijs drie dagen, ook leuk. Maar hier wil ik het ook allemaal niet over hebben.

Het gaat even om de fanfare. Nooit eerder liep ik achter de muziek aan. Altijd stond ik als toeschouwer langs de kant maar nu liep de fanfare voor mij en achter mij liep een dweilorkest. En wat het is weet ik niet, maar ik hou van de roffel van de trommelaars. Tijdens het opwarmen tikken ze al zachtjes op hun trommel, wat al spannend klinkt, maar tijdens de optocht gaan ze los. Ik geloof dat ik de fanfare wel mooi vind. Maar een speciale plek in de fanfare nam toch wel de kleine donkere trommelaarster in. Vorig jaar viel ze me ook al op en heb ik haar even kort aangehaald op dit weblog. Maar nu was ze er weer. Aan de finish stond de stoet stil maar de muziek ging door zodat wij lopers er langs konden. Zij stond exact als vorig jaar weg van de andere drummers tussen de blazers. Er is iets aparts aan haar drummen. Het is net alsof ze te laat is, of de timing niet goed is, maar dat is het niet. Ze laat gewoon de blazers niet ontsnappen. Ze haalt de blazers terug met haar op de maat slaan. Ze slaat hard en vastberaden en laat de blazers weten dat zij het is die de maat aangeeft en niet zij. Ze gunt de blazers geen solo, er wordt geen noot geblazen zonder dat zij er op los hakt. Dat is wat ze betekent.

Ik liep langs haar en keek haar aan. Ze heeft geen idee dat ik haar bewonder. Ze keek terug en wel zo lang dat ik wegkeek omdat ik bang was dat ze de maat niet zou houden. Maar ik leidde haar niet af. Ze drumde gewoon door op de automatische piloot. Het was prachtig. Ik had geen idee wat de fanfare speelde omdat ik in de ban was van de drumster. Onderschat nooit de kracht van een drumster in een fanfare.
drumster

2 reacties op “Drumster

  1. Laurent schreef:

    Drummers hebben gewoon dictatoriale neigingen

  2. Dhyan schreef:

    Je bent niet de enige, schilders zijn ook onder de indruk.
    http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/RIJK01:SK-C-983

Zegt u het maar

